• anxietybeans

unikt problem hos posten som ger mig ångest

hej! 

Jag är så himla arg och orolig nu..och uppskattar verkligen alla kommentarer som kan tänkas ges.

Mitt problem är att jag i slutet av juli skickade tre paket till mig själv från Japan, dessa skulle ta ca 2-3 månader att komma fram. Saken var att vi var ett gäng som skickade paketen, så det var inte bara jag som skickade.

I oktober får de flesta sina paket och jag och en annan tjej (som bor i samma område) har fortfarande INTE fått några avier om paketen, så vi väntar.

I söndags (26/10) berättar den här tjejen att hon gått ner till vårt gemensamma ombud för att fråga om sitt paket. Hon som jobbade där hade först gett henne mitt paket, detta berättade hon för mig en halvtimme efter att posten hade stängt. Så jag tänkte gå dit dagen efter för att hämta paketen. När jag kommer dit så säger de att paketen nått gränsen på tid det får vara hos dem och att de har skickats tillbaka. Tror först hon menar tillbaka till ett sorteringslager för att sedan skickas tillbaka till mig igen, men nej ? japan säger hon.

Får ångest och panik och ringer postens kundservice direkt, där är det en jättesnäll tjej som säger att hon fixat allt och att paketen ska skickas till mitt ombud igen efter att jag förklarat mitt problem.

Idag så spårar jag paketen igen och det står att försändelserna lämnat landet?.

Jag ringer direkt till posten och då får jag svaret att nej, malmö export har stoppat paketen så de har inte lämnat landet. Så jag är lugn igen.

Ringer igen när jag kommit hem och då säger killen i telefonen att nej, han kan inte hitta någon information om att de stoppat försändelserna. Men han är villig att ringa malmö export för att fråga, tyvärr hade de stängt för dagen så ska ringa igen imorgon. Problemet är att jag inte tror att de är kvar i Sverige, bara att inse känns det som.

Mitt problem är alltså vad i helvete man gör om sina paket blir returnerade till ett land där man inte känner någon?  Det verkar inte som att posten i sverige kommer kunna hjälpa mig ett endaste dugg ? och vem ska jag försöka få tag på i japan? Och det kostar ju att, om det nu ens är möjligt, skicka tillbaka paketen till sverige en gång till ? hur och vem ska jag betala det till, om jag ens är betalningsskyldig?

Asså jag har sånt kontrollbehov så jag får verkligen ångest över att det här händer, att jag inte har någon som helst kontroll över detta. Och jag behöver bara veta mer om vad jag ska ta mig till, om någon varit i samma sits eller om det finns något hopp att de inte lämnat Sverige.

posten, försändelser, returneras, utlandet, japan, postnord, avi
  • Svar på tråden unikt problem hos posten som ger mig ångest
  • viseversa

Kanske får posten i sverige ersätta dom förlorade paketen då det trots alölt är deras fel att du inte ens fått en avi. Svårt att hämta ut ett paket om man itne ens fått avin. Hände mig också med ett paket från thailand. Jag hade köpt en sak på ebay men fick aldrig någon avi så paketet skickades tillbaka. men som tur var bnetalade säljaren tillbaka summan jag lagt ut för det förlorade paketet. Hur det funkar i ditt fall vet jag inte men jag tycker aktiskt posten har ett visst ansvar här.

• anxietybeans
    viseversa skrev 2014-10-28 17:49:36 följande:

Kanske får posten i sverige ersätta dom förlorade paketen då det trots alölt är deras fel att du inte ens fått en avi. Svårt att hämta ut ett paket om man itne ens fått avin. Hände mig också med ett paket från thailand. Jag hade köpt en sak på ebay men fick aldrig någon avi så paketet skickades tillbaka. men som tur var bnetalade säljaren tillbaka summan jag lagt ut för det förlorade paketet. Hur det funkar i ditt fall vet jag inte men jag tycker aktiskt posten har ett visst ansvar här.

Ja precis, det har verkligen varit bortom min kontroll och att de klantar sig ytterligare när jag självmant tagit kontakt med dem och trots att de faktiskt hade hunnit stoppa paketen från att lämna så lyckas de inte.. 

Är för det mesta ledsen att det 1. kommer ta tid 2. om jag lyckas få tag på paketen i japan så kommer det kosta hur mycket som helst att få hit dem igen 3. att jag inte ens vet vad jag ska ta mig till. Men imorgon ringer jag igen och kräver kompensation/ersättning som helst är att de genast skickar tillbaka paketen till mig.

Tack för inlägget!
  • Aniiee

Har ni skickat paket personligen, dvs varit i japan, köpt något, paketerat det och lämnat in det? Isf finns en möjlighet att det skickas igen när det kommer tillbaka till Japan, om paketen inte har någon returadress. 

Svenska posten ska absolut stå för den extra fraktkostnaden isf. De har felat. 

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • anxietybeans
    Aniiee skrev 2014-10-28 18:39:38 följande:

Har ni skickat paket personligen, dvs varit i japan, köpt något, paketerat det och lämnat in det? Isf finns en möjlighet att det skickas igen när det kommer tillbaka till Japan, om paketen inte har någon returadress. 

Svenska posten ska absolut stå för den extra fraktkostnaden isf. De har felat. 

Precis! det är saker jag köpt som inte fått plats i mitt bagage. Problemet är att om det skickas till Japan så kommer det nog till den adressen jag angav - dvs stället jag bodde på. Jag antar att det blir returadressen? men förhoppningsvis blir det som du säger, att de i Japan bara kör tillbaka paketet hit.. 

Stället jag bodde på var en skolkorridor då jag pluggade där i somras så vet inte om det ens jobbar någon där när det inte är säsong..

