• Anonym (Uppretad)

Om du får ett vykort (utan kuvert) i brevlådan som är till din partner eller ditt barn, läser du det då?

Varje gång jag får ett vykort utan kuvert läser min mamma det. Det står klart och tydlgt att det är till mig, men ändå ska hon sitta och läsa hela. Känns dumt att behöva be kompisarna stoppa kortet i ett kuvert. Jag vet ju inte ens när de ska skicka något. Brukar få vykort från semestrar, utflykter, när jag fyller år, högtider etc.

• Svar på tråden Om du får ett vykort (utan kuvert) i brevlådan som är till din partner eller ditt barn, läser du det då?
  • Anonym (Kimman)

Jag tycker det är fel att öppna andras brev och läsa, är det förslutet så ska det enbart öppnas av den personen det är adresserat till såvida samtycke inte finns från den adressaten eller om det indirekt är riktat till någon annan (ex föräldrar öppnar omyndiga barns post). Dock inte rent privata brev utan mer räkningar från skolfoto osv. Men ett vykort är ju ändå "öppet" och vill man skriva känsliga saker så är det nog bättre att skicka det i ett kuvert. Så nej, jag tycker inte det är fel att man läser ett vykort. Eftersom det är öppet så kan ju vem som helst läsa det ändå, brevbäraren kanske också gör det? :)

• gbgumman

Vi öppnar varandras post. Den som kommer hem först gör det trista jobbet. Den som jobbar sent ska få slippa.

• Anonym (lätt hänt)

Jag har väldigt svårt för att inte läsa. Texten går liksom in i mig så fort ögonen far över den. Det är ingenting jag gör med vilje. Men är det långt och tättskrivet skulle jag inte se allt och jag skulle inte heller försöka läsa mer än det jag råkat se från början.

• Anonym (JoDå)

Ja. Jag kan läsa, det beror på hur mycket text jag ser på vykortet och vem det är till. Om det bara står: Glada önskningar från Grekland önskar familjen Larsson. vad spelar det för roll om jag "råkade" läsa det?

men om det är flera rader skrivna så blir det mer privat, det känns inte som att det är meningen att jag ska läsa det fast det må stå helt alldagliga saker där. Om det är ett vykort som ligger hemma hos svärmor eller en kusin känns det mer fel att läsa det jämfört om det är till min partner eller min mamma.

• Harmagedon

Eftersom mina barn inte kan läsa ännu så förutsätter jag att den som skriver till dem tycker att det är ok att jag läser.

Min man brukar inte få vykort men kanske ett grattis kort från sin mamma. Och då blir det ju typ omöjligt att inte läsa det när jag kollar vem det är till.

• Anonym (Yes)

Ja, det brukar bara vara födelsekort och semestervykort, så det är helt oskyldigt. Vill man skriva personliga saker som inte ska läsas av andra så får man skicka det i kuvert.

• Anonym (mor)

Absolut! Ska man skriva hemligheter så väljer man inte att göra det i ett vykort och OM man är så dum så får man skylla sig själv.

• Anonym (Uppretad)
    Anonym (Kimman) skrev 2014-10-26 16:41:35 följande:

Jag tycker det är fel att öppna andras brev och läsa, är det förslutet så ska det enbart öppnas av den personen det är adresserat till såvida samtycke inte finns från den adressaten eller om det indirekt är riktat till någon annan (ex föräldrar öppnar omyndiga barns post). Dock inte rent privata brev utan mer räkningar från skolfoto osv. Men ett vykort är ju ändå "öppet" och vill man skriva känsliga saker så är det nog bättre att skicka det i ett kuvert. Så nej, jag tycker inte det är fel att man läser ett vykort. Eftersom det är öppet så kan ju vem som helst läsa det ändå, brevbäraren kanske också gör det? :)

Jo, jag vet att ett vykort är öppet, men jag kan inte styra över mina vänner. Känns konstigt att behöva ringa runt till alla och förklara för dem att min mamma läser vykorten de skriver och därför måste de börja stoppa korten i kuvert från och med nu. Många gånger när man köper vykort ute så finns det ju inga kuvert till.

Flera har skrivit lite privata grejer och jag vill inte att de ska få veta att min mamma vet om de grejerna nu.
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (mor) skrev 2014-10-26 16:58:14 följande:

Absolut! Ska man skriva hemligheter så väljer man inte att göra det i ett vykort och OM man är så dum så får man skylla sig själv.

Tja, de kanske tänker att ingen mer än jag ska läsa kortet. Eftersom det är mitt namn som står på kortet.
  • Anonym (Uppretad)
    gbgumman skrev 2014-10-26 16:43:21 följande:

Vi öppnar varandras post. Den som kommer hem först gör det trista jobbet. Den som jobbar sent ska få slippa.

Fast ett vykort är både roligt och personligt.
Svar på tråden Om du får ett vykort (utan kuvert) i brevlådan som är till din partner eller ditt barn, läser du det då?