• Anonym (määäh)

Fett hår=genetiskt?

I två år har jag nu lidit av fett hår. Jag äter bra och äter vitaminer och är väldigt försiktig med hur ofta jag tvättar håret och med vilka produkter. Jag är kille dessutom.
    I somras rakade jag mig nästan helt och hållet och var hårfri i cirka två månader, så jag använde 0 produkter till håret, endast vatten. Nu när håret växt ut igen så blir det fett DIREKT! Inget jag gör verkar hjälpa eller lindra mina besvär det allra minsta.

Åsikter???:(((

• Svar på tråden Fett hår=genetiskt?
  • Mr Obvious

Det kan väl inte vara fett om du tvättar det varje dag? Visst ökar fettproduktionen om man tvättar ofta, men inte så mycket att det blir fett under en dag. Schamponera två gånger, den första gången "tar" inte ordentligt om håret är fett.

• Anonym (määäh)

Jag schamponerar håret var 3-4 dag, och då använder jag det två gånger. Det hjälper inte, håret är fett dagen efter. Jag vill inte heller tvätta mitt hår varje dag även om mitt hår blir ganska fett en dag efter och jag är mer eller mindre tvungen att tvätta håret. Ibland, väldigt sällan, när jag byter produkt så kan håret klara sig i två dagar, men det är sällan.

Jag har även märkt att lillbrorsan går runt med fett hår typ hela tiden, direkt efter dusch. Därför gissar jag på att det är genetiskt. Dock inget jag märkt av hos syrrorna, morsan eller farsan.

• Madmoiselle

Du använder fel schampoo, byt till ett för fett hår.

• Anonym (Hår)

Jag har också fett hår, det blir fett dagen efter jag tvättat det. I tonåren blev jag itutad att inte tvätta så ofta för då blir det fetare, använd dyra produkter etc. Jag höll på så några år, sedan gav jag upp och började tvätta håret varje dag. Jag har nu haft rent och fint hår i över 20 år, en snabb dusch på morgonen och så lite schampo, och så är det klart. Det blir inte ett dugg snabbare fett för att jag tvättar det ofta, precis som förr blir det fett och fult efter ett dygn. Och jag använder för det mesta billiga produkter och inget balsam, tycker håret blir tungt och platt av dyrare produkter.

• Dr Mupp

fett betyder att hårbotten är torr. Använd ett bra balsam och inpackning

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Losan

Tipsar om torrschampo! Har hår ner till midjan och hade aldrig orkat tvätta det varje dag, Torrschampo funkar kanon!

• Anonym (Hår)
    Madmoiselle skrev 2014-10-26 07:26:43 följande:

Du använder fel schampoo, byt till ett för fett hår.

Dr Mupp skrev 2014-10-26 08:25:15 följande:

fett betyder att hårbotten är torr. Använd ett bra balsam och inpackning

Schampo mot fett hår fungerar inte, tro mig, jag har prövat alla. Balsam och inpackning gör håret fetare, nej tack. Jag har provat ALLT. Tvätta med lite schampo varje dag är det enda som funkar för mig. Torrschampo har jag också prövat, håret ser mindre fett ut men det kliar.
  • Anonym (Jo du)
    Mr Obvious skrev 2014-10-26 02:34:36 följande:

Det kan väl inte vara fett om du tvättar det varje dag? Visst ökar fettproduktionen om man tvättar ofta, men inte så mycket att det blir fett under en dag. Schamponera två gånger, den första gången "tar" inte ordentligt om håret är fett.

Hahahaha mitt hår blir fett NÅGRA TIMMAR efter tvätt. Jag lovar. Har provat allt, inget hjälper helt.
  • Anonym (Hår)
    Mr Obvious skrev 2014-10-26 02:34:36 följande:

Okunnigt, har man fett hår så har man. Och fettproduktionen ökar INTE om man tvättar ofta, jag har provat alla möjliga intervaller under lång tid, men håret blir fett efter samma tid hela tiden i all fall.
  • Anonym (hair)
    Anonym (Jo du) skrev 2014-10-26 10:52:25 följande:
    Hahahaha mitt hår blir fett NÅGRA TIMMAR efter tvätt. Jag lovar. Har provat allt, inget hjälper helt.
    Hårstrån kan inte producera fett. Jag fattar inte hur fettet kan spridas från hårbotten och ut i håret på några timmar utan "hjälp". Är du en sådan som går omkring med en mössa dygnet runt?

Det är inget konstigt att fettet sprids på natten. när man gnider huvudet mot kudden, men på dagen bör det gå väldigt långsamt om håret får vara i fred.
  • Anonym (Jo du)
    Anonym (hair) skrev 2014-10-26 12:02:27 följande:
    Hårstrån kan inte producera fett. Jag fattar inte hur fettet kan spridas från hårbotten och ut i håret på några timmar utan "hjälp". Är du en sådan som går omkring med en mössa dygnet runt?

