• Anonym (?)

Vad tycker ni?

Vad tänker ni om någon som jobbar som tandsköterska? Positivt/negativt?

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • dfuoih

Dett låter väl som ett bra jobb men jag förstår inte vad det har med personen att göra riktigt?

• Anonym (?)
    dfuoih skrev 2014-10-29 09:12:55 följande:

Dett låter väl som ett bra jobb men jag förstår inte vad det har med personen att göra riktigt?

Att man dömmer en person efter sitt yrke. Träffar du en läkare eller advokat är det en person man automatiskt ser upp till för man förstår vilken kunskap och utbildning som krävs gör att kunna ha det jobbet. Medans någon som jobbar inom ex. städare eller hemtjänst (som jag själv) är någon man ser rätt neutralt på för man vet inte anledningen till varför man har ett sånt jobb. Det kan vara att man trivs jättebra med just det jobbet eller så har man inte förmågan/orken eller möjligheten att plugga för ett "bättre" yrke med mindre fysiska arbetsuppgifter, bättre arbetstider och högre lön. Sen upplever jag att det finns en typ av människor som ser ner på många jobb, en statusfråga helt enkelt. Därför undrar jag om en tandsköterska är någon man ser upp till eller är det "som vilket vårdjobb som helst"? Jag och en väninna hade en diskussion ang detta nämligen.
  • dfuoih
    Anonym (?) skrev 2014-10-29 10:43:41 följande:
    "som vilket vårdjobb som helst"?
    Man får vara inomhus, ren och klädd i vitt och jobbar väl oftast inte obekväm arbetstid. Det verkar inte heller vara fysiskt tungt. Så ja - jag skulle säga att det enligt min lekmanna bedömning är bättre än många andra yrken.

Jag har dock ingen aning om vilken utbildning som krävs eller vad man kan tänkas ha i lön vilket också påverkar ett yrkes "status".
Svar på tråden Vad tycker ni?