• iphone84

Bostadslån enskild firma.

Någon som har någon erfarenhet eller kan säga om det här och hur villkoren skulle sett ut på ett bostadslån. 

En enskild firma har funnits i 2,5 år. Omsättning år 2013 , 1 433 000 kr, resultat ca 500.000 kr 

Omsättning år 2014 (dagens datum 1 100 000) , resultatet blir nog desamma. 

En annan enskild firma startas om  någon vecka. omsättning ca 30.000 kr troligtvis. på detta år altså

Endast ett studielån finns som bet ca 600kr / mån. En outnyttjat kortkredit finns på 40.000 kr men används inte. finns där fall i fall lixom. 

Kontantinsatts finns på ca 500,000 kr (varav 300.000 kr är "Hoppas" från vinst på bostad som håller på att säljas)

Ett hus tänks köpas för ca 4milj kr. 

Bank skall kontaktas. Är detta par rent ute i sjön och fiskar eller finns det kanske möjlighet för paret?

• Svar på tråden Bostadslån enskild firma.
  • togood

Möjligheten finns även om bankerna generellt blir mer restriktiva då den enda inkomsten kommer från egen enskild firma. Det anses vara en mer sårbar inkomst än en inkomst från anställning. 

Det bästa ni kan göra är att smita iväg till banken, tala om er plan och skapa ett förtroende.

Annuitetslån är sällan något problem vid låneansökningar så länge det inte finns blancolån utöver.

• togood

Måste även tillägga att om du omsätter så pass mycket i din enskilda firma så finns det ingen anledning att ha kvar den. Byt bolagsform till AB, nu ! :)

• Aumeå

Jag har varit i samma läge som du, banken var inget problem, har även en kollega som omsätter som dig och det var inte heller något problem för dom, dom tog lån i år. ungefär samma låne belopp .Inkomsten är en bra bit högre än att du är anställd. jag kör ännu enskilt och omsätter 2,7 milj, många frågar varför, svaret är enkelt lön är högre som enskild företagare än AB. Enskild bolag = lättare att få ut mer pengar och betala mindre skatt.

• togood

Det är för fasen mellan 50-57% skatt om man har enskild firma! Det går förvisso att periodisera men då skjuter du ju bara upp vinsten.

Med ett AB kan du ta ut aktieutdelning skattefritt, dock bara upp till 45 000 eller vad det nu är men ändå. Sedan blir skattesatsen i övrigt inte lika hög heller.

På vilket sätt är det lättare att betala mindre skatt med en enskild firma?

• puss
    togood skrev 2014-10-26 13:10:58 följande:

Det är för fasen mellan 50-57% skatt om man har enskild firma! Det går förvisso att periodisera men då skjuter du ju bara upp vinsten.

Med ett AB kan du ta ut aktieutdelning skattefritt, dock bara upp till 45 000 eller vad det nu är men ändå. Sedan blir skattesatsen i övrigt inte lika hög heller.

På vilket sätt är det lättare att betala mindre skatt med en enskild firma?

Skatten följer vanliga tabellen. Däremot är det mycket övriga utgifter.
  • togood
    puss skrev 2014-10-26 13:19:53 följande:
    Naturligtvis, hade lite bråttom när jag skrev. Men skatt inkl. avgifter hamnar någonstans i krokarna av vad jag skrev :)
  • iphone84

Aumeå !! Har sett ett hus för 2,8 mijl och vi funderade på om detta verkligen skulle kunna gå ihopa. Men nu känns det genast mycet tryggare. 

Av nyfikenhet Aumeå.. vilken bank tog du lån i ? Hur mycket kontant insatts hade du? Vi sparar ju och sparar vartenda månad men hittar vi ett hus så vill vi gärna slå till. Skall kontakta banken veckan som kommer faktiskt för lånelöfte och se vart vi kan hamna. 

Tänkte göra utdrag från UC på oss båda och ta med. Den ena personen hade endast inkomst på 170.000 kr förra året men det kanske inte spelar roll när flretaget omsätter så pass mycket? Det är just den personen som skall öppna ett enskilt företag men som inte hinner omsätta så hemskt mycket fram till året tar slut men en resultat rapport på de som hinner koma in fram till att vi ska till banken + visa upp den preliminiära inkomsten från skv. 

Tänkte bara ösa en massa paper på bank-mannen så han bara får spel och säger.. oook bara gå ni ha 4,1 milj i lån good bye =)

• puss
    togood skrev 2014-10-26 13:22:25 följande:
    Naturligtvis, hade lite bråttom när jag skrev. Men skatt inkl. avgifter hamnar någonstans i krokarna av vad jag skrev :)
    Precis.
  • Linda5
    puss skrev 2014-10-26 13:19:53 följande:

om du med övriga utgifter menar att du kan plocka ut "svart" funkar det lika i AB, plus att du kan plocka en aktieutdelning med endast 25% skatt upptill 125 000:-
  • puss
    Linda5 skrev 2014-10-26 15:53:10 följande:
    om du med övriga utgifter menar att du kan plocka ut "svart" funkar det lika i AB, plus att du kan plocka en aktieutdelning med endast 25% skatt upptill 125 000:-
    Det menar jag självfallet inte.
  • Linda5
    puss skrev 2014-10-26 16:17:32 följande:

Det menar jag självfallet inte.

