• mammasvensk

Dubbelt medborgarskap

Jag tror jag blir galen snart av att sitta dag ut och dag in med att sitta på google. för att försöka få fram på exakt vad man ska behöva göra för att lyckas med att få min 10månaders dotter till att få dubbelt medborgarskap (svensk samt amerikansk). Det finns massor av information om hur man ska göra visst visst, men man ska försöka tyda dessa tråkiga amerikanska formuleringar på det med.

Jag hade en fundering på om man var tvungen att ansöka om children born abroad innan man kunde ansöka om dubbelt medborgarskap, så jag kontaktade amerikanska ambassaden om dem kunde berätta för mig exakt vilka formulär vi måste fylla i. Jag fick bara svaret att det finns information på deras hemsida.. så med andra ord ingen hjälp.

Är det någon som har genomgått liknande som har något tips på vad man ska göra när dottern är född i Sverige och bor här med mig som är svensk mamma, samt pappan är amerikan och han bor i USA för att få dubbelt medborgarskap?

• Svar på tråden Dubbelt medborgarskap
  • mammasvensk

Jag har läst det där flera gånger, jag är inte ute efter att ansöka om medborgarskap utan undrade mer om det är något speciellt man måste fylla i för att ansöka om att få dubbelt medborgarskap..

• Tow2Mater

"If you, after reviewing the above instructions carefully, believe your child has a claim to U.S. citizenship, it will be necessary for the U.S. citizen parent to execute an application for a "Consular Report of Birth Abroad" before a Consular Officer at the U.S. Embassy. This Report is official evidence of U.S. citizenship and can only be issued to a person under the age of 18 who was born abroad to U.S. citizen parent(s) and acquired citizenship at birth. At the time you report the birth of your child, it is advised to submit an application for the child's U.S. passport and for a social security number. Please read follow the instructions and application forms to report the birth of a child under 18".

Ja, det ar 3 formular som ska fyllas i av den Amerikanske medborgaren, dvs pappan i ert fall:
    sweden.usembassy.gov/consulate/acs16.html

Men:

"If only one parent is a U.S. citizen, and that parent is not presently in Sweden, please contact the American Citizens Services Unit for further instructions."

• mammasvensk
    Tow2Mater skrev 2014-10-30 03:05:24 följande:

"If you, after reviewing the above instructions carefully, believe your child has a claim to U.S. citizenship, it will be necessary for the U.S. citizen parent to execute an application for a "Consular Report of Birth Abroad" before a Consular Officer at the U.S. Embassy. This Report is official evidence of U.S. citizenship and can only be issued to a person under the age of 18 who was born abroad to U.S. citizen parent(s) and acquired citizenship at birth. At the time you report the birth of your child, it is advised to submit an application for the child's U.S. passport and for a social security number. Please read follow the instructions and application forms to report the birth of a child under 18".

Ja, det ar 3 formular som ska fyllas i av den Amerikanske medborgaren, dvs pappan i ert fall:
    sweden.usembassy.gov/consulate/acs16.html

Men:

"If only one parent is a U.S. citizen, and that parent is not presently in Sweden, please contact the American Citizens Services Unit for further instructions."

Vi är just nu och hälsar på pappan så vi hade tänkt att få allt gjort tillsammans här, men jag har hållt på och försökt läsa dessa tråkiga formulär hit och dit (jag ska ansöka om k-1 fiance visa) man blir lite snurrig i bollen efter ett tag.
    Jag vill ju inte gå och ansöka om amerikanskt medborgarskap åt dottern och sen plötsligt få höra att hon blir av med det svenska medborgarskapet, blir det automatiskt dubbelt medborgarskap eller frågar dem om det?

Deras information angående dubbelt medborgarskap är extremt informativt (sarkasm)
    http://sweden.usembassy.gov/dual.html
  • Tow2Mater

Nej, hon blir inte av med det svenska medborgarskapet, eftersom Sverige tillater dubbelt.

Och usa har inget emot dubbelt heller (fran din link):

"The automatic acquisition or retention of a foreign nationality, acquired, for example, by birth in a foreign country or through an alien parent, does not affect U.S. nationality.  U.S. law does not require a person to choose one nationality over the other. It is prudent, however, to check with authorities of the other country to see if dual nationality is permissible under local law."

• Tow2Mater

Min pojke har bade svenskt och amerikanskt medborgarskap, men eftresom han foddes i USA ansokte jag om svenskt medborgarskap for honom senare.

• mammasvensk
    Tow2Mater skrev 2014-10-30 03:36:19 följande:

Det ar dock USCIS hemsida ni ska hitta info fran i USA:

www.uscis.gov/

tack för allt, jag blir lite smått snurrig efter att läsa på om fiance visa samt angående dubbelt medborgarskap. Och det amerikanska government språket har jag svårt att läsa och tyda (är så himla mycket att läsa och fylla i).
    Det är alltså inte direkt komplicerat att ansöka om medborgarskap för dottern som jag trodde.
  • Tow2Mater

Ja, det ar byråkratiskt språk. Och se till att lasa allt minst tre ggr och mera, missar man en liten grej kan man få borja om från borjan och betala allt igen....

Svar på tråden Dubbelt medborgarskap