• Melankolin

    Orörliga spermier, någon som lyckats bli gravid?

    Hej!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och haft oskyddat sex hela tiden, men har aldrig blivit gravida. I slutet av sommaren sökte vi hjälp hos en gynekolog. Vi var helt inställda på att det var mig det var fel på, då jag ändå sedan jag fick mens haft väldigt oregelbunden mens. Utredningen av mig visade förvånande nog ingen förklaring till varför min mens skulle vara oregelbunden, allt ser bra. Däremot visade min sambos spermaprov att han har ett högt antal spermier, men att ALLA är helt orörliga. Han ska därför lämna en kompletterande prov om 2 månader, det togs blodprover idag och vi ska bli kallade till reproduktionsenheten på vårt sjukhus.

    Beskedet kom som en chock. Jag förstod att någonting var fel när vi blev kallade till en tidigare gemensam trätt på gyn än planerar, men att det skulle vara så här illa hade jag aldrig kunnat tro. Jag var inställd på ett lågt spermaantal och har därför tvingat i min sambo diverse olika vitaminer i 1 vecka.

    Är det någon som varit med om något liknande? Är orörliga och döda samma sak? På vår gynekolog lät det som om tillståndet var jätteovanligt. Jag har läst lite om viss andel orörliga, men inte om enbart orörliga. Vi fick veta att chansen att vi ska bli gravida på naturlig väg är obefintliga.

  • Svar på tråden Orörliga spermier, någon som lyckats bli gravid?
  • viseversa

    Tror inte ni kan bli gravida på naturlig väg då spermierna måste kunna simma för att ta sig till ägget. Ivf kanske funkar? Om dom lever det vill säga. Konstigt det där.

  • Melankolin

    När gynekologen sa att spermierna var helt orörliga, fick jag först upp en bild av massor med spermier som inte kunde simma. Det var först nu när jag kom hem jag kom på att orörliga kanske bara är ett finare ord för döda, för döda spermier är väl verkligen orörliga.

    Men funkar IVF om det är fel på alla spermier? Om det var hög andel orörliga, känns det som om det borde gå att fiska fram någon levande, men nu vet jag inte...

    /Melankolin

  • Jag är bara jag

    Det är zink och folsyra tillsammans i mycket höga doser som kan ha effekt,inte allmänna vitaminer bara så där. Sen är frågan varför spermierna var så dåliga,en grundorsak måste finnas.

  • Pliss

    Med IVF och mikroinjektion kan det funka om spermierna inte simmar. Har själv blivit gravid med hjälp av IVF och mikroinjektion eftersom att min sambo är steril och inte har simmande spermier.

  • Pliss

    Skulle rekommendera att ni kontaktar en IVF-klinik och får mer info från dem och vilka möjligheter som finns i just ert fall.

Svar på tråden Orörliga spermier, någon som lyckats bli gravid?