• temporär

Smoothies

Brukar göra smoothies till frukost till treåringen, som dricker det till en smörgås. Jag brukar använda havremjölk eller naturell youhurt som bas och mixa ner en näve frysta bär och 2-3 matskedar havregryn för att det ska bli matigare. Ibland en droppe honung (beroende på bären) och ibland smaksätta med vanilj.

Dock kommer mitt förråd av frysta bär inte att räcka hela vintern, och jag vill inte använda köpta frysta bär utan tillagning. Kan man koka bären och frysa in puré att använda i smoothie eller behövs socker för att det ska bli gott då? Och hur fryser man in det i så små bitar att det går enkelt att mixa till smoothie?

Jag vill också ha andra förslag på goda och nyttiga saker att peta ner i smoothien. Vad är era godaste recept?

• Svar på tråden Smoothies
  • Idun

Du kan koka bären och sen frysa in som färdiga smoothies i burkar, flaskor eller annat, bara att ta fram och tina sen. :)

• temporär
    Idun skrev 2014-10-21 22:24:04 följande:

Du kan koka bären och sen frysa in som färdiga smoothies i burkar, flaskor eller annat, bara att ta fram och tina sen. :)

Men då måste man ta fram kvällen innan antar jag? Tänker att micrad smoothie inte är en hit. Treåringen är mycket bestämd med sin frukost så vilken smoothie det ska bli eller om det ska vara gröt istället bestäms på morgonen.
  • Idun
    temporär skrev 2014-10-21 22:28:53 följande:
    Men då måste man ta fram kvällen innan antar jag? Tänker att micrad smoothie inte är en hit. Treåringen är mycket bestämd med sin frukost så vilken smoothie det ska bli eller om det ska vara gröt istället bestäms på morgonen.

hm jo det måste man nog göra då. 

Vet att man kan koka bär och sen frysa in dem igen men det blir ju mer som "isblock" om man fryser in allt i en burk. Du kanske kan koka och portionera upp i isformar? Det borde ju mixern klara, är "isbitarna för hårda för att mixa går det ju att micra lite.

• Annelie 76

Koka bären, låt dem svalna och frys in i istärningtråg eller istärningspåsar. Då blir det små bitar som borde gå att mixa, ev efter 30sek i mikron.

Svar på tråden Smoothies