• Anonym (Orolig)

Nån som tidigt i förhållandet blivit gravid?

Hej. Skriver anonymt då ingen ännu vet om min graviditet.

Jag och min kille har varit tillsammans i snart fyra månader och jag plussade för 2 veckor sen.

Det var inte planerat och nu känns allt overkligt och jag är så kluven. Vi vill nog behålla barnet men det är så mycket som snurrar i mitt huvud. Vi har två barn var sen innan.

Vi känner ju inte varandra helt än och har inte hunnit vara bara vi så länge. Älskar varandra och har det jättebra:) Är också orolig för vad omgivning (vänner,familj) ska säga, tycka och tänka osv. Ja massa känslor nu, men också en glädje över pyret i magen.

Ni som varit med om detta berätta gärna hur det gått för er och era erfarenheter.

Orolig, kluven, glad, lycklig, rädd, spännande!!

• Svar på tråden Nån som tidigt i förhållandet blivit gravid?
  • Anonym (Ännu en)

Blev gravid tidigt i förhållandet och vi valde att behålla barnet då vi kände att vi var helt rätt för varandra och ville ha barnet. Mellan mig och min sambo funkar det helt fantastiskt bra! Vi hjälps åt med allt både gällande barnet och hemmet.

Däremot har sambons familj aningens problem med att vi skaffade barn så tidigt. De har inte accepterat mig eller brytt sig om att lära känna mig utan har bestämt sig för att jag är boven i dramat och har tvingat sambon till det ena och det andra. Sambons föräldrar är mest accepterande och intresserad av sitt barnbarn, men även dem har problem med att vi är vår egen familj nu.

Detta är någonting som vi helt enkelt har fått acceptera och lära oss leva med. Tyvärr blir då också relationen med sambons släkt begränsad; ingen vardaglig kontakt med fika/middag 1 gng/vecka, träffas regelbundet men det är en ganska ytlig och ansträngd relation. Som det ser ut nu firar vi nog julafton i vår egen lilla familj.

Vi ångrar inte vårt val för fem öre utan anser att det är övriga släkten som går miste om en nära relation med vårt barn. Vi överlever utan den nära kontakten.

• Anonym (12 år)

Blev gravid 3 månader in i förhållandet. 

Det är 12 år sen. Vi är fortfarande ett par och har fler barn.

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar. Skönt att höra det går bra för er trots tidigt gravid:)

Jobbigt att det blivit så med hans familj och släkt!! Hoppas dom inser det och vänder.

Nån mer som vill dela med sig?

• Johannapanna87

Hejsan jag träffade min kille i februari för första gången och allt gick väldigt fort för oss, jag har två barn sedan innan (6 och 2år) och han har inga. När vi träffades så bodde jag fortfarande med mina barns pappa som det hade varit slut med i ett halvår innan men situationen höll inte riktigt så flyttade in hos honom efter kanske 1 månad och hade barnen där varannan vecka och det funkade bra men var lite trångt att bo i en 2a med två barn så vi började att leta efter annat och i slutet av maj skrev vi kontrakt på ett radhus där vi nu bor och 2-3 veckor efter det plussade jag. vi hade försej pratat om det innan och vi var båda överens om att behålla då allt verkligen känns rätt.

Är nu i v 23 och allt känns super :D  Mina föräldrar fick veta tidigt då de inte riktigt var en stor grej för dom då det blir barnbarn nr 14 men hans föräldrar väntade vi med att berätta för till v15 och dom blev hur glada som helst då det blir deras första barnbarn :) Vi alla kommer jättebra överens och allt är bara underbart. hans föräldrar och mormor har också frågat om de inte blir någon förlovning eller om vi ska gifta oss men där har vi sagt att det har hänt på mycket på kort tid och att vi fokuserar på graviditeten nu och sparar det till framtiden :)

Min kusin vart gravid med sin tjej på första dejten och dom har nu 5 år senare 2 barn och har det hur bra som helst :)

• Anonym (Ännu en)
    Johannapanna87 skrev 2014-10-28 10:16:27 följande:

Hejsan jag träffade min kille i februari för första gången och allt gick väldigt fort för oss, jag har två barn sedan innan (6 och 2år) och han har inga. När vi träffades så bodde jag fortfarande med mina barns pappa som det hade varit slut med i ett halvår innan men situationen höll inte riktigt så flyttade in hos honom efter kanske 1 månad och hade barnen där varannan vecka och det funkade bra men var lite trångt att bo i en 2a med två barn så vi började att leta efter annat och i slutet av maj skrev vi kontrakt på ett radhus där vi nu bor och 2-3 veckor efter det plussade jag. vi hade försej pratat om det innan och vi var båda överens om att behålla då allt verkligen känns rätt.

