• Anonym (Shit!)

Vågar inte bajsa efter förlossning! Hjälp!

Födde barn i torsdags, förlossningen gick bra men ganska snabbt. Sydde inget, men efteråt har jag känt att jag fick ett gäng hemorojder på köpet oxå! Jag har inte jätteont, men det känns konstigt, som att jag nästan läcker bajs. Det gör jag inte så jag antar att det är hemorojderna som spökar. Men sen idag fick jag sååå ont i magen, öm liksom o ringde 1177. Hon gissade direkt förstoppning o att jag måste försöka bajsa. Det onda har släppt men jag förstår ju att det är dags snart, men jag vågar inte. Jag är rädd för att förstöra nåt där bak, att det ska göra ont eller att hemorojderna ska bli värre. Första barnet så jag vet inte hur detta ska kännas. Tips på hur ni gjorde? Hur vågar man bajsa när det känns som att underlivet ska ramla ut så fort man stället sig.. :(

• Svar på tråden Vågar inte bajsa efter förlossning! Hjälp!
  • Långbenopluto

Du måste ta tag i detta nu.... det kommer kännas konstigt första gången, men vad har du för alternativ?

• Kräk

Testa microlax? Inte kul att vara förstoppad efter förlossning oavsett om man sytts :/ Var också fruktansvärt förstoppad efter första barnet och önskar att jag tagit en klysma så jag kunde bajsa. Till slut när jag verkligen var TVUNGEN så var det stort som en apelsin och det sprack en massa! Kunde inte skita smärtfritt förrän efter tre månader pga förstoppningen satt i då jag inte vågade bajsa efter att det sprack så förbannat!

Så microlax för att mjuka upp det som redan finns i ändtarmen och ät sådant som är lösande i några dagar.

• Anonym (Aa)

Ät plommon, drick massa vatten osv så det blir lösare. Googla!

• Ramborg

Microlax för att få ut det som redan finns där. Och Movicol för att göra det mjukt i fortsättningen.

42.
  • cirpen

Katrinplommon och drick mycket. Microlax löser upp.
    Jag vet det är hemskt första veckorna efter förlossning.

• Roxia

Säger som en del andra men jag käkade katrinplommonpuré (barnmatspurén). Finns katrinplommonjuice oxå. Sen kan man hälla linfrön i ett glas vatten och låta stå över natten för att sen dricka upp allt. Drick mycket vatten. Använd Microlax. Och köp oxå Xyloproct mot hemorrojderna. Jag hade hemorrojder och de gjorde svinont att bajsa men den hjälpte. Sen hjälpte de andra oxå. Lycka till!

• Anonym (Been there, Done that!)

Köp xyloproct och smörj hemorrojderna/analen med. De minskar inom några dagar och svullnaden går ner. Precis samma problem hade jag efter mitt tredje barn. Kändes som om jag fött ur rumpan! Aj aj.

Sen ett bra laxermedel som sagt!

Svar på tråden Vågar inte bajsa efter förlossning! Hjälp!