• scrapparlotta

Skiva potatis med denna? Någon?

Letar efter nåt liten sak som är smidig att använda när man ska skiva potatisen till sin potatisgratäng....eller när man ska strimla till sin Janssons frestelse. Tycker ibland att det är bökigt att ta fram hela matberedaren för detta....och dessutom tycker jag att min matberedare skivar för tunna skivor till potatisgratäng. Har haft en sån där UFO tror jag den kallas....en trekantig sak med vev som man lägger potatisen i, så finns det olika skivor man kan använda för att skiva, stimla osv....Men min sån är sönder nu.

Nu undrar jag om någon har denna lilla sak från netonnet...

www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/skarmaskin/andersson-fdp11/182027.3412/

Hur är den att skiva potatis med i så fall??

• Svar på tråden Skiva potatis med denna? Någon?
  • Sunnan

Håller med ovanstående. Med en mandolin kan du skiva potatisen till önskad tjocklek. Med en Julienne kan du även göra strimlor till din Janson.

• scrapparlotta

Men en mandolin....är det inte lätt att man skivar sig själv med en sån?? Vi har nåt liknande...en nicedicer (säkert felstavat) och där finns nåt liknande på locket där. Man kan skiva potatis på locket, men dels så sugs nästan potatisen sig fast i locket då den är blöt och sen den som håller fast potatisen viker sig ibland och man slinter. Då har det varit nära många gånger att man satt dit fingrarna istället. Vore nog ingen skön känsla att skiva sina fingrar....

Men en mandolin är kanske bättre....

• Maria 434
    scrapparlotta skrev 2014-10-28 10:07:55 följande:

Men en mandolin....är det inte lätt att man skivar sig själv med en sån?? Vi har nåt liknande...en nicedicer (säkert felstavat) och där finns nåt liknande på locket där. Man kan skiva potatis på locket, men dels så sugs nästan potatisen sig fast i locket då den är blöt och sen den som håller fast potatisen viker sig ibland och man slinter. Då har det varit nära många gånger att man satt dit fingrarna istället. Vore nog ingen skön känsla att skiva sina fingrar....

Men en mandolin är kanske bättre....

Till mandolin brukar man få med en hållare så man inte kan skära sig
  • Sunnan

Beror säkert på vad man har för hållare. Min mandolin har en väldigt stabil hållare och jag har aldrig ens varit i närheten av att skära mig.
    Sen är det klart att det är smidigt med elektroniska saker. Har man utrymmet att förvara den så. En mandolin är ju betydligt enklare att diska också.

• amia01

Instämmer - mandolin är bäst! Tar liten plats, användbar till mycket och enkel att diska.

Svar på tråden Skiva potatis med denna? Någon?