• Anonym (Jag)

Rättshjälp och självrisk

Hej

Har varit i en vårdnadstvist och huvudförhandling har ägt rum för ett halvår sedan. Efter denna lämnade advokaten in kostnadsräkning vilket blev 94800 kr. Efteråt sa han att räkning på självrisken skickar han till mig så fort han fått godkännande av rättshjälpsmyndigheten att 94800 kr är det slutgiltiga de betalar ut (tydligen kan de pruta ner beloppet).

Nu är det även så här: en gång sa min advokat att han alltid saltar sina räkningar, för att på så vis vara snäll med klienten och att denna ska slippa betala självrisk till honom. Men även för att tjäna lite extra själv, detta gäller om han tycker att klienten stridit för en god sak (mamma som vill ha ensamrätt på sina barn av oklara skäl är inte en god sak). Med detta menas:

Exempel, Sanningsenligt belopp: 60.000 kr (10%, 6000kr självrisk). Här saltar advokaten till 66.000 kr, samt någon tusenlapp till för egen vinst. Ibland går det igenom, ibland inte.

Iaf! Han har sagt båda delarna: att jag ska slippa, men sen att jag måste betala. Jag vet inte om han glömt bort att skicka mig räkning, eller om besked från rättshjälpsmyndigheten dröjer. Och ja, räkningen är saltad som bara den!

Vill som inte ringa och påminna honom heller.

Hur funkar detta?? Tar det så här lång tid??

Svar på tråden Rättshjälp och självrisk