• Äldre 31 Oct 19:19
    3969 visningar
    19 svar
    19
    3969

    Menopur för män - någon kille som har fått det utskrivet?

    Första spermaprovet visade få spermier men "bra simmare".
    Andra spermaprovet visade NOLL spermier.
    blodprov visar inga kromosomfel eller syndrom.
    Första testikelbiopsin visade NOLL spermier. :(

    Nu har killen fått Menopur utskrivet och ska använda i 10 veckor... Jag har sökt, verkligen SÖKT över hela internet om just detta men jag hittar inget.

    Är det någon på familjeliv som har varit med om att mannen har fått menopur utskrivet som behandling och vad blev effekterna av det?

    Snälla puffa tråden så kanske någon som har fått samma behandling hinner se! :)

    Tack på förhand! Hjärta

  • Svar på tråden Menopur för män - någon kille som har fått det utskrivet?
  • Äldre 31 Oct 23:39
    #1

    puff!

  • Äldre 1 Nov 12:17
    #2

    Puff puff

  • Äldre 3 Nov 07:56
    #3

    Puff :(

  • Äldre 3 Nov 11:44
    #4

    Hej! Vid azoospermi (fullständig frånvaro av sädesceller i sädesvätskan) brukar mannen inte bilda (nog) av FSH/LH och då skriver läkaren ut Menopur som innehåller båda hormonerna. Googla azoospermi eller oligozoospermi. Lycka till! Kram

  • Äldre 5 Nov 07:56
    #5
    Cathy skrev 2014-11-03 11:44:29 följande:

    Hej! Vid azoospermi (fullständig frånvaro av sädesceller i sädesvätskan) brukar mannen inte bilda (nog) av FSH/LH och då skriver läkaren ut Menopur som innehåller båda hormonerna. Googla azoospermi eller oligozoospermi. Lycka till! Kram


    Hej!

    Ja precis som läkaren förklarade. Dock vill jag gärna höra med någon om den personen har fått något bra resultat av det eller om det bara var/är förgäves...

    Det är rätt ovanlig situtation där han faktiskt har haft spermier till att inte ha alls... så hans kropp borde ju kunna producera kan man ju tycka eftersom den en gång redan har gjort det.. sen undrar man ju varför det har blivit ett bortfall helt plötsligt... :(

    Tack för att du tog dig tid att svara Hjärta   
  • Äldre 5 Nov 11:32
    #6

    Hej igen! Det positiva är ju att han har haft spermier - som du säger, det borde betyda att han bildar dem men att det nu hänt nåt som gör att de slutat produceras. Och då tänker jag på nån behandling av nåt slag. Det finns även mediciner som påverkar spermierna direkt negativt. Det är inte så att han tagit nån medicin (inklusive salvor) den senaste tiden? Sedan kan stress förstås påverka de endokrina organen (där hormoner bildas) så att sädesceller bildas mindre. Hoppas det här hjälper! Kram

  • Äldre 6 Nov 10:06
    #7

    Han har inte tagit några mediciner eller salvor heller. Det enda jag kan dra mig till minnes är att han varit påväg att bli utbränd pga stress och oroligheter på jobbet... Han har haft en underliggande stress i säkert 1,5 år.... Obestämd 

    Nu är han inte stressad längre (säger han iaf) nu får väl tiden avgöra om det blir bättre eller inte. Nu när han vet att det kanske beror på stressen så tänker han medvetet på att inte stressa så det hjälper säkert lite. Vi har ställt in oss på att adoptera annars. Det känns sorgligt men ändå spännande/roligt. För att bli förälder behöver inte automatiskt betyda att man måste ha bio-barn. :)

    {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 6 Nov 12:59
    #8

    Glömde att säga att det alltid kan vara ett immunologiskt problem som han har alltså att hans kropp bildar antikroppar som stör sädescellsproduktionen. Tyvärr ligger Sverige långt efter vad gäller dessa behandlingar så man får söka hjälp utomlands även om behandlingen ofta är väldigt 'enkel' i form av kortison. Och du vet ju att ni har många olika alternativ förutom adoption. Det minst tidskrävande (jämfört med adoption) och minst kostsamma är att åka till Danmark för donerade spermier. Då kan ni göra insemination eller ivf. Utan att i princip köa. Eller embryoadoption. Då kan du bära barnet om det är viktigt. Lycka till!

  • Äldre 6 Nov 15:31
    #9
    Cathy skrev 2014-11-06 12:59:05 följande:
    Glömde att säga att det alltid kan vara ett immunologiskt problem som han har alltså att hans kropp bildar antikroppar som stör sädescellsproduktionen. Tyvärr ligger Sverige långt efter vad gäller dessa behandlingar så man får söka hjälp utomlands även om behandlingen ofta är väldigt 'enkel' i form av kortison. Och du vet ju att ni har många olika alternativ förutom adoption. Det minst tidskrävande (jämfört med adoption) och minst kostsamma är att åka till Danmark för donerade spermier. Då kan ni göra insemination eller ivf. Utan att i princip köa. Eller embryoadoption. Då kan du bära barnet om det är viktigt. Lycka till!

    Det där med kroppens antikroppar.. det har jag hört förut.. Finns det någon i Sverige som har blivit behandlad? *tänker mig eftersom du nämnde kortison-behandling* När jag tänker efter så har han inte varit sjuk på jättelänge. Själv är man sjuk varannan var tredje månad, han har inte varit förkyld eller liknande på säkert 1,5 år tillbaka.

