• chlorella

Vän som är kontaktsökande med mina dejter/tjejkompisar

Hej,
    behöver lite second opinions för att få en vän att förstå att min reaktion inte har varit orimlig. Eller tvärt om, att jag har fel.

Det hela började med en tjej som jag höll ihop med lite till och från i ett par månader. Vi fördjupade aldrig relationen till något förhållande, men det blev lite fram och tillbaks och jag ville ge det en chans i alla fall.
    Min vän bjöd hem henne ensam efter en kväll på krogen/fest. De blev kåta och hon ville ligga med honom, men han tackade nej eftersom han visste att vi hade haft ihop det.  Han gjorde det av respekt för mig.
    Han berättade det för mig och det kändes inte helt okej för mig. Jag ifrågasatte hans intentioner.
    Jag tyckte det var konstigt att under de omständigheterna bjuda hem en tjej han annars inte hade någon vänskapsrelation eller liknande med.
    Hon har så vitt jag vet bara varit där en gång tidigare, och då var det tillsammans med mig. Han "tåflörtade" med henne då. Det var bara skämtsamt och inget märkvärdigt. Hon berättade dock för mig senare att hon tyckte det var lite konstigt. 
    Det hela löste sig dock och vi pratade ut om det och la det bakom oss.

Nu här om dagen började han fråga om en tjejkompis till mig. Ville veta hur hon såg ut på Facebook (han har träffat henne vid två tillfällen, varav den andra gången var han nykter). - Det där vill du bara veta för att du ska få hennes kontaktinfo, säger jag. Sen lägger han förstås till henne.
    Relationen till tjejkompisen slår det inga gnistor om, och vi har umgåtts sporadiskt under många år. Kanske är jag öppen för något annat, men ingenting jag aktivt strävar efter.
    Han sa att han förstod att det kunde uppfattas lite konstigt. 

Har även träffat en annan tjej. Likadant där har det inte övergått i eld och lågor direkt. Men nyfiken är jag.
    Jag bjöd med henne på en fest och där träffades min vän och hon och bytte några ord.
    Nu är jag bjuden på en privat fest och han har vid två tillfällen bett mig att bjuda med henne.

Den fjärde incidenten(erna) har jag svårt att beskriva bra. Men han använder någon slags sarkasm ofta som gör att jag sällan fattar vad han är ute efter.
    Det kan t.ex. handla om att han frågar mig om en vän (som han avskyr): - "Hur är det med våran gemensamma lilla vän då?"
    Det är irriterande.

Allt det här slutade med att jag fick spel på honom. Sa att han fan fick ge sig nu. Tycker han beter sig respektlöst, och i synnerhet eftersom jag blivit bedragen efter ett 7 år långt förhållande. Berättar att jag också har gränser.
    Att vara nyfiken och social är en sak. Men han verkar ha helt andra intentioner.
    Berättade att jag förmodligen inte skulle reagera om han vara lika intresserad av mina manliga kontakter och vänner, men han menar att han hellre umgås med tjejer generellt.

Han vägrar förstå och se saker ur mitt perspektiv, utan försöker ge mig skuld. Menar att min dåliga självkänsla sätter käppar i hjulet för mig. Att jag ska gå till mig själv och rannsaka mig själv. Inse att min reaktioner äventyrar vår vänskap.

Enligt min erfarenhet är det här bara ett sätt att försöka manipulera mig.
    Självklart får mina vänner vara sociala med mina vänner/dejter whatnot, men sättet han gör det på gör mig förbannad och jag misstänker starkt att det har en dold agenda (som inte nödvändigtvis har med sex att göra)

Kan tilläggas att jag inte har eller har haft några vänner som beter sig likadant, och att jag i stort sett aldrig varit orolig för att vänner till mig skulle försöka något med de jag dejtar/är intresserad av. Trots att jag har den här dåliga självkänslan som jag har erkänt.
    Enda undantaget är en vän som gärna visar att han kan skapa attraktion. Men han bjuder inte hem dem mitt i nätterna och dylika saker. Jag litar på honom.

• Svar på tråden Vän som är kontaktsökande med mina dejter/tjejkompisar
  • Mamori

Jag förstår inte riktigt. Det var ju lite skumt att han bjöd hem tjejen du haft ihop det med typ utan att höra om det var okej med dig men de andra var väl bara vänner med dig? Jag tänker att om ni har varit vänner länge och inget hänt mellan er så är det inget konstigt om han skulle bli intresserad och försöka få något att hända med någon av de tjejerna. Du kan ju som inte ha en massa tjejer "paxade" bara för att ni är vänner. Han kanske inte har så lätt att lära känna tjejer själv och därför tycker att det är praktiskt att bli intresserad av någon av dina kompisar.

• cirkusmusen

Jag håller inte med ovan. Vilken jobbig vän du har! Jag skulle nog inte kunna känna mig trygg med en sån människa.

• chlorella

Mamori:
    Bara vänner, visst. Det har inte hänt någonting mer än vad som anses vänskapligt, men helt ointresserad är jag förstås inte, och det förstår han också.

Ingen av de här relationerna jag har är djupa vänskapliga relationer (än)
    I min erfarenhet har kärlek varit något som dessutom uppstår ur vänskap.
    Om jag träffar någon som jag potentiellt, eventuellt, kanske.. skulle få ihop det med, eller bara något som slutar i en uttalad vänskap. Då vill inte jag behöva hålla koll på vänner som ska försöka konkurrera med mig, eller för den delen behöva göra klart för alla att det är frågan om något potentiellt, eventuellt, kanske.. eller bara vänner.
    Jag har svårt att lära känna nya tjejer, det har inte han.

cirkusmusen:
    Det är precis så jag känner. 

Svar på tråden Vän som är kontaktsökande med mina dejter/tjejkompisar