• Jackson

Får jag skicka livsmedel till Australien?

Nu är det så att min syster och hennes sambo flyttade till Australien i somras, och jag planerar nu att skicka ett paket med diverse grejer till jul.

Det givna är såklart godis, knäckebröd, sill etc. Men får jag skicka detta utan att jag får Australiska tullen efter mig?

Jag har varit i kontakt med posten här i Sverige och hört mig för och enligt dom så är det inte tillåtet att skicka livsmedel men att det är många som gör det ändå, så "du kan ju chansa".

För mig är det inget alternativ då jag även ska skicka med ett halsband för runt 600 kr och det vill jag inte att det ska försvinna.

Vet du? Funderar på exempelvis Kexchoklad och Marabou.

• Svar på tråden Får jag skicka livsmedel till Australien?
  • Kasperina

I Australien och Nya Zeeland är de extremt noga med att inte få in frön och annat som kan sprida sig och konkurrera ut deras inhemska plantliv.
    Visst kan du chansa, men sannolikheten är stor att paketet konfiskeras i tullen och din syster får böta. Sen är poängen inte så stor då de kan åka till närmaste IKEA och shoppa om de vill ha något "svenskt". När jag bodde i Melbourne var jag tex på kräftskiva på IKEA.
    Fråga dem om det är något särskilt de saknar och skicka det i så fall i ett separat noggrant deklarerat paket. Processad mat som tex kexchoklad och Ahlgrens bilar (som finns på IKEA) går bra att skicka, men frågan är som sagt om det är värt det. Knäckebröd är tveksamt om det släpps igenom även om det borde vara godkänt så länge det inte är en massa frön på det.

• Jackson

Nej det känns väl knappast värt att skicka något, kom precis att tänka på att de bor typ 10 min ifrån Ikea. :P

Kasperina skrev 2014-10-27 14:23:27 följande:

I Australien och Nya Zeeland är de extremt noga med att inte få in frön och annat som kan sprida sig och konkurrera ut deras inhemska plantliv.
    Visst kan du chansa, men sannolikheten är stor att paketet konfiskeras i tullen och din syster får böta. Sen är poängen inte så stor då de kan åka till närmaste IKEA och shoppa om de vill ha något "svenskt". När jag bodde i Melbourne var jag tex på kräftskiva på IKEA.
    Fråga dem om det är något särskilt de saknar och skicka det i så fall i ett separat noggrant deklarerat paket. Processad mat som tex kexchoklad och Ahlgrens bilar (som finns på IKEA) går bra att skicka, men frågan är som sagt om det är värt det. Knäckebröd är tveksamt om det släpps igenom även om det borde vara godkänt så länge det inte är en massa frön på det.

Svar på tråden Får jag skicka livsmedel till Australien?