Skickade barnet till skolans Halloweenfest utan utklädnad
Hej. har lite dåligt samvete. Klassen har halloweenfest idag (f-klass), valbart enligt utskick om barnen ville klä ut sig eller inte.
I måndags ville hen klä ut sig till djävul vilket fadern inte tillåter (han tycker det känns olustigt). I onsdags tog hen själv upp festen och sa då att han inte ville vara utklädd alls, han var inte arg eller upprörd över att nejet till djävul utan bara bestämd att han inte ville. Så jag har inte fixat någon kosym, hen är nämligen väldigt envis och brukar inte ändra sig. I morse kom vi dit och då var alla barn som kommit (ungefär hälften av klassen) utklädda och nyfikna på allas utklädnand. Hen verka inte speciellt ledsen men jag fick ett sting i hjärtat, borde jag ha fixat en dräkt i fall i fall. Det var ju inte hemma som det kom upp, då hade vi säkert kunna rota ihop något men nu...
Till saken är att varken jag eller pappan är några fan av Halloween, vi är båda uppväxta med att gå till gravar och tänka på de som inte är med oss i livet och båda framförallt pappan känner olust kring att små barn klär ut sig til djävulen, häxor (vi brände kvinnor på bål förr med den anklagan) zoobies osv. Men å andra sidan så märker ju vi också att hela grejen med att pynta med pumpor och det organga verkligen piggar upp nu när hösen kommer och det är en bit till jul och den delen gör vi hemma.
Kanske är det därför vi inte anstängt oss. Usch, känner bara att det gnager i hjärtat.