Hur menar du då? Går en EF bra är det fördelaktigare att göra om till AB.
  • puss
    Linda5 skrev 2014-10-26 16:22:39 följande:
    Hur menar du då? Går en EF bra är det fördelaktigare att göra om till AB.
    Det har jag inte sagt nåt om. Jag sa att skatten i ef inte är 57%, utan att skatten följer den vanliga kommunala skattetabellen.

Läs inlägget vänligen.
  • Aumeå

För er som undrar över varför enskild företag!

Nu går jag inte igenom hur revision fungerar efter som att det är ett stort och svårt ämne, utan skriver så här.
    Börja med att titta på hur många advokatbyråer som kör enskilt/handelsbolag och inte AB trotts att dom omsätter 10- 20 miljoner.Tänk när ni ser löpsedlar från expressen/aftonbladet hur dom skriver den och den kändisen nolltaxerar sitt enskilda bolag.Ställ frågan varför skriver dom om det?  Skriver i punkt form för egen uppfattning.1 och 2

1. Dom får dålig lön dom borde få bostadsbidrag/socialbidrag för att klara sig.
    2. Dom plockar ut stora summor pengar utan att skatta för det.

Det här är ofta högutbildat folk som gör så, igen varför 1 och 2

1. Bara för att man läst länge behöver man inte vara smart för den skull.
    2. Dom kan lite mer än vanliga människor och vet andra lösningar.

Sedan varför körde Göran Persson enskilt bolag trotts att han hade ekonomiska rådgivare? Även han första sidan och på nyheterna .igen 1 och 2

1. Bara för att man varit stadsminister, så är det inte helt klart att man kan driva ett företag även om man har ekonomiska rådgivare.
    2.Han ville bygga upp sitt hemmandet för pengarna han gjorde på sitt företag utan att behöva skatta för det, samt ha kvar sin Stadsminister lön.

Har levt länge med dom här frågorna, ni får själva bygga en egen uppfattning, jag är den första som förstår vare sig ni väljer svar 1 eller 2.

Skatten är nästan det samma med enskild som AB, du betalar arbetsavgifter/sociala avgifter utöver skatt även som AB. bara att du kan göra större uttag ur ett enskilt bolag med rätt revision.
    För enkelheten plockade jag bara ut 2 grupper som ofta kör enskilt hoppas det blir lättare att förstå då.

• Aumeå
    iphone84 skrev 2014-10-26 15:23:12 följande:

Aumeå !! Har sett ett hus för 2,8 mijl och vi funderade på om detta verkligen skulle kunna gå ihopa. Men nu känns det genast mycet tryggare. 

Av nyfikenhet Aumeå.. vilken bank tog du lån i ? Hur mycket kontant insatts hade du? Vi sparar ju och sparar vartenda månad men hittar vi ett hus så vill vi gärna slå till. Skall kontakta banken veckan som kommer faktiskt för lånelöfte och se vart vi kan hamna. 

Tänkte göra utdrag från UC på oss båda och ta med. Den ena personen hade endast inkomst på 170.000 kr förra året men det kanske inte spelar roll när flretaget omsätter så pass mycket? Det är just den personen som skall öppna ett enskilt företag men som inte hinner omsätta så hemskt mycket fram till året tar slut men en resultat rapport på de som hinner koma in fram till att vi ska till banken + visa upp den preliminiära inkomsten från skv. 

Tänkte bara ösa en massa paper på bank-mannen så han bara får spel och säger.. oook bara gå ni ha 4,1 milj i lån good bye =)

Jag har nordea, funkar bra, min kollega hade först swedbank men bytte till nordea, han fick bättre villkor, men beviljat på bägge banker, hans fru jobbar som personlig assistent och har inte heller någon enorm inkomst utan dom gick mest på hans.han lånade 2,9 milj kontant ca 900.
    Jag köpte som ensam ägare för 4 milj men med en kontant insatts på 2,3 milj, inget arv eller spelvinst utan hårt sparande sista åren.
    Banken gör en uc ändå medans du är där så du behöver inte ta med någon sådan.
  • iphone84

Ok, ja det var ju bra men vi har inte mer än 500 tusen drygt att sätta in, Och detta är oxå om den nuvarande bodtaden går i vinst så mycket som vi hoppas på. 

Vi sparar ju hela tiden men för att koma upp i din summa så behövs en del många fler månader/år att spara. En stor eloge till dig !

Klart att vi tittar på mindre belopp att belåna men samtidigt vill man ha ganska högt lånelöfte iaf så man vet att det finns utrymme. 

Vi får se hur vi gör. Men känns som sagt lite tryggare nu när jag vet vad ni andra har svarat.

Tack för era svar. Vi får se hur det går för oss. Cool

Svar på tråden Bostadslån enskild firma.