B12-brist
Hej Allihopa!
Jag söker mer information om B12-brist och har ett par frågor. Om ni har en fråga eller något att säga om någonting, bara en av sakerna, så får ni gärna skriva :)
Någon som haft ett "normalt" homocysteinvärde samt ett lågt kobalaminvärde (B12)?
Mitt homocystein låg på 14 (ref <15)
Mitt kobalaminvärde låg på 139 (ref180-700 gråzon180-250)
Är detta en "falsk" B12-brist och vad påvisar i så fall det låga kobalaminvärdet?
Kan att jag åt hälsokost-tillskott med B12 veckan innan proverna ha påverkat de någonting?
Enligt vissa läkare är det här en grav brist och jag borde påbörja injicering med sprutor för att sedan övergå i tabletter.
Enligt min husläkare så är min B12-brist falsk och beror på att jag äter minipiller (Mini-Pe). Någon som någonsin hört om något liknande?
Det jag har läst om homocystein är att om kobalaminvärdet ligger i gråzonen (180-250) så brukar man även titta på homocysteinet för att se om B12-brist föreligger. Men nu ligger ju inte mitt kobalaminvärde i gråzonen, utan under. Vad innebär ett normalt homocysteinvärde då?
Jag hittar både att ett lågt kobalaminvärde under gråzonen är en "garanterad" B12-brist. Jag hittar också att ett normalt homocysteinvärde "garanterat" utesluter B12-brist. Blir förvirrad.
Mottaget gärna tips och diskussioner!