Vettig frågeställning, och det är inte alls så ovanligt som man skulle tro, med gifta män som dras sexuellt till andra män, såsom även #11 konstaterar.
Fascinerande hur folk hänger upp sig på etiketter. Du specificerade ju klart att du är bisexuell när det gäller det sexuella, men heterosexuell när det gäller emotionella relationer. Den nyansen och distinktionen verkar de flesta förbise i svaren. Många verkar vara barnsligt beroende av att sätta etikett i pannan på andra för att bekräfta sin egen (starka/svaga/vacklande?) sexualitet. Förstår således din uppgivenhet i #5.
Någon tycker att det är otrohet att runka samman med en annan man. Jag har själv av förekommen anledning funderat ganska mycket på det här med otrohet. För min egen moral skulle jag inte säga att runk är otrohet, det är för mig snarare intim manlig bonding. Sådant här är ju kulturellt betingat och beroende på vilken referensram man har. Svensk/nordisk nakenbastukultur som vi ser som totalt naturligt (gå naken i bastu med polarna), skakar t.ex. amerikanerna på huvudet åt, då nakenhet för dem alltid = sexualitet.
För mig är det naturligt att gå naken i bastu med mina manliga polare, men det vore inte naturligt för mig att t.ex. ensam gå naken i bastu tillsammans med en kvinna som inte är min fru. Där finns en könsskillnad på vad som är ok för mig. Runk med en annan man är bara ett steg vidare från nakenbastu, och faller för mig inom ramen för sund, skön, intim manlig bonding. Men skulle jag runka samman med en kvinna, skulle jag direkt se det som otrohet mot min fru.
Sen ska det sägas att jag överskridit min egen trohetsmoralribba med råge, men den kampen har jag fört och utrett med mig själv och min fru.
En annan fascinerande sak, är behovet att alltid definiera "min" nivå som OK, och bekräfta det genom att se "nästa nivå" som förkastlig, syndig, äcklig osv. Så här:
*Många kulturer i utlandet: män som är nakna tillsammans är alltid homosexuella
*Norden-mainstream: nakenbastu är ok, så länge man inte gör nåt mer, t.ex. att runka.
*Endast runk: "det är helt ok och naturligt det vi gör, för vi smeker ju inte varann och har inte sex"
*Intim utan penetration: "det är helt ok och naturligt att runka samman, smeka varandras kroppar och t.o.m. kyssas, så länge man inte har analsex, det är äckligt och förkastligt" (finns falanger som är starka förespråkare av detta, med webbsajter)
*Anything goes: gör det som känns naturligt och bra för bägge parter.
Det finns som sagt en hel del gifta män som dras sexuellt till andra män, såväl för runk och sex. Nästan alltid totalt i smyg utan damens vetskap. Med varierande grad av skam och/eller glädje. Det finns ju redan en hel del bögförebilder av olika slag. Få se hur länge vi får vänta på att få offentliga förebilder som kan säga rakt ut: det är faktiskt inte onaturligt eller ovanligt med gifta män, som helt och fullt älskar sin kvinna, men tänder på män och behöver få kuk ibland.
Min egen sexuella orientering? Den känner jag till själv, och det räcker.