• dejan9209

Knappt tid åt en själv som småbarns förälder?

Ja som småbarnsföräldär, så har man ju knappt tid för något annat än barnet och frugan, börja jobba vid 8 sluta kl 5 hem äta kvällsmat, ge barnet mat sedan är det läggdags, halv 8-8 somnar vid kvart över 8 sedan  är man själv helt slut och somnar in, för att kunna orka jobba dagen efter.

Är det någon som känner igen sig? eller är det bara jag som känner så?

Hur ser er dag ut?

• Svar på tråden Knappt tid åt en själv som småbarns förälder?
  • Penida

Hur gammalt är ditt barn?

Kanske skulle du få mer svar under forumet för föräldrarGlad

Avskyr CIO-metoder
  • volvo142

Jag tror dom flesta har det så tills barnen blir tonåringar och lite självständiga!

• dejan9209
    Penida skrev 2014-10-23 20:36:16 följande:

Hur gammalt är ditt barn?

Kanske skulle du få mer svar under forumet för föräldrarGlad

Jag tänkte att om jag sätter upp det här så kommer nog många se det och skriva, hur dom själva har det! 
    5 månader är dottern, så det är ännu litet. inget emot att få kämpa lite, det är klart det inte ska vara som en dans på rosor, men känns skönt om man hinner sätta sig i soffan i 1 timma utan att göra något alls :/ men det är ju skönt att flera har det som en själv !
  • jådåsåatt
    dejan9209 skrev 2014-10-23 20:45:49 följande:
    Jag tänkte att om jag sätter upp det här så kommer nog många se det och skriva, hur dom själva har det! 
    5 månader är dottern, så det är ännu litet. inget emot att få kämpa lite, det är klart det inte ska vara som en dans på rosor, men känns skönt om man hinner sätta sig i soffan i 1 timma utan att göra något alls :/ men det är ju skönt att flera har det som en själv !
    Men det blir ju snart ändring när det är din tur att vara föräldraledig:)
  • Aniiee

Vi kan byta. Jag tar din 5-månaders, så tar du husets 13-åring.....

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Tow2Mater

Hmm.. vid 9 la jag mig 'bara' under den tid jag tog matningen av barnet vid kl 2 och kl 5. (Maken tog den vid kl 23 när jag sov.)

Jobb är ju bara 5 dar i veckan. Lordag o Sondag har ju många ledigt. Eller jobbar du helger också?

• Drottningen70

... Och detta kom alltså som nån slags överraskning för dig??

• dejan9209
    jådåsåatt skrev 2014-10-23 20:57:11 följande:
    Men det blir ju snart ändring när det är din tur att vara föräldraledig:)
    Jo det är förvisso sant, :) 
  • dejan9209
    Tow2Mater skrev 2014-10-23 21:02:14 följande:

Hmm.. vid 9 la jag mig 'bara' under den tid jag tog matningen av barnet vid kl 2 och kl 5. (Maken tog den vid kl 23 när jag sov.)

Jobb är ju bara 5 dar i veckan. Lordag o Sondag har ju många ledigt. Eller jobbar du helger också?

Nej nej jag är självklart ledig, på helger, med då vill jag ju underlätta för fästmön som kämpat hela veckan hemma med barnet, det är ikke lätt med en 5 månaders dotter hemma, så jag unnar hemma lite sovmorgon och försöker göra lite mer än jag gör på vardagen.
  • Penida
    dejan9209 skrev 2014-10-23 20:45:49 följande:
    Okej, tror fortfarande du skulle få mer svar i forumet för föräldrar än under "familjelivssajten" men det är självklart upp till digGlad

Mina ungar är äldre, 5 och 7 år. Jag har hur mycket tid som helst för mig själv, tycker jag. När de var 5 månader var det mindre men vi turades om vilket hjälpte, delade på nätter osv. Om de inte ville ligga själva hade vi dem i famnen och gjorde vårt, pratade eller såg på film t.ex. Att kämpa för något barnet inte är redo för gör att man får mindre tid till annat.
    Avskyr CIO-metoder
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-23 21:00:46 följande:

Vi kan byta. Jag tar din 5-månaders, så tar du husets 13-åring.....

hahha jag väntar nog på att dottern blir tonåring, det få ta sin tid... haha
  • dejan9209
    Drottningen70 skrev 2014-10-23 21:04:43 följande:

... Och detta kom alltså som nån slags överraskning för dig??

Ne men sluta, självklart som du ser ovan, så visste jag ju att det är tufft med småbarn, även om det helt totalt är värt det, 
    Men detta är ju ett forum där man får diskutera med andra människor  eller....
  • Penida
    dejan9209 skrev 2014-10-23 21:10:20 följande:
    Ne men sluta, självklart som du ser ovan, så visste jag ju att det är tufft med småbarn, även om det helt totalt är värt det, 
    Men detta är ju ett forum där man får diskutera med andra människor  eller....
    Äh, det är klart man kan bli överrumplad. Det betyder inte att man är en sämre förälder.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Men fundera på om ni inte skulle få mer tid över om ni inte kämpade med hur hon skulle sova t.ex? Nu vet jag ju inte alls hur det ser ut hos er men ett vanligt misstag bland nyblivna föräldrar (jag har också varit där) är att lägga en massa tid på att söva barnet eller förändra dess rutiner när det faktiskt är lättare många gånger att följa det när det är så litet.

Avskyr CIO-metoder
  • minerva123

Nej, vi föräldrar hade inte mycket "vilotid" eller vad man ska kalla det när sonen var sådär liten. Han har aldrig somnat tidigare än kl 21 för natten och vaknade 04-06 varje morgon upp till året (med flera, flera uppvak under natten). På dagarna var (och är) han förvisso glad 95% av tiden, men med oerhört mycket energi och motoriskt tidig. Jag minns att min man och jag satt tillsammans i soffan och tittade på ett inspelat avsnitt av Homeland när sonen var ca 9 månader och det kändes stort! Fram tills dess hade vi själva stupat i säng så fort sonen somnat, helt enkelt för att skrapa ihop så många sömntimmar som möjligt.

• dejan9209
    Penida skrev 2014-10-23 21:22:02 följande:

Men fundera på om ni inte skulle få mer tid över om ni inte kämpade med hur hon skulle sova t.ex? Nu vet jag ju inte alls hur det ser ut hos er men ett vanligt misstag bland nyblivna föräldrar (jag har också varit där) är att lägga en massa tid på att söva barnet eller förändra dess rutiner när det faktiskt är lättare många gånger att följa det när det är så litet.

Jo tack för tipset. Vi har faktiskt börjat göra så. I början försökte viI få henne o sova när man själv tycker att hon ska det  men nu har vi insett att hon själv inte kan avgöra när hon är trött etc.
    Så nu funkar det bättre.
Svar på tråden Knappt tid åt en själv som småbarns förälder?