• AnnC

Vad ska vi skaffa för katt?

Hej! Skulle behöva lite råd med vad för katt som skulle kunna passa oss.

Den kommer ha möjlighet att gå ut då vi bor i hus, vi önskar även att den är sällskaplig inne hos oss och lekfull då vi har ett barn på 2,5 år.

Den ska vara åt det korthåriga hållet, eller lite "smålurvig".

Den behöver inte vara renrasig, får gärna vara blandning av ras och bondkatt. Har inte emot en hel bondkatt heller, men tänker att man då inte kan "styra" något alls över hur den är typisk för rasen, om ni förstår hur jag menar?

Har funderat på blandning mellan ragdoll och bondkatt t ex, för att ragdolls verkar va så gosiga men klarar de sig bra ute?

Något annat vi bör tänka på, tar gärna emot tips spelar det t ex nån roll när på året man skaffar katten om man vill vänja den vid att vara ute? Hona/hane, vad kan man tänka på där?

Hoppas inte jag ställde någon konstig fråga, är som sagt inte så insatt! Och vill gärna göra det så bra som möjligt för både oss och den eventuella katten.

Mamma till Elina 120420, änglamamma till Emmie 140424-140530
  • Svar på tråden Vad ska vi skaffa för katt?
  • ymmmi

Se till att kastriera katten innan den släpps ut....

• Sisisisi

Jag har siameser! De är väldigt sällskapliga och gillar att hänga med barnen. De älskar att vara ute och är duktiga jägare. Ibland kan de dock vara lite för på, de ska sitta i knät jämt, bli burna och självklart sova i sängen.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • nemo1

Du kan varken "styra" en raskatt eller huskatt. Det är katter och inte hundar. Köper ni kattunge så bör ni köpa två då de har ett enormt behov av att leka, något ni inte kan ersätta. Kattungarna bör även vara vana vid småbarn. En blandras är ofta påhittad för att säljaren ska få ut så mycket pengar som möjligt utan att ha vaccinerat eller dyl innan försäljning.
    Köp två huskatter från ett katthem istället. På så vis hjälper ni fyra katter då dessa två lämnar plats till två katter som får komma in i värmen innan vintern. Ni får då två helt "färdiga" katter med idmärkning veterinärundersökning och vaccinationer. Vuxna katter är även redan kastrerade.

En kattunge ska inte släppas ut förrän den är runt året då den har mer vett att hålla sig borta från faror. Den ska även vara kastrerad idmärkt vaccinerad och försäkrad innan den släpps ut.

Personligheten på katten har inget med rasen att göra utan alla katter är olika.

• AnnC

Självklart har alla katter olika personligheter, men det verkar ju som olika raser tenderar att vara åt det ena eller andra hållet?
    Har inte heller tänkt att "styra" den, jag hoppas verkligen inte det uppfattas så för isf har jag uttryckt mig klumpigt.

Läser era svar och tar till mig, vill fundera ordentligt på hur vi ska göra. Fler inputs är välkomna

• nemo1

Köper du en blandras så får du betala nästan lika mycket som en raskatt och en raskatt är katten ENDAST om den har stamtavla.Du kan inte försäkra en blandras katt som den vore raskatt. Och även om säljaren hittar på att det är olika raser i den så har du ingen aning om hur kattens personlighet är. 

Det är så många som går på det där om att det är raskatt i katten de tänker köpa. Katten är sällan ej heller vaccinerad mm. men kostar flera tusen. Alla raskatter kommer från början från huskatten och därför kan en huskatt se ut precis hur som helst. En långhårig katt tex är inte Norsk skogkatt bara för att den är långhårig utan det måste till en stamtavla.

• Common sense
    nemo1 skrev 2014-10-27 11:06:59 följande:

Köp två huskatter från ett katthem istället. På så vis hjälper ni fyra katter då dessa två lämnar plats till två katter som får komma in i värmen innan vintern. Ni får då två helt "färdiga" katter med idmärkning veterinärundersökning och vaccinationer. Vuxna katter är även redan kastrerade.

Katt Katt
  • MySecret

Jag tycker att ni ska satsa på en fd. Hemlös katt. Finns tyvärr väldigt många som behöver ett hem , kolla in kks. Är själv stödhem åt en övergiven katt som är helt underbar, han kommer få stanna hos oss :)

• IceJossan

Det här med blandras är svårt att kunna lita på.
    För ett antal år sen kallade folk långhåriga katter för angora. Lite senare blev det perserblandning. Hade de tofsar på öronen var det maine coon. Nu är det norsk skogskatt. Blå katter kallas ofta för russian blue.

Många letar raser i sina katter (det har även jag gjort innan jag insåg det omöjliga) och tycker att den ena lilla egenheten hör till en ras och den andra egenheten hör till en annan. Som att om katten är slapp i famnen är det en ragdoll och är den smal och pratig så är det en siames.

Alltså borde en siamesblandning vara smal och pratig och en ragdollblandning vara slapp i famnen. Tyvärr är detta ingenting man kan gå på, eftersom katter blir precis hur som helst och att det inte alls är säkert på att blandraskatter har något raspåbrå alls. De som säger sig ha en norsk skogskatt (rasen heter Norsk Skogkatt utan s i mitten) har i 99% av fallen en långhårig huskatt, som är den Norska Skogkattens förfader, innan man började stambokföra och specificera aveln. De flesta vet inte att raskatterna är framavlade från huskatter med speciellt utseende. Temperamenten är mycket lika mellan raserna, endast några få sticker ut lite mer men det handlar mest om aktivitetsnivå - britter och persrar är i regel betydligt lugnare än bengaler och abessinier, men de kan i övrigt vara extremt lika temperamentmässigt.

En "norsk skogskattsblandning" är alltså en huskatt som kan vara betydligt mer lik en halvgalen abessinier än en medelaktiv Norsk Skogkatt. Man kan däremot titta på hur kattungarnas mor och far är i temperamentet för ungarna blir oftast ganska lika (inte alltid).

Skaffar man en ungkatt eller vuxen katt så kan man istället välja individ efter vad som passar in i ens hem och vardag. Jag har ett levande exempel hemma på att kattungar inte alltid blir som man tänkt sig - fina trevliga föräldrar fick en kull med halvgalna kattungar, jag har en av dem hemma och han är jätteaktiv och kräver bus konstant både från mig och de andra katterna, framförallt av den som absolut inte vill. Han blev inte riktigt som jag tänkte mig. Jag kommer aldrig skaffa kattunge igen och den här unge herren ska omplaceras till ett hem där han passar bättre. Det är ett betydligt säkrare kort med en vuxen katt ;) Så vill du ha en eller två katter som verkligen passar in i din vardag - skaffa hellre vuxna katter med de personligheter och egenheter som du faller för :)

Svar på tråden Vad ska vi skaffa för katt?