• Ballongmutt

Hur en skåning sjunger.... Sjunger de på rikssvenska?

Hur sjunger skåningar? Sjunger de med rikssvensk dialekt eller med gröt i halsen närde betonar "r" och svänger i orden som man gör i skånskan? Om de/ni (skåningar) sjunger med rikssvenska så är det ju en annan dialekt än det ni/de har...är det jobbigt att använda rikssvenskas i sång då (dvs ansträngande) eller faller de naturligt? Jag är exempelvis östgöte och när jag sjunger på svenska så blir det naturligt i rikssvenska och inte på östgötska

• Svar på tråden Hur en skåning sjunger.... Sjunger de på rikssvenska?
  • Efraim Barkbit

Lyssna på legenden Peps!

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • LFZ82

Min sambo pratar riktigt grötig skånska men sjunger oftast på "rikssvenska" om det nu inte är Peps, Timbuktu, Afzelius etc där skånskan ett starkt inslag :)

• Tant Groda

Jag kraxar alltid på skånska

Vissa artister sjunger på skånska vissa på rikssvenska.

• Qaroliine

Beror på vad man sjunger. Barnvisor sjunger jag på skånska men "vuxenmusik" som av artisten sjunges på rikssvenska sjunger jag definitivt inte på skånska Glad
    Skånska låtar sjunger jag på skånska.

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Baktakt

Man sjunger på det sätt som passar ens röst, tillfället och musiken bäst. Ofta på rikssvenska ja, och nej det är inte mer ansträngande att sjunga så än på skånska. Det kan rimma lite olika bara.

Är lite fundersam på hur du låter med gröt i halsen. Själv skulle jag nog ha panik och försöka ringa 112. Jag tror du får vidga ditt umgänge en aning, eller ta en studieresa söderöver, så ska du nog se att skånska och skåningar inte är så värst annorlunda mot östgötar. Ni har slätt och bönder, vi har slätt och bönder. Ni har student- och expansionstegionen kring Linköping och vi har kring Lund. Malmö har lite samma historia i modern tid som Norrköping, med arbetarstaden som blir allt mer akademisk, fast där ni har riktiga spårvagnar och har vi bara en museie-linje.

Same same. T.o.m. när vi sjunger, mao!

• korvinella1

När män pratar skånska låter det hur sexigt som helst. När kvinnor pratar skånska låter det som...usch.

• Baktakt
    korvinella1 skrev 2014-10-20 15:57:33 följande:

När män pratar skånska låter det hur sexigt som helst. När kvinnor pratar skånska låter det som...usch.

När du pratar låter det sexistiskt. Usch!
  • korvinella1
    Baktakt skrev 2014-10-20 16:10:29 följande:
    När du pratar låter det sexistiskt. Usch!
    Vem är du om jag får fråga? Vad har du för problem?
  • Common sense

Jag har flyttat ner till Skåne och en sak jag tycker är lustig är att ofta när småbarn leker (ex. familj med dockor eller något liknande) och ska prata med vuxna röster så faller de över i rikssvenska.

Gissar att de härmar den dialekt de mest hör på TV.

Svar på tråden Hur en skåning sjunger.... Sjunger de på rikssvenska?