• Amigos

Flytta med katt???

Jag och min sambo ska flytta om någon månad och eftersom vi har en katt så flyttar hon givetvis med. Hon är en utekatt och jag är rädd för att hon kommer bort på det nya stället. Vi flyttar bara 3-4 kvarter från vår nuvarande lägenhet, men jag vill ju inte förlora henne.
    Har ni tips och råd hur jag bör göra för att underlätta det för henne? Kan inte ha henne som innekatt för hon älskar att gå ut och river nästan lägenheten om hon inte får komma ut.
    Någon som flyttat med vuxen utekatt som det fungerat bra för?

Tjingeling.

• Svar på tråden Flytta med katt???
  • Hanah

Ja, jag har flyttat med en vuxen hankatt. Iofs längre än bara några kvarter, risken för er är ju att hon kanske går tillbaka till er gamla lgh. Men vi lät honom vara inne bara i det nya huset så han fick vänja sig inne först, så han förstod att vi lixom bodde där nu. Och så lär sig katter vart de bor och hur omgivningen ser ut genom att titta ut genom fönstrena har jag hört från en väldigt kattkunnig människa, så vi lät han gå omkring o titta ut ett par veckor. Sen släppte vi ut honom, var med honom ute på tomten först, o det gick kanonbra!

• Amigos

Har också tänkt ha henne inne ett tag innan vi släpper ut henne. Fast vi lär nog inte stå ut med henne inne så länge.
    Fler tips?

• Bembu

Tog över två katter av min kusin och den ena är utekatt. Dem fick vara inne 1 månad och sen i koppel på våran framsida ca 2 månader. Sedan dess har hon varit ute själv och det går toppen, men tiden hon var inne var det viktigt att aktivera henne med leksaker hon gilla. Fick byta foder med till Hills light från royal canin då våra katter får typ socker kickar av det....

Lycka till

• lilla tummelisa

Det har funkat bra för oss oxå. Har oxå hört att man ska låta dem sitta i fönstret ett par veckor och bekanta sig med omgivningarna. Men vår katt är för vild, så vi tog henne i sele och gick runt lite först.

Ska du bara flytta ett par kvarter kanske hon ändå känner igen sig?! Ibland är de längre hemifrån än man tror... Det går säkert bra!

• Fru Höstlöv

Jag tog med mig min katt när jag flyttade från mitt barndomshem.
    Hon var då 12 år och klarade omställningen jättebra, trots att hon hade bott hela sitt liv på det gamla stället.

Mina råd:
    1. Låt katten vara inne ett bra tag på det nya stället för att signalera att nu ska vi bo här istället.

2. Låt katten vara om den gömmer sig någonstans i den nya lägenheten, men ge den jättemycket uppmärksamhet när den kommer fram och kela med den om h*n vill.

3. Köp om du tycker att du har råd Feliway och plugga in in i det nya hemmet. Den avger kattens eget "var trygg och nöjd"-hormon och kan hjälpa vid den omställningen som en flytt är.
    (Går att köpa hos vetrinär och räcker en månad, www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page )

• Amigos

Tack för alla råd. Tror nog attd et ska gå bra, men man är ju ändå lite orolig. Tror inte vi kommer kunna ha henne inne i ett par veckor, hon skulle driva både sig och oss till vansinne. Men helt klart ett par dagar och sen kanske i sele på gården. Vi ska ju ta ledigt när vi flyttar så vi kommer ju vara hemma och packa upp så hon blir ju inte helt själv de första dagarna i den nya lägenheten.

Fler tips är alltid bra!!!

Tjingeling.

Svar på tråden Flytta med katt???