• extran

P-STAV- förändrade blödningar efter två år, känner någon igen sig ???

Hej jag behöver råd..

Jag har en p-stav (nexplanon) och det är min andra, har haft den i ungefär två år nu..

Det har funkat bra, lite oregelbundna blödningar med långa mellanrum oftast.. ibland tre-fem dagar och ibland 7-12 dagar ungefär. Max.

till saken....

För fyra/fem månader sen ändrades detta totalt .

Fick pms symtom som liknas vid rejäl skengraviditet och jag blöder nu regelbundet med en blödningsperiod på mellan 3-4 VECKOR.

Varje gång!

Detta börjar sakta knäcka mig..

Är så förbannat less på att inte kunna ligga med min partner och att längta efter honom och han mig, inte kunna åka och bada med familjen av rädsla eller sova på rygg ordentligt m.m m.m

Är det normalt att blödningsmönstret ändras så kraftigt efter två års tid ?? Någon som vet ?

någon som känner igen sig?????

Misstänker att sköterskan bara kommer säga att 'det är så det är' om jag ringer... så tippar på att jag får vettigare veto härifrån.

Help please !

• Svar på tråden P-STAV- förändrade blödningar efter två år, känner någon igen sig ???
  • The Fugly

Jag gick från att blöda sällan till att blöda allt oftare till att småskvätta non stop. Gyn sa att det berodde på att mängden hormon som släpps ut från stavarna minskar med åren och att det kan påverka blödningsmönstret även om det inte påverkar den preventiva effekten (minns inte ordagrant).

• bellos

Känner igen mig till 100%!

Slutade med att jag plockade ut min för det var sååå jobbigt!

En pstav ska ju sitta i 3 år men tog ut min ganska exakt efter två år istället för det funkade verkligen inte!

Men lycka till! :)

• extran

Ja vi får väl se... tänker nog kontakta gyn och se vad de säger.. känns verkligen inte bra i vilket fall. kan ju ha blivit något knas med staven.. :/

• Skumbollen

Min första p-stav var guld, hade inga problem, andra jag satte in av samma sort direkt efter första togs ut var inte alls lika kul... Första året gick bra men sen... Hua! Plockade ur den i förtid tillslut. Jag fick aldrig någon förklaring... Men i mitt fall tror jag det var viktuppgång som störde... Gick upp ca 20 kg mellan första och andra (varav de första 10 var behövliga ;))

• extran

Okej! då förstår jag.. jag drabbades av motsatsen,viktnedgång.. faktiskt I samma veva som mensen och hormonerna började spöka loss. kom jag fram till häromdagen. kanske har det ett samband då?

För har varit hos läkaren för två veckor sedan där de kollade ämnesomsättning och diabetes bla. men alla prover var helt normala..

Funderar starkt på att plocka ut den och byta tillbaka till piller.. om jag ändå ska ha "regelbunden" mens kan jag likaväl ha den som vanligt då, istället för tre fyra veckor..

• HannaS86
    The Fugly skrev 2014-10-31 20:37:20 följande:

Jag gick från att blöda sällan till att blöda allt oftare till att småskvätta non stop. Gyn sa att det berodde på att mängden hormon som släpps ut från stavarna minskar med åren och att det kan påverka blödningsmönstret även om det inte påverkar den preventiva effekten (minns inte ordagrant).

Jag upplevde samma sak. Första året hade jag ingen mens och jag tyckte det var himmelriket (däremot gick jag upp mycket i vikt och fick finnar). Under andra året fick jag mens, sen igen efter några månader och sedan blev det mer och mer ofta men ändå oregelbundet och oförutsägbart. Efter 2 år tänkte jag att jag tar ut den och sätter in en ny så det blir högre hormondos så kanske jag slipper mens igen. Jag tror att kroppen hade vant sig lite vid hormonerna för jag var nog utan mens i två månader med andra och sen hade jag mens om det var en gång i månaden eller ännu oftare, tror det kan ha varit typ var tredje vecka för jag minns att jag blev irriterad på att det inte fungerade med mensen och jag tog ut p-stav nr 2 redan efter 1 år.
  • extran

sura pengar för dig att ta ut staven efter ett år alltså.. men man orkar inte ha det såhär!

Jag är för tillfället inne på min 17e dag i röda veckan nu och det är inte påväg att lägga av..

har ringt kvinnokliniken och väntar på att de ringer upp nu..

Svar på tråden P-STAV- förändrade blödningar efter två år, känner någon igen sig ???