• Drömtjejen

Mobbning på jobbet

Hej fl- vänner.

Jag trivs inte längre på jobbet. Vi är en styrka på ca 40 i personalen. Jag har gjort en typ av karriär på företaget och blir inte särskilt trevligt behandlad. Det finns ungefär fem, alla kvinnor som pratar bakom min rygg, använder olika metoder för att trycka till mig, lägger ord i min mun som jag aldrig sagt, tolkar och beter sig. Alla männen är jättetrevliga och jag uppskattas av dem. Jag har tagit upp situationen med min chef. Hon är nu sjukskriven. Jag har ingen som jag kan vända mig till och söker nya jobb. Jag vet att jag har gott anseende och är duktig på vad jag gör, men jag känner att jag ständigt är motarbetad då de fem väljer att köra sitt race och kommer undan med det. Det är tydligt att de anser att jag inte är värd min befordran. Hela arbetsplatsen är giftig och om dessa kvinnor sökte sig bort skulle alla må bättre. Det är inte bara jag som mår dåligt av dem, men jag är mycket drabbad. De är dessutom svåra att undvika. Jag borde sträcka på mig, men känner att jag inte har tillräckliga mandat. Har någon tips på hur jag ska gå vidare?

• Svar på tråden Mobbning på jobbet
  • Anonym (Junibarn.)

Tycker du ska ta upp detta med chefen, är hon sjukskriven måste ju någon täckt in som du kan kontakta. Detta är ett arbetsmiljöproblem, som arbetsgivaren måste komma till rätta med. Hör med Arb.miljöverket vad de vill göra. De ska försöka förebygga ohälsa på arbetsplatsen.

• Drömtjejen

Jag har tagit upp saken med facket, men eftersom de 5 har samma fackliga företrädare är jag utsatt. Jag har inget konkret att gå på eftersom det sker subtilt och ibland hätskt. Jag blir chockad och backar i stället. Men du har säkert rätt. Ta det hela ett steg längre och över chefen.

• Anonym (hmm)

Det låter jättejobbigt. Finns det någon möjlighet att prata med övriga, som också är utsatta för dessa fem kvinnor? Höra hur de upplever situationen och söka stöd hos dem, kanske prata ihop er om någon gemensam strategi? På något sätt borde det gå att hitta en lösning. Jag tänker gärna gott om människor och tror inte att någon egentligen har för avsikt att mobba eller frysa ut, i alla fall inte i vuxen ålder. Kanske är de inte medvetna om hur du mår av deras behandling. Kanske är de inte ens medvetna om hur de beter sig mot dig, och att du lägger märke till det.

Har chefens sjukskrivning någonting med det här gängets beteende att göra?

• Drömtjejen

Mycket observant av hmm. De fem är ganska omöjliga att leda för de vill vara sina egna chefer. Jag talade senast idag med en av mina kollegor som upplevde en egen variant av kränkningar. En av de fem har varit runtplacerad för att hon inte fungerade tidigare. Chefen har inte heller klarat av att hantera dem, tror jag. Chefen har varit pressad från många håll och är omtyckt av flera men också inte så omtyckt. När hon är borta dansar råttorna på bordet. Vi har en chef till, kanonbra men har inte heller tillräckliga mandat. Hon har sagt upp sig och jobbar endast till januari. Till saken hör att den sjukskrivne chefen har gjort några ganska dåliga anställningar där de inte klarar av jobbet. Vi med rutin får jobba dubbelt. Känns det igen?

• Anonym (hmm)

Jag vet inte, jag jobbar på en avdelning ungefär lika stor som din, men här är stämningen god, chefen fungerar och är omtyckt av alla. Skönt med en påminnelse ibland om hur bra man faktiskt har det.

Jag tänker så här om det du skriver: att det rör sig om fem kvinnor, som många fler än du tycker är besvärliga. En är omplacerad och har säkert själv haft en del att kämpa med. Du är antagligen i en bättre situation än dessa fem kvinnor, och har säkert egentligen ett större stöd av dina övriga kollegor än det här gänget har, och att det är för att du mår så dåligt av deras behandling som du inte kan se/känna det. Försök att jobba på att stärka dina relationer till övriga kollegor, och att jobba på ditt mod att stå upp för dig själv i de situationer som uppstår. Säg ifrån och sätt ner foten när de kör över dig på ett eller annat sätt. Andra kommer att stötta dig, det är jag säker på.