    Spermiedonation är nog inget för oss, möjligtvis embryodonation. Annars har vi inget emot att adoptera, "traditionellt" eller vad man nu ska kalla det :) 

    Tack för att du är ett bollplank Hjärta kram
  • Äldre 7 Nov 12:14
    #10

    Hej igen Tyvärr är jag inte så insatt i immunologisk infertilitet hos män, dock har jag själv immunproblem och fick min bebis tack vare immunsupport (bl a kortison). Googla så hittar du mycket info. Tyvärr tror dock inte de svenska läkarna på teorin om immunproblem och de flesta av oss tjejer går utomlands i Aten och London. Har du kollat Alan Bber bok, 'is your body baby friendly'? Har tyvärr inte kvar den men där kanske det står nåt om manlig infertilitet. Eller googla Alan Beer center. Du kan också kolla Aten tråden under rubriken 'svårt att bli gravid/ivf'. Kram

  • Äldre 25 Jan 21:40
    #11

    Min man får hormonbehandling innan pesa/tesa och har fått mycket bättre resultat av det!

  • Äldre 10 Feb 17:06
    #12

    Åh Gretchen! Det låter ju lovande! Hjärta

    Hur såg hans produktion ut innan?

    Vi har ny tid nu efter 4 månader... Jag hoppas med allt jag har att det har bildats nånting...

    Kram 

  • Äldre 14 Feb 19:39
    #13

    Rätt dålig, få och slöa. Lycka till!


    Alltannatvarupptaget skrev 2015-02-10 17:06:13 följande:

    Åh Gretchen! Det låter ju lovande!

    Hur såg hans produktion ut innan?

    Vi har ny tid nu efter 4 månader... Jag hoppas med allt jag har att det har bildats nånting...

    Kram 


  • Äldre 23 Feb 15:20
    #14
    Cathy skrev 2014-11-06 12:59:05 följande:

    Glömde att säga att det alltid kan vara ett immunologiskt problem som han har alltså att hans kropp bildar antikroppar som stör sädescellsproduktionen. Tyvärr ligger Sverige långt efter vad gäller dessa behandlingar så man får söka hjälp utomlands även om behandlingen ofta är väldigt 'enkel' i form av kortison. Och du vet ju att ni har många olika alternativ förutom adoption. Det minst tidskrävande (jämfört med adoption) och minst kostsamma är att åka till Danmark för donerade spermier. Då kan ni göra insemination eller ivf. Utan att i princip köa. Eller embryoadoption. Då kan du bära barnet om det är viktigt. Lycka till!


    Hej! Vad intressant - har hört att man som tjej kan få kortison för att sänka immunförsvaret men visste inte att detta även var något man kunde ge till män och  att detta kan hjälpa spermieproduktionen? Min sambo har nedsatt antal/rörlighet och har gått en lång utredning och jag tror att de landade på att de tror att det är en förträngning i sädesledaren som är problemet (hans hormonvärden såg bra ut och det var inte heller något kromosomfel). Vet du ifall detta med antikroppar är något de undersöker hos män när de gör utredningar i Sverige? 
  • Äldre 24 Feb 10:07
    #15

    JOHA; nej tyvärr gör det inga antikroppstest i Sverige. Det närmaste jag vet är Serum kliniken i Aten (det finns en Aten tråd här på FL där många känner till Serum väl, har inte själv varit där) mer info här; http://www.ivfserum.com/male-investigation/#anti-sperm-antibody-test 

  • Äldre 24 Feb 10:21
    #16

    Tack!

  • Äldre 24 Feb 19:56
    #17

    JOHA; det var så lite Glömde att säga att jag har för mig att man kan skicka spermaprov till Serum, utan att åka dit alltså. Man kan iaf skicka mensblod till dem om man vill utreda om man har hidden clamydia, ureaplasma, mycoplasma osv. Lycka till!

  • Äldre 5 Mar 07:54
    #18

    Hej!

    Liten uppdatering - vi har varit på andra biopsin nu. Den visade oxå noll spermier Gråter. Dom misstänker att han aldrig har haft spermier... att han hade ett fåtal spermier i första provet kan ha varit feltolkning från sjukvården...(!) Jag mår piss... Hur kan man göra en feltolkning!? Jag vill ju skälla ut någon...

    Det som står på tur för oss är ytterligare behandling i 10 veckor med annan medicin, en starkare. Efter den biopsin om 10 veckor, finns det inga spermier då heller så kommer vi gå vidare med spermiedonation. Även om jag inte känner mig 100 % bekväm med det så vill han det istället för vanlig adoption.

    Det var en stor sorg igår. Jag önskar att jag aldrig hade behövt skriva det här inlägget överhuvudtaget. Vi har 0 övertygelse om att det kommer finnas spermier om 10 veckor... känns som hoppet är ute på nåttvis. 

    Jag kanske gör en uppdatering om 2 månader... 

    Alla ni som försöker därut - lycka till! :) Hjärta 

  • Äldre 5 Mar 20:52
    #19

    Alltannatvarupptaget; tråkigt att höra Jag är nog inte så förvånad dock, att svenska sjukvården gör feltolkning. Har under vår fertilitetsresa varit med om ett och annat...Jag skulle rekommendera er att boka en mysig vårresa till Aten och göra ett besök på Serum kliniken där dom kan manlig infertilitet väl! Se mer här www.ivfserum.com Vill du veta mer om dem, kolla in Aten tråden här på FL, många åker dit och gör bl a ÄD! Lycka till och styrkekram

Svar på tråden Menopur för män - någon kille som har fått det utskrivet?