Det är inget konstigt att fettet sprids på natten. när man gnider huvudet mot kudden, men på dagen bör det gå väldigt långsamt om håret får vara i fred.
    Men snälla. Bara för att du aldrig varit med om det, betyder det att det inte existerar? Jag har tunt, typiskt skandinaviskt hår. Det räcker att ha det utsläppt så syns det väldigt fort att hårbotten oavbrutet producerar fett. OBS jag önskar det vore annorlunda, det är skitjobbigt, men det är så det är.

Men vi kanske har olika definition av hur fett hår ser ut. Jag menar inte att håret hänger i oljiga stripor hela vägen ut, jag menar att det ser ofräscht och otvättat ut i benan osv.
  • Minniemousemommy

Börja duscha håret mer sällan, och använd torrshampoo (finns utan doft) när det blir för fett. När du tvättar ditt hår ofta så blir det fett snabbare, tvättar du det mer sällan så kommer det bli fett långsammare tillslut. :) Du kan ju prova iaf.

• Anonym (Jo du)
    Minniemousemommy skrev 2014-10-26 12:29:33 följande:

Börja duscha håret mer sällan, och använd torrshampoo (finns utan doft) när det blir för fett. När du tvättar ditt hår ofta så blir det fett snabbare, tvättar du det mer sällan så kommer det bli fett långsammare tillslut. :) Du kan ju prova iaf.

Jag har prövat detta sedan i somras. Tycker det funkar helt okej! Något mindre fett har det blivit, men inte direkt nån jätteskillnad. Men som sagt, en liten förbättring, så jag kör på.
  • Julia1245

De flesta schampon torkat ut hårbotten, vilket gör att den producerar hysteriska mängder sebum (fett) för att kompensera. Att sluta med schampo är lösningen för många. Googla balsammetoden och ge det ett försök.

• Anonym (määäh)
    Minniemousemommy skrev 2014-10-26 12:29:33 följande:

Det var en period då jag faktiskt tvättade mitt hår var 12e dag! Ingen skillnad alls. Sen så var jag snaggad under sommaren och inget än vatten rörde mitt hår på 2 månader. Så fort håret växt ut tillräckligt så insåg jag att det fortfarande blir fett.
  • Anonym (GenerJa)
    Anonym (määäh) skrev 2014-10-26 01:27:37 följande:
    I två år har jag nu lidit av fett hår. Jag äter bra och äter vitaminer och är väldigt försiktig med hur ofta jag tvättar håret och med vilka produkter. Jag är kille dessutom.
    I somras rakade jag mig nästan helt och hållet och var hårfri i cirka två månader, så jag använde 0 produkter till håret, endast vatten. Nu när håret växt ut igen så blir det fett DIREKT! Inget jag gör verkar hjälpa eller lindra mina besvär det allra minsta.

Åsikter???:(((
    Ja, min pappa hade fettig hår och det har jag med, fast jag tvättar sällan, ca 1 gång i veckan nu så har det lugnat ner sig, förut när jag tvättade var och var annan dag så blev det fettigt redan samma dag. otroligt!
  • Minniemousemommy
    Anonym (määäh) skrev 2014-10-26 14:28:41 följande:
    Det var en period då jag faktiskt tvättade mitt hår var 12e dag! Ingen skillnad alls. Sen så var jag snaggad under sommaren och inget än vatten rörde mitt hår på 2 månader. Så fort håret växt ut tillräckligt så insåg jag att det fortfarande blir fett.
    Okej... Funkar för dom flesta... Men prova torrshampoo då? Sök vård hos en läkare? Din hårbotten producerar nog bara extremt mycket talg, så kolla om det går att minska det på något sätt? Annars vet jag inte...
  • Anonym (määäh)
    Minniemousemommy skrev 2014-10-26 14:33:54 följande:
    Okej... Funkar för dom flesta... Men prova torrshampoo då? Sök vård hos en läkare? Din hårbotten producerar nog bara extremt mycket talg, så kolla om det går att minska det på något sätt? Annars vet jag inte...
    Jag tvättar håret med ett arabiskt tvål som jag brukar köpa från en mindre butik. Den funkar ganska bra och har en ganska naturlig doft. Vet inte om jag någonsin kommer att börja använda schampon igen, vilken sort det än är. Kanske skulle vara nyttigt med ett läkarbesök. Tror dock detta är genetiskt och att det endast går att lindra besvären, inte behandla/bota.
  • Heranell

Jag tror att det är genetiskt. Jag fick fett hår när jag kom in i puberteten och har det fortfarande och jag är snart 50 år gammal. Min dotter som är 9 har också börjat få fett hår. Jag tvättar dock inte håret varje dag, för jag tycker att det blir värre då. Tvättar varannan och använder torrschampo däremellan.

• Anonym (Hej hej)

Jag har också problem med konstant fett hår. Ibland tar jag Yes diskmedel. Låter sjukt, jag vet, men ibland blir jag desperat.

Svar på tråden Fett hår=genetiskt?