• löner

Semesterdagar vid uppsägning

Hej,
    Min förra lönespec visade att jag hade 10 betalda semesterdagar innestående, men på slutlönen fick jag endast utbetalat 2 st.

Jag anställdes juni 2012 och slutade i början av september i år. Jag har alltså jobbat ganska exakt 2 år och 3 månader. Jag har 25 semesterdagar.

Första året fick jag ingen betald semester, 1 april 2013 fick jag 25 dagar och i år fick jag 25 dagar den 1 april.

Förra årets semesterdagar har jag använt.
    Av detta års semester har jag använt 15 av 25 dagar.

När jag frågade löneavdelningen så sa de att jag hade "sammanfallande semesterår", vilket innebar att jag inte hade tjänat in årets semesterdagar än eftersom att jag slutade innan året var slut.

Stämmer det som lönekontoret säger?
    Eftersom att jag jobbat mer än 2 år känns det som att jag borde ha tjänat in minst 50 dagar?

• Svar på tråden Semesterdagar vid uppsägning
  • StevenDiese

Man får ca 2,08 semesterdagar på månad.

• Ogago
    löner skrev 2014-10-23 20:43:20 följande:

Hej,
    Min förra lönespec visade att jag hade 10 betalda semesterdagar innestående, men på slutlönen fick jag endast utbetalat 2 st.

Jag anställdes juni 2012 och slutade i början av september i år. Jag har alltså jobbat ganska exakt 2 år och 3 månader. Jag har 25 semesterdagar.

Första året fick jag ingen betald semester, 1 april 2013 fick jag 25 dagar och i år fick jag 25 dagar den 1 april.

Förra årets semesterdagar har jag använt.
    Av detta års semester har jag använt 15 av 25 dagar.

När jag frågade löneavdelningen så sa de att jag hade "sammanfallande semesterår", vilket innebar att jag inte hade tjänat in årets semesterdagar än eftersom att jag slutade innan året var slut.

Stämmer det som lönekontoret säger?
    Eftersom att jag jobbat mer än 2 år känns det som att jag borde ha tjänat in minst 50 dagar?

Vad säger facket?
  • löner
    StevenDiese skrev 2014-10-23 20:45:23 följande:

Man får ca 2,08 semesterdagar på månad.

Men då borde jag ju ha tjänat in 56 dagar?
  • StevenDiese
    löner skrev 2014-10-23 20:56:20 följande:
    Men då borde jag ju ha tjänat in 56 dagar?
    Ja det låter konstigt. Hör med facket. Fast hade du varit med där så hade du väl vänta dig dit redan.
  • MsM84

Gå och prata med lånekontoret igen. De verkar mena att du fått tillgång till semesterdagar samtidigt som de tjänades in (alltså får du 25 bet semesterdagar 1 april 2014 så ska de tjänas in under 1 april 2014 - 31 mars 2015) - MEN i så fall borde du ha fått betalda semesterdagar första året. 

Har ni vanligt semesterår, vilket det verkar på hur du fått dagarna, så borde du fått betalt för de 10 dagarna du hade kvar + ca 11 dagar som du tjänat in sen 1 april.

• sportpappa

Sammanfallande semesterår betyder att du tjänar in din semester samma år som du tar ut din semester.

Du blev anställd i juni 2012 och för att förenkla uträkningen så säger vi att du slutade 31 augusti. Då blir det ungefär (det kan skilja någon dag hit eller dit) så här:
    2012 så tjänade du in: 7 * 2 = 14 dagar. Tog ut 0.
    2013: 25 dagar. Tog ut alla.
    2014: 8 * 2 = 16 dagar. Tog ut 15.

Du får bara spara de semesterdagar som är över 20 dagar. De du inte tar ut ska betalas ut i pengar.
    2012: 0 kvar.
    2013: 0 kvar.
    2104: 1 kvar.
    Med avrundning uppåt så kan det bli 2 dagar kvar.

Om du inte har sammanfallande semesterår (utan istället intjänandeår och semesterår) så blir det ungefär så här:
    2012: 20 dagar. Tog ut 0.
    2013: 25 dagar. Tog ut alla.
    2014: 10 dagar. Tog ut 15.
    Du ligger då back 5 dagar som ska betalas tillbaks.

Enligt första uträkningen så stämmer det att du hade 2 dagar kvar.
    Se till att du fått ut pengar för de 14 dagarna som frös inne 2012.

• sportpappa

Jag skrev fel på år 2012 för normalt semesterår. Du tjänade då in 14-15 dagar. Inte 20.

• Gladskit

Med sammanfallande menas att du tjänar in dagarna samma år som du har rätt att ta ut dem. Då kan det stämma att ditt lönespec säger ett antal dagar men att det blev ett annat antal vid slutlön.
    I alla fall fungerar vårt lönesystem så att så länge inget annat finns angivet, som en icke semesterlönegrundande frånvaro eller ett slutdatum, så förutsätter systemet att du arbetar året ut och därmed tjänar in din fulla semesterrätt.
    Slutar man då på hösten som kommer antalet intjänade dagar givetvis att reduceras.

Svar på tråden Semesterdagar vid uppsägning