• Pusheen

    Sambon förstår inte vad som krävs för att vi ska bli med barn

    Vi har påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet. Vi har kommit så långt att jag nu ska börja äta pergotime. Jag har bara en äggledare sen ett utomkvedshavandeskap för mer än ett år sedan. Den graviditeten var spontan.

    Nu till "problemet".. Nu när vi ska få hjälp att få barn så gäller det ju att vi ligger i lite och har sex runt ägglossning men min sambo fattar inte att det krävs att vi verkligen går in för det. Han tänker att det blir ändå.. Att det inte är så noga när vi har sex plus att när jag ligger på lite vid ägglossning och är supertaggad att få till det så orkar han inte och är för trött. Slutar ofta med att jag gråter mig till sömns. Har pratat om det och han hävdar att vi ska ha sex spontant som vanligt så tar det sig. Han tycker att det känns som att jag bara är ute efter hans spermier. Vi båda måste ju anstränga oss för plusset..

    Någon mer som har en slapp sambo? Hoppas på att kunna vädra lite.

  • Svar på tråden Sambon förstår inte vad som krävs för att vi ska bli med barn
  • lagunen
    Pusheen skrev 2014-10-24 00:23:44 följande:

    Vi har påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet. Vi har kommit så långt att jag nu ska börja äta pergotime. Jag har bara en äggledare sen ett utomkvedshavandeskap för mer än ett år sedan. Den graviditeten var spontan.

    Nu till "problemet".. Nu när vi ska få hjälp att få barn så gäller det ju att vi ligger i lite och har sex runt ägglossning men min sambo fattar inte att det krävs att vi verkligen går in för det. Han tänker att det blir ändå.. Att det inte är så noga när vi har sex plus att när jag ligger på lite vid ägglossning och är supertaggad att få till det så orkar han inte och är för trött. Slutar ofta med att jag gråter mig till sömns. Har pratat om det och han hävdar att vi ska ha sex spontant som vanligt så tar det sig. Han tycker att det känns som att jag bara är ute efter hans spermier. Vi båda måste ju anstränga oss för plusset..

    Någon mer som har en slapp sambo? Hoppas på att kunna vädra lite.


    Ju mer du stressar fram att det ska bli barn ju längre tid kommer det att ta!

    Försök att istället slappna av så kommer det förmodligen att lösa sig av sig själv.
  • Pusheen

    Just precis det man inte vill höra. Jag försöker att inte stressa men att bara ha en äggledare minskar chanserna och om man bara ska "råka" ha sex någon enstaka gång i månaden kanske inte ens vid ägglossning ser jag inte att det finns så stora chanser att lyckas.

  • Kereza

    Hur ofta kan han tänka sig att ha sex om du förför honom då, utan snack om barn? En gång i månaden? Veckan?
    Jag menar lite där att om ni börjar ha sex mer ofta, för sexets skull, och oftare - utan tal om barn, och på datum då han vet att du Inte har ÄL, så kommer han inte känna sig lika mycket som ett avelsdjur (inte en sexig känsla) och har ni sex oftare så kommer det naturligt att ni även har det kring ÄL - men om han är en en-gång-i-månaden-kille så blir det ju svårare...

  • Pusheen
    Kereza skrev 2014-10-24 09:11:48 följande:

    Hur ofta kan han tänka sig att ha sex om du förför honom då, utan snack om barn? En gång i månaden? Veckan?

    Jag menar lite där att om ni börjar ha sex mer ofta, för sexets skull, och oftare - utan tal om barn, och på datum då han vet att du Inte har ÄL, så kommer han inte känna sig lika mycket som ett avelsdjur (inte en sexig känsla) och har ni sex oftare så kommer det naturligt att ni även har det kring ÄL - men om han är en en-gång-i-månaden-kille så blir det ju svårare...


    Ja jag tänker lite så med.. Vi behöver ha det oftare hela tiden, inte bara vid ägglossning. Jag får försöka förföra lite då och då. Inget han har något emot.

    Vårt problem är att vi jobbar mycket båda två och har intressen vid sidan av som tar väldigt mycket tid och vi kommer alltid i säng för sent och vi är helt slut så även fast vi vill så orkar man knappt. Jag försöker att kämpa mig förbi det och försöka ändå fast jag är trött men han säger då att det är för sent och att han måste sova.

    Känns nära på lite meningslöst att lägga en massa pengar och förhoppningar på pergotime om vi ändå inte kommer få tid/ork och att vi båda går in för det.

    Man måste ju inte ha sex vid sänggåendet men han kommer ofta hem sent och är hungrig och innan vi har ätit så är klockan mycket och man får stress av att man måste sova då vi alltid får för lite sömn.

    Hör på mig själv nu och inser delvis att vi måste försöka ändra livsstil :(
  • lantlivet

    Säg inte när du har ägglossning, de kan hända att han tycker det är skrämmande och nervöst. Även fast ni planerat det tillsammans så är karlar inte lika med på noterna endå när det kommer tillbarngörande. Försök sats å var tredje dag från sista mensdagen så kommer det nog funka.

