Anonym (Kimman) skrev 2014-10-26 16:41:35 följande:
Jag tycker det är fel att öppna andras brev och läsa, är det förslutet så ska det enbart öppnas av den personen det är adresserat till såvida samtycke inte finns från den adressaten eller om det indirekt är riktat till någon annan (ex föräldrar öppnar omyndiga barns post). Dock inte rent privata brev utan mer räkningar från skolfoto osv. Men ett vykort är ju ändå "öppet" och vill man skriva känsliga saker så är det nog bättre att skicka det i ett kuvert. Så nej, jag tycker inte det är fel att man läser ett vykort. Eftersom det är öppet så kan ju vem som helst läsa det ändå, brevbäraren kanske också gör det? :)
Jo, jag vet att ett vykort är öppet, men jag kan inte styra över mina vänner. Känns konstigt att behöva ringa runt till alla och förklara för dem att min mamma läser vykorten de skriver och därför måste de börja stoppa korten i kuvert från och med nu. Många gånger när man köper vykort ute så finns det ju inga kuvert till.
Flera har skrivit lite privata grejer och jag vill inte att de ska få veta att min mamma vet om de grejerna nu.