• Anonym (festfixaren)

Svara direkt eller vänta till OSA-dagen?

Jag ska håller på ordna en fest och skickade för ett tag sedan ut inbjudningar. Alla som bjudits har vetat sedan länge att festen kommer äga rum och när, det är för att fira en speciell grej som alla vet om. Satte OSA 2 veckor efter inbjudan, vilket blev ca 10 dagar innan festen. 

Det har gått några dagar och jag har inte fått ett enda svar. Tycker det är lite konstigt. Borde inte någon av ca 50 inbjudna kunna svara någorlunda fort?

I min värld är OSA ett senaste datum för svar, inte "svara inte innan". Men jag har aldrig ordnat en större fest förr. Är det vanligt att folk väntar till sista sekunden med svar?

• Svar på tråden Svara direkt eller vänta till OSA-dagen?
  • nozpa

Jag svarar när jag vet. Vet jag samma dag som inbjudan kommer så svarar jag då. Ibland kan man behöva ett par dagar för att lösa det praktiska runt, så som övernattning, barnvakt osv. Då kan det gå lite längre tid såklart.
    Men så fort man vet bör man ju svara. Tror att till vårat bröllop var det 1 av 80 som svarade sista dagen. Annars var det väldigt spritt på när svaren kom in. Från dag 1 till sista dagen då.

• Anonym (festfixaren)

Alla bjudna bor nära och de flesta har inga barn.

• nozpa
    Anonym (festfixaren) skrev 2014-10-22 13:28:32 följande:

Alla bjudna bor nära och de flesta har inga barn.

Då kanske dom tror att man ska vänta en viss tid eller något? Ingen aning. Hur länge är det kvar till festen?
  • Anonym (festfixaren)
    OSA är onsdag nästa vecka, festen lördagen veckan därpå.
    Nåväl, jag hinner säker få svar från de flesta. Blev bara lite förvånad att det dröjt så länge utan ett enda svar.
  • LaLola

Det sorgliga är att folk inte alltid vet vad OSA betyder.....

• Anonym (festfixaren)

Jag skrev inte OSA i inbjudan utan en annan formulering, så det borde inte vara några problem.

• MAN78

OSA är lite som att deklarera. Man har ofta gott om tid på sig, men väntar till sista dagen.

• Anonym (festfixaren)

Två dagar till OSA och fortfarande bara en handfull svar. Kan man tjata lite på folk om man träffar dem? Det rör sig mest om kolleger. Tänker inte vara otrevlig då såklart, utan mer fråga i förbigående om de kan komma på festen. Eller blir det för framfusigt?

• Anonym (***)
    Anonym (festfixaren) skrev 2014-10-27 17:39:01 följande:

Två dagar till OSA och fortfarande bara en handfull svar. Kan man tjata lite på folk om man träffar dem? Det rör sig mest om kolleger. Tänker inte vara otrevlig då såklart, utan mer fråga i förbigående om de kan komma på festen. Eller blir det för framfusigt?

Om du nu inte kan vänta tills OSA-dagen, så skulle du satt ett tidigare datum, eller skrivit svara så fort  ni kan.

De har faktiskt på sig till sista dagen att svara, så lugna dig lite.
Svar på tråden Svara direkt eller vänta till OSA-dagen?