• Ellinor

Träna Rumsrenlighet

Hej alla djurvänner.

vi är erfarana hundägare och har nu utökat familjen med ännu en älskad familjemedlem.

Han är en chihuahua / papillio.

I skrivande stund är han 14 veckor gammal och i sin busigaste esse :)

MEN, han vägrar bajsa ute. Visst kan det bero på att han ännu vänjer vid oss och våra rutiner, samt att det är jätte kallt här (tycker jag).

Stora tjejen ville gärna inte gå ut o utföra behov on det blåste eller var blött men vi gav oss ej. Med rtt varmt täcke mitt i sommar regnet så vek hon haha :)

Men denna lilla skapelse. Det går inte bara. Vi går ju självklart ut med honom själv för att stora tjejen inte ska störa honom samt att han är valp och man kan ju absolut ej räkna med att han är rumSren. Men det oroar mig att på de veckor vi haft honom så har han inte en ändaste gång bajsat ute. Kissa ute är han duktig på.

vad ska vi göra? Kommer han ge efter? Igår var jag ute i över en timme enbart med honom och inget.

tips tack :)

• Svar på tråden Träna Rumsrenlighet
  • Hero77

Bajsar han inne det första han gör när han kommer in efter kisspromenaden? I sådana fall är det bara vänta ut honom. 

Vi hade ett helvete med vår blandrastik när hon skulle bli rumsren. Har aldrig varit med om en så långdragen kamp om att utföra sina behov ute. Vi testade med allt möjligt. Det vanliga ut och kissa schemat efter lek, sömn och mat. Lägga tidningspapper vid dörren som hon skulle kissa på som vi sedan skulle ta med oss ut. Ställa klockan och försöka var 30:e minut (lite längre mellanrum på natten).... OSV.

Jag tror att det bara är att tråka ut honom, ni går inte in förräns han har kissat och bajsat! Var stenhård :)

• EmsSvanen92a

Vissa valpar kan vara väldigt känsliga med var dem utför sina behov. Men det är bara att vänta ut kanske vara ute så pass länge att hunden blir akut bajsig eller låter den sitta i en bur en stund efter maten så att det verkligen trycker på där bak.

Men annars är det bara tålamod och envishet som gäller.

• Dexter dot com

Ha bara tålamod för tids nog kommer han göra sina behov ute. Många valpar har fullt upp med alla nya intryck ute att dom inte har ro att göra sina behov ute och vissa bajsar där dom känner sig trygga dvs inne. 

• Ellinor

Förlåt men vad skönt att veta att även du haft problem.även om stora tjejen var likadan så utförde hon ju ändå sina behov ute såsom inne.

ja men dår vi vänta ut honom helt enkelt.

Tidnings papper funkade dock ej då han inte utför behoven där och hälften av gångerna har stora tjejen haft rivningakalas med dem haha så jag fått dammsuga. Men man blir ju så fruktansvärt frustrerad.

Det är inte alltid direkt efter vi kommit in det varierar väl. Dock förstår jag heller inte varför han inte bajsar typ direkt efter mat. Bägge hundar har ju samma mat rutiner o ja samma rutiner. Har dem en annan matsmältnings tid?

• Dexter dot com

Valpar ska ju äta 4-5 g/dag och brukar bajsa efter maten men det är ju naturligtvis individuellt.

• Ellinor

Jasså? 3 ggr nu vid 14 veckor fick vi till svars från vegrinären när dollan var liten iallafall. Kanske ska öka hans mängd nu under helgen o se om man får igång bajserierna ordentlig. Lilla skiten att man kan va lika stor som ett marsvin men så jäkla enveten :P

• Dexter dot com

Valars blodsocker sjunker snabbt och därför ger man många, mindre mål per dag. Jag minskar till 3 g/dag runt 6 månaders ålder och mina vuxna hundar får också 3 g/dag för att förhindra tom mage, magkatarr mm.

