Osund partner
Jag är varken någon träningsnörd eller extrem renlevnadsmänniska. Men jag försöker ge både mig och mina barn en hyfsat sund vardag. Bara läsk och godis på helgen, inte låta barnen småäta, vill dom ha nåt efter skolan innan middan får dom frukt eller möjligen en smörgås om dom kommer hem tidigt. Hellre mjölk eller proviva i veckorna än oboy och juice.
Så långt allt gott. Men min käre sambo, lever ett helt annat liv. Han är överviktig, älskar fika, skrovmål, strips, ketchup, cocacola, pizza. Fast han är jättebra på att laga mat och vi har boxen full med älgkött och färs väljer han alltid färdigköpta köttbullar och hamburgare, falukorv och pulvermos när han lagar mat, vardag som helgdag. När jag och barnen gör sallader till maten vägrar han ibland ens smaka för han tycker det är konstigt eller inte passar till det vi äter.
Mobilen pratar han i oavbrutet direkt mot örat fast jag har köpt honom headset för att jag är rädd om hans hjärna mot strålningen. Han sitter alltid med sin laptop på magen i soffan.
Han fnyser åt riskerna, tycker bara att jag tjatar. Men jag är ju rädd om honom och vill att vi ska få ett långt liv ihop. Han har både cancer och hjärt-kärlsjukdomar i sin familj så han är förmodligen i riskzonen även av arvet och då kan jag inte fatta hur en annars så smart person bara skiter i sin hälsa.
När vi träffades var han också kraftig, men då sa han att han EGENTLIGEN var vältränad och idrottade mycket, han hade bara gått upp i vikt när han började plugga. Sen när studierna var klara skulle jag minsann få se den riktige killen. Jag väntar än, 20 år senare...