• lilly

Bouppteckning

Hej! Min morfar har gått bort och vi har tänkt göra bouppteckning själv. Det är ingen osämja mellan arvingarna och inga andra konstigheter. Jag undrar nu hur vi får tag på alla hans tillgångar, alltså veta summor på hans konton, kontonummer osv. Krävs det inte en registrerad bouppteckning innan man kan se det? För att banken då ska veta vem man är så det inte lämnas ut till fel personer? Någon som kan hjälpa? Tack på förhand!

• Svar på tråden Bouppteckning
  • Anonym (Xbod)

Funkar nog o ringa å meddela banken att han gått bort. (Det syns ju även från uppdateringarna från skatteverket.) men sen får man brevledes begära papper hem som visar tillgångarna. Kan vara att du får hämta ut det med rek men är inte säker:)

• Fontana

Det första ni behöver är ett papper: "Dödsfallsintyg med släktutredning" som ni får från Skatteverket. Om ni anlitar en begravningsbyrå brukar de beställa till er, annars kan ni själva ringa Skatteverket.

Med dödsfallsintyget kan ni sedan få se bankkonton och annat - dock får ni inte göra några uttag förrän bouppteckningen är klar.

Flera försäkringsbolag hör av sig självmant till dödsboet (under den avlidnes adress) och meddelar om det finns en livförsäkring.

Om den avlidne har flera bankkonton kan dessa kanske vara svåra att hitta: försök att finna senaste deklarationen, där ska ju alla banktillgodohavanden och aktieinnehav stå med.

Och googla på Bouppteckning, det finns mycket matnyttigt man kan hitta där!

• lilly
    Masken84 skrev 2014-10-21 17:59:59 följande:

Man kan få hjälp med sådant av begravnings byrån :)

Ja, jag vet att de erbjuder juridisk hjälp men vi ville göra det själv då jag tycker juristerna är onödigt dyra för så lite arbete. :)
  • lilly
    Fontana skrev 2014-10-21 18:05:24 följande:

Det första ni behöver är ett papper: "Dödsfallsintyg med släktutredning" som ni får från Skatteverket. Om ni anlitar en begravningsbyrå brukar de beställa till er, annars kan ni själva ringa Skatteverket.

Med dödsfallsintyget kan ni sedan få se bankkonton och annat - dock får ni inte göra några uttag förrän bouppteckningen är klar.

Flera försäkringsbolag hör av sig självmant till dödsboet (under den avlidnes adress) och meddelar om det finns en livförsäkring.

Om den avlidne har flera bankkonton kan dessa kanske vara svåra att hitta: försök att finna senaste deklarationen, där ska ju alla banktillgodohavanden och aktieinnehav stå med.

Och googla på Bouppteckning, det finns mycket matnyttigt man kan hitta där!

Tack så hemskt mycket! Vet hur själva bouppteckningen ska göras men när jag googlade stod det att "bouppteckningen fungerar som en legitimationshandling åt dödsboet" och tänkte då att det kan bli svårt att upprätta en bouppteckning när man inte vet vilka tillgångar som finns! :)
  • lilly
    Anonym (Xbod) skrev 2014-10-21 17:55:23 följande:

Funkar nog o ringa å meddela banken att han gått bort. (Det syns ju även från uppdateringarna från skatteverket.) men sen får man brevledes begära papper hem som visar tillgångarna. Kan vara att du får hämta ut det med rek men är inte säker:)

Tack för hjälpen!
  • Fontana
    lilly skrev 2014-10-21 18:10:56 följande:
    när jag googlade stod det att "bouppteckningen fungerar som en legitimationshandling åt dödsboet" 
    Det är också sant. När ni sedan ska göra arvskifte, ta ut pengar från bank, eventuellt sälja fastighet och andra tillgångar så måste bouppteckningen vara klar och godkänd.
  • Anonym (mumin)

tänk att ni kan få förtur om ni ska sälja fastigheten på skatteverket ansök om det till kalmar

bra att ni är överens med mera men jag rekomenderar att ni gör det hos en jurist för jag gick genom ett helvete med en av dödsbolägaren och det gör jag aldrig mer om fast vi gick till en jurist som kom kraven sen vid arvskiftet

• lilly

Förtur till vaddå? Det finns ingen fastighet i detta fallet men kan ändå vara bra att veta :) vi gjorde bouppteckning efter mormor själv men det var inte lika svårt eftersom morfar ärvde allt. Dock finns det ingen osämja mellan mamma och moster så jag tror det går bra. Men tack för ditt svar ändå!

Anonym (mumin) skrev 2014-10-22 10:29:11 följande:

tänk att ni kan få förtur om ni ska sälja fastigheten på skatteverket ansök om det till kalmar

bra att ni är överens med mera men jag rekomenderar att ni gör det hos en jurist för jag gick genom ett helvete med en av dödsbolägaren och det gör jag aldrig mer om fast vi gick till en jurist som kom kraven sen vid arvskiftet

• Fontana

Jo, om man ska sälja en fastighet (eller annat) kan man få förtur vid granskningen av bouppteckningen. "Normalt" kan det ta två till tre månader att få bouppteckningen granskad och godkänd av Skatteverket, och det kan ju vara väldigt lång tid om ett hus eller lägenhet står och tickar pengar.

När min far gick bort i maj så blev bouppteckningen godkänd efter "bara" sex veckor, så det är ju lite olika.

• lilly

Aha! Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag! ;)

Fontana skrev 2014-10-22 15:56:02 följande:

Jo, om man ska sälja en fastighet (eller annat) kan man få förtur vid granskningen av bouppteckningen. "Normalt" kan det ta två till tre månader att få bouppteckningen granskad och godkänd av Skatteverket, och det kan ju vara väldigt lång tid om ett hus eller lägenhet står och tickar pengar.

När min far gick bort i maj så blev bouppteckningen godkänd efter "bara" sex veckor, så det är ju lite olika.

Svar på tråden Bouppteckning