• viseversa
    anxietybeans skrev 2014-10-28 18:19:40 följande:
    Ja precis, det har verkligen varit bortom min kontroll och att de klantar sig ytterligare när jag självmant tagit kontakt med dem och trots att de faktiskt hade hunnit stoppa paketen från att lämna så lyckas de inte.. 

Är för det mesta ledsen att det 1. kommer ta tid 2. om jag lyckas få tag på paketen i japan så kommer det kosta hur mycket som helst att få hit dem igen 3. att jag inte ens vet vad jag ska ta mig till. Men imorgon ringer jag igen och kräver kompensation/ersättning som helst är att de genast skickar tillbaka paketen till mig.

Tack för inlägget!
    Ja ring igen och säg att du vill ha ersättning för paketet/paketen frakten och summan du förlorat på detta. Då det är deras ansvar att en avi OCH även en påminnelse på avi skickas ut till dig. Du har inte fått varken avi eller påminnelse så jag tycker posten har ett stort ansvar här faktiskt. Vissa paket får man ju itne ens hämta ut utan avi så det är ju viktigt att man ens FÅR sin avi då!
  • guchi

Det där ser jag inte som ett problem. Själv fick jag en annan patients sjukjournaler skickade till mig och mina blev skickade till någon annan. Tyckte väl att det stod lite märkliga saker i den innan jag såg att namnet på patienten i fråga inte var mitt.

• guchi

Dessutom var det ett rekommenderat brev.

• anxietybeans
    guchi skrev 2014-10-28 19:27:09 följande:

Det där ser jag inte som ett problem. Själv fick jag en annan patients sjukjournaler skickade till mig och mina blev skickade till någon annan. Tyckte väl att det stod lite märkliga saker i den innan jag såg att namnet på patienten i fråga inte var mitt.

oh fyfan så sjukt!! ja ditt fall låter väldigt jobbigt. Men klagade du till posten? eller hur löste det sig till slut? 

mina avier var också rekommenderat brev (fick jag höra från mina klasskamrater som också skickat samtidigt som jag) 
  • guchi
    anxietybeans skrev 2014-10-28 20:02:40 följande:
    oh fyfan så sjukt!! ja ditt fall låter väldigt jobbigt. Men klagade du till posten? eller hur löste det sig till slut? 

mina avier var också rekommenderat brev (fick jag höra från mina klasskamrater som också skickat samtidigt som jag) 

Det slutade med att jag ringde vårdgivaren och fick reda på att någon klantarsle hade förväxlat breven. Hon som fick mina journaler hade inte hunnit öppna kuvertet och jag fick ut nya utskrivna. Nog blev jag lite svettig. Mindre kul för henne vars journaler jag hann läsa i och få en uppfattning om hennes problem, men jag skrev ett brev till henne, att jag inte läst i den (mer ingående alltså) och beklagade att jag fått hennes journaler. Fick inget svar som väntat, men jag klarade mig.

Rekommenderade brev kan du som du själv skrivit spåra och kontakta postkontoret du sände det ifrån. Dom pratar engelska också. Klart att det kostar lite att ringa och skicka igen, men det går att lösa.

• Rataxes

Posten har allvarliga problem, de skickar ibland inga avier, man får vara glad om påminnelsen kommer fram. Avier har skickats till fel person (med samma namn).
    Spårning av paket från utlandet fungerar inte m.m.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • viseversa
    Rataxes skrev 2014-10-30 00:31:55 följande:

Posten har allvarliga problem, de skickar ibland inga avier, man får vara glad om påminnelsen kommer fram. Avier har skickats till fel person (med samma namn).
    Spårning av paket från utlandet fungerar inte m.m.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
    Exakt. Då borde ju ts få full ersättning gör postens slarv? Dom försöker säkert slingra sig men det är faktiskt deras fel att ts inte fick sitt paket.
  • anxietybeans
    viseversa skrev 2014-10-30 08:05:16 följande:

Ts har du ringt nu??

Hej!

Ja jag har ringt nu. Det slutade med att posten började "utreda" mitt ärende, dvs. de skulle försöka reklamera paketen när de väl nådde japan. Så jag väntade och väntade. sen så kom paketen fram i japan, så jag ringde posten igen - de sa att de skulle sätta folk på ärendet direkt. 

Sen gick det en vecka, ringde idag och då hade ingenting hänt sen sist.... de sa att de skulle försöka påskynda processen men efter att ha låtit mig vara kvar i luren en stund återvänder killen i telefonen och säger att det inte ser ljust ut för mitt ärende då det gäller utlandet. varpå han säger "försök kanske att ringa posten i japan?"

min tanke är då..."om inte ni som ett statligt företag i sverige kan nå posten i japan och reda ut det här.. tror ni att jag som privatperson ska lyckas med det?".

men ärligt talat har jag gett upp på posten nu.. orkar inte mer. så jag har lyckats få tag på en bekant i japan som ska skicka tillbaka paketen till mig. detta kommer nog kosta mig ca 1500 kr. så jävla surt.

Men ska ändå kräva ersättning för frakten från posten, om det så ska ta månader (med tanke på hur sega de har varit med detta ärende...).

Har ni tips på var man kan vända sig om man vill pröva tvister mot företag? funderar på att anmäla till allmänna reklamationsnämnden..
  • Anonym (post)

Jag vet TS. Posten är en rövhora som inte har koll på nåt. Jag postade ett usb till min pojkvän. Tror ni han fick det? Nej. Jag hade spenderat en jävla massa tid på innehållet i usb:t och så försvann det hos posten. Gone forever...

Svar på tråden unikt problem hos posten som ger mig ångest