• Chianti

Hur fördelar ni ert sparande?

Ja, hur fördelar ni ert sparande? Har ni det uppdelat i långsiktigt sparande, och lite kortare sparande eller stoppar ni in allt på samma ställe och plockar ut vid behov?
    Med långsiktigt sparande tänker jag mig sparande till pension, eller till husköp, eller amortering, och med kortsiktigt sparande sånt som snart ska konsumeras till t ex semester, ny cykel, ny bil osv.
    Eller har ni bara ett enda sparande och tar därifrån när ni vill?

Själv har jag bara haft ett sparande och tagit av det när jag känt för det. Nu har jag dock fått bättre ekonomi och bestämt mig för ett långsiktigt månadssparande med en bestämd summa, och allt som sen blir över på kontot vid månadens slut ska jag stoppa in i ett kortsiktigt sparande som sen får finansiera semestrar och annan "onödig" konsumtion.

• Svar på tråden Hur fördelar ni ert sparande?
  • tystlängtan

Jag/vi har olika konton för olika ändamål. Till vårt framtida husköp sparar vi främst genom att amortera på vårt nuvarande bolån och även på ett separat fondkonto. Sedan har jag ett separat fondkonto där jag sparar till sonen och ett annat där jag sparar till min pension (inte ett traditionellt pensionssparande, utan vanligt fondsparande alltså).

Utöver det har vi en drös olika sparkonton för olika ändamål, exempelvis ett räknings- och buffertkonto, ett resekonto, ett bilkonto, ett konto för utlägg vid jobbresa (jag behöver kunna lägga ut för flygbiljetter, m.m.), samt ett "fritt"/kortsiktigt sparkonto som inte är till något särskilt utan som vi kan ta ifrån som vi vill.

Till de flesta kontona har vi ett regelbundet sparande på samma summa varje månad. Till kontot för utlägg vid jobbresa ska det alltid finnas tillgängligt en viss summa som jag bedömer komma täcka de utlägg jag behöver göra inom den närmaste framtiden, men inget regelbundet sparande i övrigt. Till det "fria"/kortsiktiga sparkontot vill vi gärna att det ska finnas några tusenlappar vid behov och där kan även lägga in pengar om man t.ex. får mer i lön en månad och vet att man får mindre nästa månad (ibland är det t.ex. osynkat när man får föräldrapenning och när de gör avdrag från lönen för föräldraledigheten). Sparandet till det framtida husköpet står jag ensam för då min man i stort sett står för allt annat och till det slänger jag in amorteringar eller köper fonder lite som jag känner för det när jag får pengar (har en väldigt oregelbunden lön under året). Brukar låta nästan hela min lön gå åt till detta.

• slemtorsk i din bralla

Hus har vi redan men vi har tre olika sparformer. En mer akut..buffert typ där vi ska ha 100.000 men ligger lägre nu pga lite utgifter och föräldraledighet och sånt.

Sen har vi ett mer långsiktigt...till större renoveringar bilköp och sånt. Målet är minst 100 där också och vi närmar oss efter att ha skrapat det kontot rent för fyra år sedan när vår panna gick sönder.

Sen har vi varsitt typ pensionssparande. Där slänger vi in max varje månad men reglerna kring pensionssparande ändras vid årsskiftet så det kommer ändras till ett fondspar.

• Ensam hemma

Innan jag blev ensam hade vi:
    Varsitt lönekonto, eventuellt överskott handlade vi saker för
    Gemensamt Servicekonto till räkningarna
    Varsitt Sparkonto, kortsiktigt
    Varsitt Fondsparande, långsiktigt
    Huset och bilarna var betalda.

Idag har jag ett flertal fondkonton, fasträntekonto på annan bank och lite aktier. Mitt E-sparkonto använder jag när jag ska köpa t ex hemelektronik eller andra lite dyrare saker.

• Dina08

1500 amorteras direkt av bolånet, 2000 sätts in på nischbank och ska gå till semestern, 1000 på pensionssparande.

• ITpappan

Amortering 5000kr/mån

Aktie/fondsparande (buffert) 2000kr/mån

Till barnen (aktiefonder) 1000kr/mån

Det som blir över (snitt 2-3000kr/mån) sätts på vanligt sparkonto. Hoppas kunna öka på både fondsparande och sparkonto nu när frun börjar jobba och vi får in 47 000kr/mån netto; vi behöver bygga upp bufferten mer. Den är idag på 150 000kr.

• ITpappan

Just det!

Glömde ju pensionssparandet!

Sparar 500kr/mån till pensionen. Tidigare i IPS, men eftersom avdraget försvinner har jag flyttat det till en ISK. Skattemässigt bättre.

• Tonårsmamman1
    ITpappan skrev 2014-11-02 14:13:31 följande:

Just det!

Glömde ju pensionssparandet!

Sparar 500kr/mån till pensionen. Tidigare i IPS, men eftersom avdraget försvinner har jag flyttat det till en ISK. Skattemässigt bättre.

Vad står ISK för?

Läste också det där om att skatteavdraget ska försvinna, så måste också hitta en annan lösning.
  • ITpappan
    Tonårsmamman1 skrev 2014-11-02 14:16:14 följande:
    Vad står ISK för?

