• MissSu­mmer
    Äldre 25 Oct 17:22
    6837 visningar
    5 svar
    5
    6837

    Adoption i USA - väldigt annorlunda?

    Snubblade in på en amerikansk adoptionssida av någon anledning och blev sjukt nyfiken på några saker, tänkte att några adoptionsinsatta här på FL kanske har koll på detta.

    Det första jag slogs av var att de har bilder på barn, både från USA men även från andra länder, exempelvis Kina med en kort beskrivning om varje barn, det verkar som dom själva kan "välja" barn. 

    Det lilla jag vet om adoption från Sverige är att adoptivföräldrarna får barnbesked, utifrån det medgivande man har (land, åldersspann osv) sen får de tacka ja eller nej, men att man inte kan sitta och välja och vraka utan blir tilldelad ett barn, har jag förstått det rätt då?

    Kan de som adopterar från USA själva välja ut det barn dom vill ha?

    Och det andra jag slogs av var att det är massvis av barn, många från USA, upp till 17 år som söker adoptivföräldrar, någon som vet varför det är så?
    Betyder det att dom barnen bor på barnhem eller är dom i s.k "foster care" och varför kan de inte stanna hos sin fosterfamilj, för någon måste uppenbarligen ha tagit hand om dem under deras liv?

    Hoppas någon insatt kan svara, jag undrar verkligen över detta.

  • Svar på tråden Adoption i USA - väldigt annorlunda?
  • Anonym (tveks­am)
    Äldre 25 Oct 23:32
    #1

    Ja, amerikaner väljer barn i större utsträckning än man får göra i Sverige. På de privata adoptionsbyråerna finns ibland kataloger med barn (foto o beskrivning) som man får välja bland och barnen är prissatta så att de små söta, vita flickorna är dyrast. Det förekommer också "barnmarknader". På svensk TV visades för några år sedan ett program om detta. Barnen bussades till New York, placerades med lapp om halsen i Central Park och hugade spekulanter fick gå runt o intervjua barnen och läsa på lapparna, Alla barn hoppades förstås bli utvalda. De som inte blev det fick åka buss tillbaka igen. Det framgick att en del lite äldre barn hade gjort den resan många gånger - förgäves.

    I Sverige är adoptionsverksamheten betydligt mer reglerad och jag tror/hoppas att ingen önskar importera det amerikanska "Rasmus på luffen"-systemet!

  • Äldre 7 Nov 05:03
    #2

    Vi har adopterat i USA och de barnen du ser är i foster Care. De är barn som kan ha alla möjliga mentala problem. Många foster familjer har inte möjligheten att adoptera barnen.
    Det finns INTE pris på varken foster barn eller andra barn som man kan adoptera.
    Man kan få tillbaka pengar från staten beroende på hur mycket man spenderar dvs advokat kostnader, förmedlingskostnader.

    Vi adopterade en nyfödd bebis och vi var noga med att barnet inte skulle vara drog påverkad. Man får ta del i mamman och pappans medicinska dokument.

  • Äldre 7 Nov 22:35
    #3

    Nyfiken hur bär man sig åt för att adoptera en nyfödd? De allra flesta vill ha så små barn som möjligt. Att få ett nyfött barn blir ju väldigt likt att ha varit gravid etc.

  • Anonym (tveks­am)
    Äldre 9 Dec 14:08
    #5
    jagvet skrev 2014-11-07 05:03:50 följande:

    Vi har adopterat i USA och de barnen du ser är i foster Care. De är barn som kan ha alla möjliga mentala problem. Många foster familjer har inte möjligheten att adoptera barnen.
    Det finns INTE pris på varken foster barn eller andra barn som man kan adoptera.
    Man kan få tillbaka pengar från staten beroende på hur mycket man spenderar dvs advokat kostnader, förmedlingskostnader.

    Vi adopterade en nyfödd bebis och vi var noga med att barnet inte skulle vara drog påverkad. Man får ta del i mamman och pappans medicinska dokument.


    Nu kan man ju inte prata om USA som ett land med gemensamt regelsystem. Både vad avser adoption, surrogatföräldraskap etc så skiljer det sig åt väldigt mellan olika delstater .... vad gäller barnrätt specifikt så har ju USA som helhet tex valt att stå utanför FN:s konvention om barnets rättigheter

    www.raddabarnen.se/barnkonventionen/
Svar på tråden Adoption i USA - väldigt annorlunda?