• vadskajaggöra

    Min flickväns västa kompis vill ta sitt liv.

    Hej alla helt ny här så vet inte om jag kom rätt ni värkar som snälla människor så vill ställa en fråga. 
    Jag och min flickvän har varit tillsammans i 7 månader nu och älskar henne otroligt mycket. 
    Hon har superfina vänner och så men hon har en vän som är klassad som att kunna ta sitt liv när som hälst och klassad i farligaste klassen av deprition. Hon är supergullig tjej men hon gör extremt dumma saker för att "skoja". Är vi ute kan hon bara dra iväg sen ringa och säga att hon ska hoppa framför en bil nu. 

    Hon är okej hon har den finaste familjen man kan be om och hur mycket vänner som hälst men hon täncker för mycket det har blivit hennes problem. 

    Vad händer om hon skulle ta sitt liv när vi är med henne eller när jag är hos min tjej att vi får beskedet att hon hoppade framför en buss. Har varit stark mot min tjej och finns alltid för henne och hon har varit ledsen flera gånger över anhöriga som har gått bort men jag känner att jag står henne vän nära som då är självmordsbenägen. 

    Hur ska jag kunna hantera det om hennes kompis tar sitt liv jag är förvirrad och rädd nu helt ärligt har en dåligt känsla att dagen kommer snart men vill inte inbilla mig det. 

    Vet inte vad jag ska göra om det händer? Min flickvän kommer aldrig att vara sig själv igen på flera år om hon gör det.
    Snälla någon hjälp mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 19:54
    Förlåt stavning och sånt.

  • Svar på tråden Min flickväns västa kompis vill ta sitt liv.
  • Jennypls

    Att förlora sin vän till självmord är extremt tufft. Det du kan göra till din flickvän OM det händer är att påminna henne om att det INTE var hennes fel, finnas till för henne, och räkna med att:
    - hon kan förändras
    - hon kommer klandra sej själv
    - hon kan bli lättirriterad och få svåra humörsvängningar

    Men ha i åtanke:
    - hon är fortfarande samma fantastiska flickvän, fast hon måste bearbeta smärtan
    - påminn henne att det inte är hennes fel
    - det blir bättre

    om hon verkar tappa lust och ork att göra saker som hon gjorde innan kan hon ha glidit in i en egen depression. Prata med henne och uppmuntra henne att gå till en kurator.

    Jag vill även uppmuntra både dej och din flickvän att gå till en kurator även om det inte händer för det kan inte vara bra att leva med den ängslan du känner. Hoppas det löser sej!

Svar på tråden Min flickväns västa kompis vill ta sitt liv.