• Vinterdröm

Hjälp! Beräkna föräldralön

Min man får inget klart besked från chefen när det gäller föräldralön och vi frågar därför på forumet bland er som har erfarenhet av detta.

I avtalet som gäller på hans jobb finns beskrivet ett föräldralöneavdrag per dag som beräknas (90% x månadslönen x 12) / 365. Säg att vi räknar på månadslönen 30 000 kr/månad så får vi 888 kr/dag i avdrag.

Enligt avtalet ska han få fem månadslöner minus 180 föräldralöneavdrag beräknat per dag i föräldralön.

Vi får det till (5 x 30000) - (180 x 888) = -9 840 kr? Är det något vi har missat här?

Enligt avtalet får man också större föräldralöneavdrag ju längre man har varit anställd, varför?

Tack på förhand för att ni hjälper oss!

• Svar på tråden Hjälp! Beräkna föräldralön
  • Kerubmamman

180 dagar är mer än fem månader, så det är anledningen att det blir minus när ni räknar så där. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Vinterdröm
    Kerubmamman skrev 2014-10-27 19:15:32 följande:

180 dagar är mer än fem månader, så det är anledningen att det blir minus när ni räknar så där. 

Ja precis, det är det jag menar.

Har man varit anställd mellan tre och fyra år får man fyra månadslöner minus 120 föräldralöneavdrag. Mellan fyra och fem år fem månadslöner minus 150 föräldralöneavdrag. Mellan fem och sex år fem månadslöner minus 180 föräldralöneavdrag. Han har varit anställd mer än sex år.

Det måste ju stå fel i avtalet? Ska det inte stå sex månader minus 180 föräldralöneavdrag?
  • Kerubmamman

Det låter som att nåt är fel, ja.. Vilket kollektivavtal gäller det? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Vinterdröm

Det är Vision och googlar jag på det står det sex månader. Men i min mans avtal står det fem månader minus 180 avdrag, det måste vara fel och han får kolla med chefen.

• honeydew

Hmm jag får ej ihop det.. På ett år är det väl ca 250 arbetsdagar och ej 365, det gör att (90% x 30.000 x 12) / 250 = 1296 kr kr/arbetsdag.

Om han ska ha 180 kr avdrag de första fem månaderna (och på en månad är det ca 22 arbetsdagar), så blir det ((1296 ? 180) x 22) = 24552 kr /mån

Eller tänker jag fel? Inte lätt med dessa regler och avtal

• Vinterdröm
    honeydew skrev 2014-10-28 08:05:23 följande:

Hmm jag får ej ihop det.. På ett år är det väl ca 250 arbetsdagar och ej 365, det gör att (90% x 30.000 x 12) / 250 = 1296 kr kr/arbetsdag.

Om han ska ha 180 kr avdrag de första fem månaderna (och på en månad är det ca 22 arbetsdagar), så blir det ((1296 ? 180) x 22) = 24552 kr /mån

Eller tänker jag fel? Inte lätt med dessa regler och avtal

Man ska tydligen dela på antalet kalenderdagar enligt avtalet. Men det visade sig att det stod fel i avtalet (hur det nu kan göra det?!) och han har rätt till ersättning i sex månader, så då får vi ihop beräkningen. Totalt ger det ca 10% av månadslönen i föräldralön under sex månader av föräldraledigheten, och det låter rimligt.
Svar på tråden Hjälp! Beräkna föräldralön