• Karoloina

    otrivelle - bim?

    När kan man förvänta sig att mensen kommer om man har tagit ägglossningsspruta? Har en extremt oregelbunden cykel så den kan man inte räkna på... Har ätit pergotime också. Någon som vet??

  • Svar på tråden otrivelle - bim?
  • Jag är bara jag

    Ovitrelle tar man 36 timmar före beräknad äl. Du tog väl äl-test? Eller kollade på gyn? Lägg på din vanliga lutealfas eller 14 dar efter äl så får du BIM.

  • Karoloina

    Har ju som sagt ingen regelbunden cykel så den kan jag inte räkna på! Är på dag 17 efter otrivelle, ingen mens och inget plus

  • Jag är bara jag

    Tar man Pergo ska man göra VUL eller ta äl-test eller göra progesteronprov så man har koll på om och när äl inföll. Och Ovitrelle är ju en ägglossningsspruta. Du kan ju inte tatt den var som helst i cykeln heller. Glad  Du måste ju kollat via VUL eller ältest för att veta när du skulle ta den. Om vi säger att du tog den 2,5 dag innan som man ska och din lutealfas är 14 dar är du på BIM idag typ.  Vilken cd tog du Ovitrelle?

  • Jag är bara jag

    Ja,men där kom ju viktig information! Då vet du ju absolut när du hade äl,mest troligt senare samma dag du gjorde inseminationen. Informerade inte läkaren dig ordentligt om allt det här?

  • Karoloina

    Frågar för att jag idag är på dag 18 utan mens eller plus. Förra grav plussade jag 13 dagar efter otrivelle.

  • Karoloina

    Ja man hoppas ju! :D läst om människor som blir skengravida och alla möjligs orsaker till att man inte får mens.

  • Hearts76

    Det betyder högst troligt att du inte ägglossade med Pergo och Ovitrelle. Be de ta blodprov nästa gång som verkligen bekräftar att ägget lossnade.

  • Hearts76

    Tyvärr är det BARA ett blodprov som kan bekräfta att ägglossning skett, att det är på väg att lossna är ingen garanti. Det vanliga problemet vid tex pco är att man har fina äggblåsor som nääästan släpper, men istället så tillbakabildas de och då kommer ingen mens efter 14 dagar utan man får den här oregelbundna cykeln på flera veckor/månader. Du kan behöva dubbla dosen Pergo, vissa får ta trippel dos för att verkligen få ägget att släppa. Jag fick ingen ägglossning på enkeldos, har behövt dubbel på alla graviditeter. Har gjort totalt 14 behandlingar så jag känner mig lite som en expert ;)

    Har ägglossning skett så får man GARANTERAT mens efter ca 14 dagar. Du kanske inte vet den exakta dagen för äl? Den kanske inträffade senare menar jag, men 8 dagar efter vul är inte så troligt om det var på g. Skulle vilja veta storleken på äggblåsan och vilken dag, går det att ta reda på? Ägget släpper vid ungefär 25 mm, och växer ca 2 mm/dygn fram tills dess. Vilken storlek hade den dag 13?

    Kan tillägga att jag haft äl så sent som dag 22 med Pergo.

  • Jag är bara jag

    Om ts inte hade äl var läkaren en idiot som gjorde insemination! Helt meningslöst utan äl. Tycker ts ska ta ett allvarligt snack med läkaren och reda ut allt. Vi kan spekulera hur mycket som helst,men han borde veta.

  • Karoloina

    Insemination och ultraljud är gjort av barnmorska på kliniken i Danmark. Jag blev gravid på enkelkur pergo i juli. Då var äggblåsan 24mm. Denna gång hade jag en som börjat gå tillbaka i storlek vilket den tydligen gör när ägget sla släppa. Hade en till som bara var 14mm. Ovitrelle tog jag ca 10h innan inseminationen.

    Vet att de kan tillbakabildas men tog ju ägglossningsspruta, känms konstigt att det intr släpper då?

  • Hearts76

    Från Karolinakliniken, läs speciellt 5 och 6:

    1. Om patienten inte har mens alls eller mycket sällan, sätts först en menstruationsliknande blödning igång. Detta görs vanligen med ett progesteronliknande preparat, Provera (medroxyprogesteron), som tas som tabletter, 10 mg dagligen i 7-10 dagar. Några dagar efter avslutad medicinering kommer en blödning.

    2. Pergotime tas från dag 5 till 9 räknat från den första blödningsdagen. Man tar alltid en tablett a 50 mg under detta första försök.

    3. Undersökning med ultraljud görs vanligen den första cykeln omkring dag 13. Man ser då om en större äggblåsa utvecklats och om livmoderns slemhinna blivit förtjockad. Man kan också bedöma om livmoderhalsens sekret blivit lagom vattnigt. Man kan då också beräkna när eventuell ägglossning kommer att ske och när kvinnan ska börja använda ägglossningstest, Clearblue.

    4. Paret får ha samlag vid tiden för den förmodade ägglossningen. Ev ges ett hormon, Pregnyl, Ovitrelle (hCG) för att sätta igång ägglossningen om äggblåsan ser mogen ut.

    5. Om det är osäkert om det har blivit en ägglossning, kan ett blodprov tas en vecka efter det ägglossningen borde ha inträffat. I detta mäts hormonet progesteron, som skall stiga om en ägglossning verkligen skett.

    6. Om ingen mens kommit drygt två veckor efter ägglossningen, tas graviditetstest. Om detta är positivt får patienten komma för ett graviditetsultraljud efter tre-fyra veckor. Om testet är negativt, kan en ny stimulering startas. Om mensen uteblir har man sannolikt inte haft ägglossning. Det kan då bli aktuellt att höja dosen Pergotime i följande cykel. En ny mens kan först startas med en ny omgång med Gestapurantabletter.

    7. Om mens kommer, kan man pröva en ny behandlingsomgång. Om undersökningen med ultraljud och progesteronprovet talar för att det varit ägglossning, använder man samma dos Pergotime i nästa omgång. Om det inte har varit ägglossning, så höjs dosen till 100 mg. Maximalt brukar vi ge 150 mg Pergotime.

    Man brukar pröva upp till 3 till 6 cykler, om patienten får ägglossning på dettta. Om dessa behandlingar inte resulterar i graviditet, går man vanligen vidare med FSH-stimulering eller IVF. Man går direkt till dessa senare alternativ om Pergotime inte ger ägglossning.

Svar på tråden otrivelle - bim?