Läste också det där om att skatteavdraget ska försvinna, så måste också hitta en annan lösning.
    InvesteringsSparKonto. Bästa sparformen idag (nästan ingen skatt!).
  • gbgumman

Vi har olika sparande:

1 semester och framtida "lyx"konsumtion olika varje månad

2 barnen 1000kr/månaden/barnen framtid

3 utgifter kring bilen 1000kr/månaden

4 framtiden för oss två ålderdom m.m. 1500/pers.

5 litet lyxspardnde jag har. 400kr i månaden + ev födelsedagspengar.

• gbgumman
    gbgumman skrev 2014-11-04 07:27:48 följande:

Vi har olika sparande:

1 semester och framtida "lyx"konsumtion olika varje månad

2 barnen 1000kr/månaden/barnen framtid

3 utgifter kring bilen 1000kr/månaden

4 framtiden för oss två ålderdom m.m. 1500/pers.

5 litet lyxspardnde jag har. 400kr i månaden + ev födelsedagspengar.

Lägger till amortering på 3500kr
  • Fia 28

Jag ser inte amortering som sparande, så den delen skippar jag.
    Jag har ett "pensionskonto" dit jag för över 60? varje månad, men tanken är att höja den summan snart. Förut förde jag även över 400? till sparkontot varje månad, men nu har jag istället börjat spara i fonder. Sparkontot används till diverse större inköp, tex om vi behöver ny kyl eller frys. Fonderna har jag hittills aldrig rört. Något gemensamt sparande har vi inte då sambon inte har samma möjlighet till sparande som jag har då han betalar underhåll.

• gbgumman
    Fia 28 skrev 2014-11-04 09:25:23 följande:

Jag ser inte amortering som sparande, så den delen skippar jag.
    Jag har ett "pensionskonto" dit jag för över 60? varje månad, men tanken är att höja den summan snart. Förut förde jag även över 400? till sparkontot varje månad, men nu har jag istället börjat spara i fonder. Sparkontot används till diverse större inköp, tex om vi behöver ny kyl eller frys. Fonderna har jag hittills aldrig rört. Något gemensamt sparande har vi inte då sambon inte har samma möjlighet till sparande som jag har då han betalar underhåll.

Frågan kring amortering är knepig. Jag väljer att räkna det som ett sparande då vi endast är belånade till 50% av bostaden och alltså kräver ingen att vi ska amortera. Vi kan alltså välja och skippa det och lägga det på annat sparande. Antar alla måste känna efter skälva vad amortering är för deras unika situation.
  • Fia 28
    gbgumman skrev 2014-11-04 09:38:51 följande:
    Frågan kring amortering är knepig. Jag väljer att räkna det som ett sparande då vi endast är belånade till 50% av bostaden och alltså kräver ingen att vi ska amortera. Vi kan alltså välja och skippa det och lägga det på annat sparande. Antar alla måste känna efter skälva vad amortering är för deras unika situation.
    Jag ser "sparande" som pengar som jag har tillgång till med kort varsel, och det gör jag ju inte om jag lagt de pengarna på amortering, om jag inte vill sälja huset eller lägga om lånet.
    Vet inte om det är tillåtet att bara betala räntan på bostadslån i Finland, känner iaf inte till någon som gör så.
  • Gladskit

Vi har också olika konton/sparanden för olika ändamål.
    Med den bank vi har och deras internetlösning är det jättelätt att starta nya konton och döpa dem till vad man vill så det underlättar!

Vi har dels en gammal lösning som vi inte fyller på med nya pengar men där det finns en del fonder. Där har jag och maken varsitt konto. Även vår son har en del kapital där.

Sen har vi ett riktat sparande till sonen och varsitt riktat sparande till pension. Det är inte ett pensionssparande som är låst men vår avsikt är att det skall vara till pensionen. Dessa pengar är också placerade i fonder och dem kollar jag av kanske 3-4 ggr per år så att det löper på som det ska!

Utöver det har vi ett rese-och-husbuffertkonto. Där lägger vi in allt överskott varje månad och det är till för resor och om något behöver fixas med huset. På det kontot är målet att det alltid ska finnas 80-90kkr, man vet aldrig vad som kan hända när man bor i hus.

• Sharrukin

Lägger en tredjedel till pensionen, en tredjedel till en 'buffert' och en tredjedel till konsumtion inom en inte alltför avlägsen framtid (semester, saker till hemmet etc).

• Quexet

Nu när jag tänker på det, har vi spridit ut sparandet på flera olika sätt (precis som er andra).
    Först kommer då amorteringen (fast summa varje månad).
    Sen pension för både mig o sambon, har tidigare varit en fast summa varje månad men iom nya reglerna satte jag in 1800 åt oss båda i en klumpsumma nu igår, så ökar jag på kapitalsparet vi båda har (fast summa varje månad).
    Utöver det har vi även ett fondkonto (fast summa varje månad).
    Sen har vi ett kapitalspar till barnen (fast summa varje månad).
    Alla barn har även ett varsitt sparkonto, där hamnar födelsedags o julpengar.
    Vi har även ett sparkonto för buffertspar till huset (fast summa varje månad)
    Tillsist har vi även ett kortsiktigt sparande på sparkonto, där hamnar det bara pengar om vi har något över dagen före lön.

Oj, vad rörigt det blev! Men jag tror ni förstår? Solig

Svar på tråden Hur fördelar ni ert sparande?