• anonym1000

Ni som lånat till kontantinsats

Jag har ringt runt till olika banker där alla utom SBAB sa att de kräver 15 % i kontantinsats som inte får finansieras av lån. SBAB sa 5 %.

Efter ett antal år som studerande och föräldraledighet så har vi använt det sparkapital som vi hade och har därmed inte pengar till kontantinsats. Vi har fasta jobb båda två i den staden vi bor i en hyrerätt där vi betalar mer varje månad än vad ett bolån plus ett blancolån på 15 % skulle kosta oss och spara ihop till kontantinsats kommer ta flera år för oss.

Så därför undrar jag vart ni som lånat till både kontantinsats och bottenlån har fått beviljat lån eller hur ni annars löst problemet med att snabbt få ihop en kontantinsats?

• Svar på tråden Ni som lånat till kontantinsats
  • Tavlan

Jag lånade till min första kontantinsats hos SBAB när jag var yngre, strax över 20. Jag tjänade då strax under 19 000 kr mån e skatt och fick beviljat lån för en lägenhet som kostade 950 000 kr. Men då hade jag de 5% som de begär så riktigt hela kontantinsatsen lånade jag inte till.

Vansinne säger en del men efter totalrenovering hade värdet gått upp ca halvmiljonen så till slut hade jag endast en belåningsrad på strax över 50%.

Har ni inget sparat? I vilken prisklass kollar ni och vad tjänar ni?

• Stokke

Vilken bank har ni idag? Börja med att boka in ett rådgivningsmöte ang ev. husköp.

Mycket bättre att träffas än att ringa fråga.

• CitronGul
    anonym1000 skrev 2014-10-20 22:49:51 följande:

spara ihop till kontantinsats kommer ta flera år för oss.

Det är väl ganska normalt, inget man gör på en kafferast direkt.
  • Jelkis

Jag undrar samma sak som TS. Finns det fler som har erfarenhet och inte bara åsikter om detta?

• gbgumman
    CitronGul skrev 2014-10-24 21:21:01 följande:
    Det är väl ganska normalt, inget man gör på en kafferast direkt.
    Ja många spar flera år. Inget ovanligt.
  • Smarthuvudet

Jag vet inte, så jag tänker högt. Men om man efterfrågar ett lånelöfte, så görs väl kreditupplysningen, som sedan ligger till grund för det kommande bolånet? Spela dum och fråga annars.. "Jag är allergisk mot kreditförfrågningar och undrar hur många som görs?". Görs det bara den vid löftet kan ni ju ta blancolånet därefter. Om den görs i samband med att lånet skrivs, och de frågar om blancolånet, så kan det vara avsett för renovering av det nya boendet, fast det används till kontantinsats. Dock är det väl en rekommendation att inte ha lånen på samma ank.

Dock skulle jag inte rekommendera lögner för banken, då det finns en anledning till att regeln finns. Men..

Lycka till!

• Bobelin

Det beror väl på om er ekonomi tål ett blancolån på en viss summa samt bolånet på 95% eller vad de nu kräver. De kan ju inte neka er ett bolån som er ekonomi klarar om ni redan har ett blancolån till kontantinsatsen. Men som sagt, räkna noga på vad er ekonomi tillåter innan ni beslutar er för att finansiera kontantinsatsen med ett blancolån (och då menar jag inte hur mycket ni faktiskt har råd med, utan vad bankerna tycker ni ska ha kvar att leva på efter att samtliga lån är betalda inkl framtida ränteökningar som de räknar på).

• WSON

Låna till kontantisats? Är det kontantinsats då? 

Svar på tråden Ni som lånat till kontantinsats