• Hero77
    Ellinor skrev 2014-10-31 11:43:19 följande:

Förlåt men vad skönt att veta att även du haft problem.även om stora tjejen var likadan så utförde hon ju ändå sina behov ute såsom inne.

ja men dår vi vänta ut honom helt enkelt.

Tidnings papper funkade dock ej då han inte utför behoven där och hälften av gångerna har stora tjejen haft rivningakalas med dem haha så jag fått dammsuga. Men man blir ju så fruktansvärt frustrerad.

Det är inte alltid direkt efter vi kommit in det varierar väl. Dock förstår jag heller inte varför han inte bajsar typ direkt efter mat. Bägge hundar har ju samma mat rutiner o ja samma rutiner. Har dem en annan matsmältnings tid?

Haha! Nej tidningspappret funkade inte alls så bra hos oss heller. Fick det tipset av vår dåvarande granne som hade fött upp schäfrar. För honom funkade det jämt, men inte för oss.

De har säkert lite olika matsmältningstid, han är ju valp. Såg att nån annan skrev att valpar ska äta 4-5 ggr om dagen. Vet inte om det stämmer men så ofta har jag aldrig utfodrat mina valpar och det har gått bra ändå. Intressant att alla har så olika erfarenheter... :)
    Men kanske du ska testa att ta med stora tjejen så han får se att man ska bajsa ute. Hon kanske får honom att förstå lite fortare?? 

Stort lycka till och grattis till din lilla valp förresten :)
  • Ellinor

Gällande maten så kommer vi öka från 3 till 5 ggr from idag. Man tycker ju att vetrinären borde veta men men :)

• Dexter dot com
    Ellinor skrev 2014-10-31 14:29:29 följande:

Gällande maten så kommer vi öka från 3 till 5 ggr from idag. Man tycker ju att vetrinären borde veta men men :)

Veterinärer är väldigt sällan utbildade i näringslära, kolla bara vilka foder dom rekommenderar typ Hills & RC ;)
  • Ellinor

Denna helgen har gott utmärkt. En och en halv bajs ute. Dock krävdes en utomhuslek på 2 timmar tills han tröttande haha. Btw jag är väldigt tvivelaktig till vissas svar och personer som försöker vara experter. I fredags vaccinerades lillskiten och hon har en mindre klinik är vid sidan av djursköterska tränare och utbildad inom näring (bara för att påpeka) En så pass stor valp behöver inte äta mer än 2-3 ggr per dag. Han får fortfarande bara 3 med vom vid sidan av för komplettering o han mår hur bra som helst.. dock har vi bytt foder för han är lite knepig i sin mage så han är lös o olyckor sker inne. Men gud vad glad jag blev av den lilla utomhus bajsen.

Hero77 skrev 2014-10-31 14:00:51 följande:

Haha! Nej tidningspappret funkade inte alls så bra hos oss heller. Fick det tipset av vår dåvarande granne som hade fött upp schäfrar. För honom funkade det jämt, men inte för oss.

De har säkert lite olika matsmältningstid, han är ju valp. Såg att nån annan skrev att valpar ska äta 4-5 ggr om dagen. Vet inte om det stämmer men så ofta har jag aldrig utfodrat mina valpar och det har gått bra ändå. Intressant att alla har så olika erfarenheter... :)

Men kanske du ska testa att ta med stora tjejen så han får se att man ska bajsa ute. Hon kanske får honom att förstå lite fortare?? 

Stort lycka till och grattis till din lilla valp förresten :)

vi tar ut dem tillsammans men han har ju så svårt att hålla sig och kan bli störd av att stortjejen välter om honom så några små egna promenader tar vi ju :))

Tack så hjärtligt för lyckönskningar. Hårt arbete med valp en trottsålders hund och en trottsig 2 årig son när man är ensam hela arbetsveckor och jobbar 100% men vi har det mysigt
  • Ellinor

Mina hundar får bara orijen o vom även katten. Rc o hills är ren skit :P

Svar på tråden Träna Rumsrenlighet