• Liten till

Topp och bottenlån?

Ni som har lån på villa, hur har ni fördelat på topp/bottenlån?

Vi ska köpa och håller på förhandla om räntan nu, men några banker säger att 85% får ligga som bottenlån, medan någon bank säger att endast 75% får vara bottenlån hos dem.

Så min fundering är hur har ni det?

• Svar på tråden Topp och bottenlån?
  • ad hoc

Vi har 75 % av inköpspriset som bottenlån på vår bostadsrätt. 
    (Blir väl kanske sisådär 65 % belåningsgrad om man ser på hur mycket vi skulle kunna sälja den för nu).

Tror att vår bank (Handelsbanken) har 75 % som gräns för bottenlån. Trodde att de flesta banker hade det så men tydligen lär man sig något nytt varje dag :)

• Ripper500

Brukar vara 15% kontant, 10% topplån, 75% bottenlån. Belåningsgrad under 75% av värdet ger endast bottenlån.

• KaSaM

Inget topplån, belånat lite drygt 50% av värdet på huset.

• StevenDiese

Lagkrav är att Max 75% får ligga som bottenlån. Åtminstone tror jag att det är ett lagkrav.

• Liten till
    StevenDiese skrev 2014-10-22 21:46:17 följande:

Lagkrav är att Max 75% får ligga som bottenlån. Åtminstone tror jag att det är ett lagkrav.

Fast då borde inte (minst) 2 stora banker gå med på att ha 85% som botten lån tycker man ju? Kanske är det en rekommendation?
  • StevenDiese
    Liten till skrev 2014-10-22 22:10:47 följande:
    Fast då borde inte (minst) 2 stora banker gå med på att ha 85% som botten lån tycker man ju? Kanske är det en rekommendation?
    Sant. Det verkar kunna va 85%. My bad!
  • zZzZz

SBAB har inte bott/topplån...

Så vi har tre månaders rörligt, tre delar obundet...

• Stokke

Hej !

Det är 75% bottenlån och 10% topplån! Dock kan ex: Swedbank lämna bottenlåneränta även på topplånet! Dock kräver de amortering på 10 år på topplånet.

Andra banker tar lite högre ränta, men har 15års amortering på topplånet.

• Tavlan
    StevenDiese skrev 2014-10-22 21:46:17 följande:

Stämmer inte. Det varierar mellan bankerna. Vissa har 75% som bottenlån och vissa har 85%. Jag själv har över 75% belåningsgrad och har allt som bottenlån.
    Stokke skrev 2014-10-23 18:16:12 följande:

Hej !

Det är 75% bottenlån och 10% topplån! Dock kan ex: Swedbank lämna bottenlåneränta även på topplånet! Dock kräver de amortering på 10 år på topplånet.

Andra banker tar lite högre ränta, men har 15års amortering på topplånet.

Återigen fel. det varierar! Nu menar jag inte bara de jag citerade men snälla. Skriv inget om det ni egentligen inte har stenkoll på!
Svar på tråden Topp och bottenlån?