    Att inte tänka på det och inte stressa är inget man vill höra när man är ofrivilligt barnlösa. (är det vi med å är mitt i utredningen) för varken lugn eller spontanitet hjälper för att få igång äggstockar som inte får de hormoner som behövs för att ge ägglossning.

  • Lorelei83

    Det tog tid för mig och min man att få barn, 1 år och 4 månader.

    Först räknade jag ut när jag skulle ha ägglossning och vi körde lite extra då.. Sen efter nån månad började jag med ägglossningstester.

    Men vi tyckte det var osexigt att planera så. Så vi började ha sex varannan dag förutom när jag hade mens. Och det gjorde det hela mer avslappnat.

    Man behöver ju ha lust för att ha sex, båda behöver det. Vissa tycker inte alls om att göra det för att man måste, då tappar man lusten.

    Jag föreslår att ni slutar med tester och har sex varannan eller var tredje dag för att ni vill. :)

  • Pusheen

    Ja alltså jag har provat äl-tester men slutade med det för att jag mådde ännu sämre av det. Då visste jag mer exakt när ägget lossade osv och känslan då när man visste att det var allra störst chans och få höra från honom att han var för trött och ville sova fick mig att må ännu mer skit. Därför gör jag inga tester men jag vet ändå när jag har ägglossning pga ägglossningsflytningar.

    Det är förmodligen så att det är bäst att jag inte nämner något om ägglossning.. Både osexigt och lustsänkande. Jag får hålla det för mig själv och försöka förföra så ofta det går ändå.

    Lite trist att det känns som att det är upp till mig men ja ja.. :)

    Pratade med honom igår och jag tror att han till viss del blev införstådd att barn för vår del inte kommer så himla lätt och att vi måste kämpa lite och att det inte är så jävla glamoröst.

    Vi kan iallafall prata om allt och vi kan berätta hur vi känner för varandra så det är skönt.

    Tack för stödet och fina "kvinnliga" tips :)

    Lantlivet, vad skönt att ni med får hjälp. Hoppas att ni kommer bli hjälpta och att plusset kommer snart!

  • Jag är bara jag
    lagunen skrev 2014-10-24 00:28:35 följande:
    Ju mer du stressar fram att det ska bli barn ju längre tid kommer det att ta!

    Försök att istället slappna av så kommer det förmodligen att lösa sig av sig själv.

    Rent skitsnack och väldigt skuldbeläggande! Finns massor med döstressade kvinnor som blitt gravida på studs. Stressen måste vara fysisk och extrem så äl uteblir annars kan man rent teoretiskt bli gravid om man har äl
  • lantlivet
    Pusheen skrev 2014-10-24 14:10:31 följande:

    Ja alltså jag har provat äl-tester men slutade med det för att jag mådde ännu sämre av det. Då visste jag mer exakt när ägget lossade osv och känslan då när man visste att det var allra störst chans och få höra från honom att han var för trött och ville sova fick mig att må ännu mer skit. Därför gör jag inga tester men jag vet ändå när jag har ägglossning pga ägglossningsflytningar.

    Det är förmodligen så att det är bäst att jag inte nämner något om ägglossning.. Både osexigt och lustsänkande. Jag får hålla det för mig själv och försöka förföra så ofta det går ändå.

    Lite trist att det känns som att det är upp till mig men ja ja.. :)

    Pratade med honom igår och jag tror att han till viss del blev införstådd att barn för vår del inte kommer så himla lätt och att vi måste kämpa lite och att det inte är så jävla glamoröst.

    Vi kan iallafall prata om allt och vi kan berätta hur vi känner för varandra så det är skönt.

    Tack för stödet och fina "kvinnliga" tips :)

    Lantlivet, vad skönt att ni med får hjälp. Hoppas att ni kommer bli hjälpta och att plusset kommer snart!


    Hoppas det funkar för er snart med och att din Karl blir mer införstådd i att de inte är så lätt som alla tror att blir gravid å få barn :)
  • Knäck

    Haft likadant med min sambo.

    Jag förklarade dels hur det funkar i kroppen, att man har ett tidsfönster och missar man det så blir det inget, och då ska vi betala tiotusentals kronor och göra otrevliga behandlingar för att vi inte försökt ordentligt?

    Jag förklarade också att jag inte heller är kåt på beställning men jag anstränger mig och försöker bli det, och jag planerar för det. Om han är för trött för att ha sex så har han planerat dåligt. Och han kan vila hela resten av månaden men inte just då. Om det gällt jobbet hade han orkat för att han var tvungen, och han måste inse att han är tvungen till detta också om han ska ha några barn.

    Jag förklarade också hur hans beteende fick mig att må och påpekade att han inte på allvar kunde känna sig lycklig i en situation som plågade mig.

    Sen frågade jag hur han tyckte att vi skulle lösa den här situationen och vad han behövde. Sen blev vi överens om att jag skulle meddela en plan för när vi skulle ligga och vilka tecken vi skulle vara observanta på från min kropp. Sen har vi även införskaffat diverse underkläder, sexleksaker och porr för att underlätta vid trögstartade dagar.

    Funkar mycket bättre nu. Hoppas ni också blir överens och kommer på samma spår!

Svar på tråden Sambon förstår inte vad som krävs för att vi ska bli med barn