• Rowalise

Lastpallssoffa!

Som rubriken lyder så är ämnet lastpallssoffa! 
    Vet att detta har blivit något otroligt populärt och jag funderar själv på att göra en!

MEN.. För och nackdelar med att ha en sådan soffa?
    Tanken är att jag ska fylla ut mitt enorma vardagsrum, men jag vill att det ska vara en skön soffa att sitta i. Vi spenderar inte så mycket tid i soffan här hemma, men snart vankas det jul och släkten kommer över! Vi alla får knappast plats i en tresitssoffa! Sen är det trevligt när man får besök att man kan sitta i en stor.

Så, ni som har en i vardagsrummet där hemma.. Är det något att rekommendera? För/nackdelar? Eller ska jag betala cirkus 5000 för en helt ny U soffa? 

• Svar på tråden Lastpallssoffa!
  • BCH52

Vi har byggt en sådan soffa fast i uterummet. Det blir ju lite ruffig stil när man använder lastpallar. Missen vi gjorde var att inte tänka på att sittkuddarna glider fram när man sitter på dem och helt plötsligt sitter man på själva lastpallen. Många lastpallar är dessutom impregnerade med nåt som gör att de luktar, det upptäckte vi efter att vi varit borta en vecka och haft stängt i uterummet. Det är kanske inte så nyttigt.

Men vi fick en stor och billig soffa, men vi skulle ha tänkt till lite mer inser vi nu.

Fixat stadigare/tyngre kuddar

Inte använt impregnerade lastpallar

• Rowalise

Låter rätt positivt utom att lastpallarna är impregnerade med något och att sittdynorna åker fram. Så OM jag nu gör en egen så vet jag redan nu att stadigare och tyngre kuddar! Tackar. 

Men tror du/någon att det finns lastpallar som INTE är impregnerade? Det är ju som sagt inte fräscht om det ska börja lukta i vardagsrummet och dessutom har vi parketgolv i vardagsrummet. Rynkar på näsan Vill inte att det ska bli förstört. 

• BCH52

Vi använde tyvärr s.k. returpallar och de är ofta behandlade för att hålla lite längre, de är också byggda av bättre virke. Det var därför vi valde dessa. Engångspallar brukar man inte kosta på någon behandling men de är ofta av lite klenare material.

• SupersurasunkSara

För att undvika glid kan man använda mattskydd under dynorna.

För att de ska vara sköna att sitta i får man köpa lite dyrare madrasser, annars får man träsmak rätt snabbt
    Jag tänkte göra en sån men insåg att med madrasser, tyg osv så var jag snart uppe i summan av en soffa ändå.

Orkar man kan man göra en sån här

• Excentriskan

Om du tänkte klä in pallarna med tyg eller spika för skivor som du målar så kan jag förstå att man kan tycka det är en bra ide och att man kanske kommer billigare undan.. Men pallar som de är, är väldigt stickiga. Och om man inte klär in dem så är det i princip omöjligt att torka av dem från damm. Och dammsamlare är de också med tanke på deras uppbyggnad.

Impregnerade är (om man nu trots allt ändå vill köra med dem synliga) snyggare då de har en mer naturlig grånad yta, men ja de luktar..

Sen så är de inte knirkfria och åker isär om man inte skruvar ihop dem (om man  nu tänkt ha flera på höjden.

Till sist så är det många företag som gärna vill bli av med engångspallar (och för all del en del av de impregnerade också om det fått någon skada (som dock är enkel att spika ihop även för den ohändige). Vårt företag skänker gärna bort dem. Och har så gjort till vem än som ex använder dem att elda med.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Lastpallssoffa!