Visst vore det idealiska om stöd kunde komma från facket eller chefen, men det verkar ju hopplöst i just det här fallet.

• Drömtjejen

tack hmm.. Ibland behöver man bli påmind om att man faktiskt fixar det mesta. Detta har pågått ett tag men det är mest sedan augusti det varit riktigt illa. Efter sommaren har jag mått riktigt shit. Hon som är värst är fullständigt opålitlig och kan varahur snäll som helst men sedan kommer en verbal dolkstöt. Alla kollegor är rädda för att stå upp mot henne, men jag gjorde det igår och gissa vilken tystnad det blev hos resten. Ingen kommer till undsättning precis. Trots att de ser hur elak hon är, helt öppet. Det är skönt att kunna få bolla här på fl och att det finns kloka tankar hos er som kanske hjälper mig. Hon som är värst har fått flera reprimander men inget biter.

• Anonym (hmm)
    Drömtjejen skrev 2014-10-28 18:06:39 följande:

tack hmm.. Ibland behöver man bli påmind om att man faktiskt fixar det mesta. Detta har pågått ett tag men det är mest sedan augusti det varit riktigt illa. Efter sommaren har jag mått riktigt shit. Hon som är värst är fullständigt opålitlig och kan varahur snäll som helst men sedan kommer en verbal dolkstöt. Alla kollegor är rädda för att stå upp mot henne, men jag gjorde det igår och gissa vilken tystnad det blev hos resten. Ingen kommer till undsättning precis. Trots att de ser hur elak hon är, helt öppet. Det är skönt att kunna få bolla här på fl och att det finns kloka tankar hos er som kanske hjälper mig. Hon som är värst har fått flera reprimander men inget biter.

Bra, att du stod upp mot henne! Fortsätt med det och att vara ett gott exempel för resten av dina kuvade kollegor. Det kan vara bra för dem också att bli påminda om hur det är, kanske kommer de också ihåg att de har varsin ryggrad. Det första som kommer att hända är antagligen att någon kommer och pratar med dig privat och säger nåt i stil med "vad bra att du... fan vad modig du är... du hade helt rätt..." osv. Sedan vänder det. Hoppas jag.
  • Drömtjejen

Hej där ute. Tänkte uppdatera denna tråd då det gått mer än ett år. Jag skrev då att allt skulle bli bättr om dessa fem mobbare slutade på jobbet. Och tre av dem har faktiskt det. Har det blivit bättre? Ja, inget direkt baktaleri mer eller elaka kommentarer, dock har vi fått nya chefer och det har inte blivit bättre för mig. Jag söker mer intensivt efter nytt jobb. De nya cheferna är ganska inkompetenta och vill göra som de vill. Den ena har mer ler mindre tagit bort alla mina arbetsuppgifter som jag gjorde mycket väl. Har fått mycket credit från kunder. Jag inser mer och mer att det är arbetsplatsen som är sjuk och som har mer eller mindre gjort mig sjuk och likgiltig. Vi byter chefer hela tiden och jag har tappat förtroendet för dem. I och för sig är det inte någon som fått direkta privilegier. Cheferna är frånvarande och hemma och vabbar flera dagar i veckan, återkommer inte, begår ganska grava tjänstefel som förvägrar oss ha fackliga möten och annat. Helt otroligt vad namn måste stå ut med. Är inte sjukskriven man borde varit det då jag gock nästan in i väggen. Blev så kallad lite utbränd då och är på väg tillbaka men har i gen glädje eller motivation kvar. Och... En av de fem mobbarna och skitsnackarna har jag faktiskt pratat med och vi är typ vänner idag. Hon förstår lite hur jobbigt det har varit för mig. Kommentera gärna. Ge mig tips hur jag ska orka ta mig vidare.

Svar på tråden Mobbning på jobbet