Är nu i v 23 och allt känns super :D  Mina föräldrar fick veta tidigt då de inte riktigt var en stor grej för dom då det blir barnbarn nr 14 men hans föräldrar väntade vi med att berätta för till v15 och dom blev hur glada som helst då det blir deras första barnbarn :) Vi alla kommer jättebra överens och allt är bara underbart. hans föräldrar och mormor har också frågat om de inte blir någon förlovning eller om vi ska gifta oss men där har vi sagt att det har hänt på mycket på kort tid och att vi fokuserar på graviditeten nu och sparar det till framtiden :)

Min kusin vart gravid med sin tjej på första dejten och dom har nu 5 år senare 2 barn och har det hur bra som helst :)

Precis sådär positiva var makens släkt också under graviditeten, tjatade om förlovning & giftermål. Det ändrade sig ganska omgående när barnet var fött..
  • Johannapanna87

Tråkigt att det blev så för dig men är faktiskt 100 på att det bara kommer å bli bättre å bättre ju mer tiden går för oss då svärföräldrarna tyckte om mig från början :)

• Anonym (Ännu en)
    Johannapanna87 skrev 2014-10-28 14:48:33 följande:

Tråkigt att det blev så för dig men är faktiskt 100 på att det bara kommer å bli bättre å bättre ju mer tiden går för oss då svärföräldrarna tyckte om mig från början :)

Får hoppas det!:)
  • Anonym (Solros)

Har en kollega som varit med om liknande. Träffade en kille på dejt några gånger. Efter ca 2 månader tillsammans friade han. Ytterligare 2 månader senare gifte de sig. 1 månad efter bröllopet plussade hon. Idag har det 5 barn och har varit gifta i 10 år. Deras släktingar hade inte riktigt hämtat sig från choken med det snabba bröllopet när de fick reda på att det skulle bli barn. De snackades en hel del och det fans en hel del fördomar i början men när den lilla väl var född vara positiva och tyckte det var roligt. Kan tillägga och kollegan var 21 och killen 23 när de gifter sig.

• Anonym (Orolig)

Härligt att höra det går bra för er:) Känns bra nu att vi bestämt oss för att behålla! Folks reaktioner och åsikter får stå för dom, detta är vårat val och liv!

• Jill 79

Jag blev också gravid tidigt ca fem månader in i förhållandet. Han tvekade aldrig ens på att vi skulle behålla, även om han bara var 24 år ( jag 29). Vi är fortfarande ihop över sex år sen och har ytterligare ett barn. För oss var det nog bara positivt att vi fortfarande var nykära den första "tuffa" bebistiden.

• mysara87

April 2007 träffade jag min sambo, i December samma år plussar jag. Jag var inne på abort för jag tyckte jag var ung & vi just då hade det struligt. Slår numret för bokatid - men lägger på & bestämmer oss där och då för att satsa på oss och vårt växande liv :) Vi är fortfarande ttillsammans & har idag 3 barn ihopa :)

Lycka till! ?

• Kabanga

Jag och sambon träffades i början på november i slutet på månaden var vi sambos. Och 7 februari plussade jag. Jag gick på p-piller så var långt ifrån planerat vi funderade en vecka och bestämdes oss för att behålla visade sig att jag var i v 8 så hade blivit gravi efter typ 2 månader. Idag är sonen 3 år och vi har snart vart tillsammans i fyra år. Det har funkat bra för oss och Vi planerar nu bröllop.

Familjen tog det bra. Vet att sambons mamma frågade honom om jag blivit gravid med flit för att fånga honom. Men jag var mer inne på abort än vad han var så så var absolut inte fallet och idag har vi en helt okej relation jag och svärmor. De mesta kommentarerna fick jag utav kollegor på jobbet men jag svarade bara att för mig var det viktigaste att han var en bra pappa om vi var tillsammans eller inte var skitsamma. Det viktigaste är två bra och engagerade föräldrar. Det fick tyst på dem. Har även en gammal lärare som blev gravid efter 3 veckor de behöll. Idag har de varit tillsammans i 8 år och har två barn och är gifta. Så visst kan det funka super. Klart det inte gör det för alla. Men jag tror att bara man är redo för vad det betyder och ser till att prioritera sitt partnerskap också så kan det funka hur bra som helst. Svärmor har lekdag med vår son en dag i veckan och då kan vi ha dejtkväll. Om vi går ut och äter eller bara sitter hemma och myser spelar inte så stor roll men vi ser till att ha tid för varandra också :)

• Anonym (Anna)

Jag blev gravid efter ca 6 månader. Var aldrig någon tvekan om att vi skulle behålla och idag tre år senare har vi hus, en underbar son och är nyförlovade :)

Lycka till med allt och framförallt stort grattis till bebisen! :D

Svar på tråden Nån som tidigt i förhållandet blivit gravid?