• Camille

Smärtor/livmoderkramp efter ET

Hej!

Jag är inne på mitt tredje IVF-försök nu. Vid varje försök har jag fått kraftiga smärtor nattetid något dygn efter ET. Kramper som sitter i några minuter och sedan försvinner. Återkommer med ca 1h mellanrum och är så kraftiga att jag vaknar. Har fått citodon för att klara av smärtorna. Enligt kliniken säger de att det är ovariell torsion. Men jag är lite tveksam? Jag har hållt mig väldigt lugn så det borde inte vara det som händer.
    Funderar på om det är biverkningar av lutinus? Eller om det är kroppen som försöker att stöta ut embryot?
    Någon mer som varit med om liknande??
    Jag har inte blivit gravid någon utav de två tidigare behandlingarna.

• Svar på tråden Smärtor/livmoderkramp efter ET
  • Cathy

Hej!

I vanliga fall är kraftiga smärtor inte bra efter. ET. Lite ont kan man få som borde gå över efter några timmar. Det våra svenska (om du går i Sverige) ivf kliniker inte vet (?) är att långvarig smärta efter ET kan bero på immunologiska orsaker dvs att kroppen stöter bort embryot. Kolla mer här (under tredje rubriken): www.repro-med.net/immune-pathology-of-endometrium Du är också välkommen till vår sk Aten-tråd!! www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-Aten Lycka till! Kram

• Vitalglow

Hej

Jag hoppas att det är biverkning av Lutinus precis som din läkare sagt.
    Denna biverkning står med på listan för detta läkemedel fast tillhör då ett av de mer ovanliga.

Min läkare sa att om kroppen inte "accepterar" embryot så utsöndras det i kroppen och detta är inget vi märker av om det är i ett tidigt skede, och det är det ju om det fortfarande är ett embryo.

Men som Cathy skriver av egen erfarenhet, så kan det väl finnas andra skäl också.

• Camille

Tack för era svar. Usch jag hoppas inte det är immunologiska orsaker :(

Ja det är väl bara att härda ut och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Smärtor/livmoderkramp efter ET