• Aniiee

Varför skulle blod vara tjockare än vatten?

Och jag menar inte viskositet nu. Jag bara undrar. Kanske färgas min egna inställning starkt av att aldrig ha haft en riktig familj, min familj har jag skaffat mig på egen hand, en familj som kanske ser lite brokig ut utifrån. Blodsbanden är få, men kärleken, vänskapen, lojaliteten, tilliten är absolut. 

Så frågan är väl, var går gränsen för vad en familj egentligen är? Varför är blodsband mer värda än andra band?

Jag fattar inte.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Svar på tråden Varför skulle blod vara tjockare än vatten?
  • Tessa76

Har du egna barn ännu?
    Kärleken till sina barnär oändlig/otrolig!! Slår alla andra relationer med hästlängder. Sambonsamt egna föräldrar hamnar alltid längre ner i prioritering än sina egna barn, det kan ingen slå!
    På så sätt är "blod tjockare än vatten".

• Anonym (.....)
    Tessa76 skrev 2014-10-28 00:48:44 följande:

Har du egna barn ännu?
    Kärleken till sina barnär oändlig/otrolig!! Slår alla andra relationer med hästlängder. Sambonsamt egna föräldrar hamnar alltid längre ner i prioritering än sina egna barn, det kan ingen slå!

Du tror inte att adoptivföräldrar kan älska sina barn lika mycket som bioföräldrar??
  • Aniiee
    Tessa76 skrev 2014-10-28 00:48:44 följande:

Har du egna barn ännu?

Lögn och förbannad dikt.

Jag säger inte att du inte älskar dina barn, men alla föräldrar älskar inte sina barn. Dessutom är barn bara "en väldigt liten del" av familjen. Jag är övertygad om att du har fler släktingar än barn. 

Dessutom, som Anonym (....) skrev, man måste inte ha blodsband för att älska sina egna (adoptiv/foster-), eller andras, barn.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Anonym (Nej)

Som du skrev,alla älskar inte sina barn och ja,man kan älska barn som inte är ens genetiska barn. Såna kommer vi få en dag,då blir ju "vatttnet" tjockare än "blodet". Jag tror dessutom man kan älska sina barn och ens partner lika mycket. På  olika sätt,men ändå lika mycket. Aldrig i livet att jag kommer prioritera min man mindre än mina barn! Både kommer ju vara viktiga för mig.

• WinterDawn

Ja, det är faktiskt ett lite konstigt uttryck med tanke på att genetisk familj föds man in i, medan andra relationer är sådana man själv väljer.

Min sambo är t ex lika viktig för mig som mina barn, medan jag inte ens har kontakt med en av mina föräldrar.

• sina

Jag säger som Astrid Trotzig: Blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod.

Jag tycker helt enkelt att det är en sjuk jämförelse att göra. De människor jag älskar allra mest har jag inget blodsband till, men relationerna är absolut inte gjorda av vatten.

• Anonym (Blodsband)

Ens släkt väljer man inte den får man så att säga på "köpet" och den är inte alltid trevlig medans ens vänner och partner väljer man själv.
    Nej jag anser inte att blod är tjockare än vatten!

• Anonym (SS)

Jag har läst någonstans att detta citat/ordspråk är helt missuppfattat...

Ursprunget är: ?The blood of the covenant is thicker than the water of the womb.?
    som löst översatt betyder "Blodet i förbundet är tjockare än vattnet i livmodern"

Den ursprungliga betydelsen är alltså tvärtemot hur man tolkar det idag...

Men om frågan gäller om blodsband är viktigare än band som man format frivilligt så anser jag inte det.
    T ex så prioriterar jag min man högre än mina föräldrar. Naturligtvis är min barn på plats nummer ett men jag vet att den dag de gifter sig och skaffar barn så är jag inte prioriterad hos dem.

• Anonym (Lolo)
    Aniiee skrev 2014-10-28 00:27:07 följande:

Och jag menar inte viskositet nu. Jag bara undrar. Kanske färgas min egna inställning starkt av att aldrig ha haft en riktig familj, min familj har jag skaffat mig på egen hand, en familj som kanske ser lite brokig ut utifrån. Blodsbanden är få, men kärleken, vänskapen, lojaliteten, tilliten är absolut. 

Så frågan är väl, var går gränsen för vad en familj egentligen är? Varför är blodsband mer värda än andra band?

Jag fattar inte.

Det har med instinkt att göra, tex. det naturliga är att älska sina barn och värdera dem högst eftersom vi är skapta att skydda dem till varje pris.
    Det är ju samma sak med våra föräldrar som de flesta känner stort inför, jag vet nu inte hur din familj ser ut och ifall du räknar kompisar som din familj.
    Man kan absolut känna starkt för vänner och ha starka band till dem och några få kan man säkert få extremt starka band för, på samma sätt som man känner för en partner.
    Men vår biologi säger att vi ska skydda vårt blod och det är troligen därför man känner traditionellt starkare för dem.
  • Anonym (oförstående)

Blod är inte tjockare än vatten anser jag. Detta är bara min syn på saken och det jag varit med om.

Har en stor släkt, många syskon, vissa har jag ingen samhörighet med alls, av diverse anledningar. Har väldigt mycket gemensamt med några av mina syskon och vi ses ofta, andra har jag inget gemensamt med och träffar aldrig.

Ibland kan familjerelationer ställas på sin spets, i mitt fall var det när min mor blev sjuk och några år senare gick bort, (nästan) oavsett vad man har för relation till sin mor så tycker jag att man gör det man kan för att finnas till för en mor som gett en en trygg och kärleksfull uppväxt. Dock inte några av mina syskon. I mina ögon är sådant oförlåtligt. När kakan ska delas (bouppteckning, arvsskifte) så dyker dem här personerna upp och vill ha sin del, helt lagligt såklart, men moraliskt ?fel?.

Om jag nu kände liten samhörighet  och förståelse för mina syskon innan så blev den efter min mors bortgång obefintlig.

Vad det gäller relationen till sina barn så kan jag hålla med, den kärleken och samhörigheten är gränslös, och jag hoppas att den består livet ut.

Svar på tråden Varför skulle blod vara tjockare än vatten?