• Grappa

Sparar du i fonder och hur har det gått?

Nån som sparar i fonder eller aktier? Hur har er utveckling sett ut och hur vlde du fond eller aktie?
    Jag tänkte börja spara i fonder nu och tycker det vore kul att höra från andra amatörer hur er "fondkarriär" sett ut.

• Svar på tråden Sparar du i fonder och hur har det gått?
  • Drottningen70

Har ett litet pensionssparande i fonder. Penningmarknafsfonden och nån afrikafond som jag jag valde bara för skojs skull typ. Det går stadit men sakta uppåt. Penningmarknadsfonden är stabil och seg . Afrikafonden rasar upp och ned som en berg och dalbana.

• Iarwain

Aktiesparet:
    Upp 12% sedan årsskiftet
    Ned 8% sedan valet

Fondsparet:
    Upp 10% på 2 år

Strukturerade produkter:
    Upp 12% på 2 år (av det som sålts)

• Iarwain

Vad jag investerar i.

Aktier - 16% av kapitalet:
    Småbolag högrisk
    Köper på köpsignal på uppgående trend i bolag som har positiv långsiktig värdering.

Fonder - 50% av kapitalet:
    Riskspridning med mycket index fonder som flyttas efter var jag tror finns bäst utveckling.

Strukturerade produkter - 34% av kapitalet
    50% av detta i Autocall med kuponger - medelrisk med stor uppsida
    50% av detta i aktieobligationer med kapitalskydd - mycket låg risk

• Anonym (***)

Kapitalförsäkring sedan många år,  50% upp.

Fonder går back just nu, mkt i Rysslandsfond. Kommer att sälja denna nästa gång det blir uppgång, har många billiga andelar.

• Anonym (Gurgelmoj)

Avanaza depå upp ca 35% sen inköp enbart aktier.
    SEB depå upp ca 250% sen inköp enbart aktier.
    Då har jag inte räknat med utdelningen på ett antal procent per år som jag placerat i avanza istället.

Diverse fonder i pensionsparande och dylikt. I snitt kanske 40% upp.

Aktieplaceringarna slår fonderna med hästlängder men tyvärr är jag låst till fonder i mitt pensionsparande just nu. Enda anledningen till att köpa fonder som jag ser det är att kunna placera på marknader eller i papper som är för dyra eller inte alls erbjuds småsparare.

• Anonym (Gurgelmoj)

Dessutom gör jag en del optionsaffärer men det är väl inte aktuellt antar jag.

• Livet är hårt

jag tror att det säkraste sättet att spara är indexfonder . i dags läget är nog usa ganska så bra att investera i .  själv spar jag både i fonder och aktier. om du inte vill riskera att du förlorar dina pengar för fort så är nog indexfonder det som är det  bästa sparandet. stabilt och  ganska tryggt. 

Svar på tråden Sparar du i fonder och hur har det gått?