• smultronoga

kan man öka på amh värdet själv?

41 år, 1 mf och 1 ma. Idag ringde sofiahemmet och det beror på hur mitt amh värde ser ut om man får komma dit. Om de är för lågt får vi inte ens komma dit. Känner mig redo för långvården redan. Är det totalt kört att ens tänka att skaffa barn och lägga in sig då på långvården eller man man gör ngt själv?

Röker inte, äter balanserad kost och motionerar? Kan man ta någon kosttillskott eller vad göra?

• Svar på tråden kan man öka på amh värdet själv?
  • alynda

AMH-värdet är en indikator på fertilitet, det är inte så att AMH-värdet i sig styr fertiliteten. Vill du öka AMH-vädet för att öka dina chanser att de tar emot dig för fertilitetsbehandling kan du testa DHEA som även tros förbättra äggkvalitet hos äldre kvinnor (finns en del sidor om det här på FL). Det är dock i gråzonen för lagligt och säljs inte i Sverige. Förut kunde man lätt köpa på nätet från USA, men nya regler (vet ej om där el i Sverige), har gjort att i alla fall det företag jag köpteifrån f 2 år sedan, slutat skicka till Sverige.

Även om du får tag på DHEA tar det ca 8 veckor innan det ger full effekt, om jag minns rätt. Så länge vill du kanske inte vänta?

• smultronoga

Just nu vet jaag inte samtidigt vill jag inte äta något som inte är lagligt. Har du hört ngt om Q10? Ska tydligen också stärka äggkvalitet. Läser att man ska äta det med i rätt stora mängder men det som säljs på tex gravidkollen är bara på 30 till 100 mg och man ska så bara ta 1 st / dag.

Blir inte klok...

• alynda

Läste nåt om att man utomlands (vet ej var) rekommenderar väldigt mycket högre doser Q10 än vad man gör här på hälsokosten, även till icke-gravida. Men vet eg inget om det preparatet.

DHEA kan man få på recept i Sverige, men inte många skriver ut det. På ivf-kliniken i Falun (privat), var det i alla fall för 2 år sedan, standardbehandling för äldre kvinnor att först få DHEA utskrivet och behandla så någon månad innan ivf-behandling. Själv hade jag redan ett barn och kunde inte resa fram och tillbaka till Falun för behandlingen, men annars hade jag vänt mig dit ist f s:t Göran, just för att få DHEA i kontrollerade former.

Svar på tråden kan man öka på amh värdet själv?