• Fino

Ansjovis i bagaget

Åker iväg om en månad till Chile och tänkte ta med mig ansjovis på resan.
    Upptäckte dock att ansjovisburkarna jag köpte skulle förvaras i max 8+ grader..

Någon som tagit med ansjovis på en 23 timmar lång flygresa och kan berätta hur det gick? Vill ju gärna bjuda min familj i Chile på janssons frestelse i jul.
    Jag hör gärna både bra och dåliga erfarenheter.

• Svar på tråden Ansjovis i bagaget
  • Mandel

kan bli stopp i tullen med mat. Du kan inte ha det i handbagaget oavsett om du har kylklampar eller ej.
    Hör med tullen vilka regler som gäller för införsel av mat samt om det är ok om du packar dem i kylväska i väskan du checkar in.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fino
    Mandel skrev 2014-10-26 18:29:10 följande:

kan bli stopp i tullen med mat. Du kan inte ha det i handbagaget oavsett om du har kylklampar eller ej.
    Hör med tullen vilka regler som gäller för införsel av mat samt om det är ok om du packar dem i kylväska i väskan du checkar in.

Tullen i Chile har jag läst på lite om, där är de hårda med frukter, nötter och fröer av olika slag (dvs de kollar alla runda föremål i ditt handbagage, t.ex bollar). Så länge jag deklarerar att jag har mat bör det inte vara något problem.
    Då kan de bestämma på plats om jag får ta med det eller inte (problem blir det om jag har mat som inte deklarerats).

Är mer nyfiken på om det är värt mödan att resa långt med ansjovis i bagaget.
Svar på tråden Ansjovis i bagaget