• Anonym (Emma)

Utomkvedshavandeskap!

Hej jag har haft ett utomkvedshavandeskap för ungefär 6 månader sen. Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag opererades akut var i graviditetsveka 7. Visste ej att jag var gravid, gjorde gravtest på morgonen och åkte då in akut på kvinnokliniken. Hade då haft värk och urinvägsinfektion i 2 veckor.

Jag fick vänta 7 timmar på kvinnokliniken sen undersökning konstaterades att det var ett X.

Fick då opereras samma kväll hade då reda spruckit och förlorat 3 dl blod.

De fick operera bort ena äggledaren.

Då de hade svårt att sätta tuben vid andningen så var jag helt förstörd efteråt hade fruktansvärd värk i nacke och rygg och kunde knappt röra mig på 1,5 vecka.

Någon mer som haft X?

Fått barn efteråt?

Jag läste någonstans att man har 75 % chans att bli gravid efteråt och att man har ca 15 % risk för ett till x stämmer detta?

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap!
  • Anonym (Tjej)

Jag har haft ett och också opererats akut, förlorade en äggledare jag med. Blev gravid jättefort efteråt trots skydd, gjorde abort den gången.

Min operation gick lite fel och jag började blöda en massa, så det räckte inte med titthål och jag fick ett typ kejsarsnittsaktigt ärr som är ca en dm långt och ganska fult nu efteråt. Funkade det med bara titthål för dig?

Har du kollat med ditt försäkringsbolag om ersättning för äggledaren? Jag fick 15000 för den.

• Anonym (Emma)

Ja jag väntar på mina 15 000 men känns inte som att det är någonting mot att förlora en äggledare.

Ja det verkar vara så olika hur lätt svårt man har att bli gravid efteråt jag är mest rädd för att inte kunna få barn.

Mina ärr är jätte små och fina. Sitter ett under naveln som är ett streck jag har den tejpad med  tänker ha det i 1,5 år minst.

• Dr to be

Hej!

Jag hade ett utomkvedeshavandeskap våren 2011. I maj blev jag urakut opererad, hade jag svimmat någon annanstans än på sjukhuset hade jag nog dött. Hade 2.5 liter blod i buken. Vet ej hur långt gåbgen jag var, gissar på runt 7-9v. Förlorade ena äggledaren.

I juli, 2 månader senare blev jag gravid igen och mars 2012 föddes dottern. Jag är nu gravid igen i v6/7. Det tog sig på andra försöket. Ska på vul på fredag för att kolla att graviditeten sitter rätt.

Btw- jag fick 29 000kr för min äggledare, jag har Trygghansa.

Hoppas allt går bra för dig!

• Dr to be

Värken i nacke och axlar, kommer/kom den när du sätter dig upp?

Vid en titthålsop fyller de nämligen bukhålan med koldioxid. Det äe omöjligt att få ut allt när op är kvar så den gasen som är kvar söker sig uppåt när du blir mer upprätt. Ofarligt men gör väldigt ont. Jag vet.

• Anonym (Emma)

Jo det vet jag men har inte ont längre.

Jag hade bara så fruktansvärt ont. Jag har varit med om en bilolycka tidigare och det blev inte bättre av att de hade svårt att få ned tuben i min hals.

Jag hoppas kunna få barn nu och att det inte blir några fler X.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap!