• Äldre 31 Oct 22:21
    659 visningar
    2 svar
    2
    659

    Min rädsla innan fl!

    Jag hade verkligen panik, från det att jag fick reda på att jag var gravid tills dottern var ute. Jag var livrädd för att bajsa på mig och att spricka under förlossningen, två så små saker som gjort att jag tvekat på om jag någonsin ville ha ett barn.
    Gick på möten hela graviditeten och fick panik ångest varje gång det kom på tal, jag hade ångest på väg in till förlossningen och väl på förlossningen så var det enda jag sa "Nu spricker jag, Nu bajsar jag på mig." Jag var inte alls rädd för smärtan utan det var bara dessa två saker och jag blev till och med erbjuden ett kejsarsnitt eftersom att jag var så rädd! 

    Någon annan som haft så små saker som rädsla? 


  • Svar på tråden Min rädsla innan fl!
  • Äldre 1 Nov 02:17
    #1

    Tycker inte det är en liten sak att vara rädd för att spricka. Man vet ju att en spricka av högre grad kan involvera analsfinktern och även leda till problem med inkontinens i många många år framöver, samt obehaglig ärrbildning. Detta tycker jag är en av de värsta av komplikationer och förstår att man är rädd för att det ska hända. 
    Det där med att bajsa vid förlossning tycker jag personligen är så naturligt att jag aldrig sett som något problem jämför med allt annat som kan hända under en förlossning.
    Men en stor sprickning...känns så svårt att bli 100% garanterad innan att man inte kommer göra det. Men man kan, om sugklockan akut kommer på tal, be om ett rent klipp (episiotomi) istället som kan sys enklare och läks bättre samt inte involverar analen.

    Ledde din förlossning till att övervinna de där "små" rädslorna du hade? Hur känner du inför en eventuell ny förlossning? Hoppas du kunnat bearbetat den där hemska panikångesten, måste vara förskräckligt att gå in med den känslan in i sin förlossning. :/


    30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Äldre 1 Nov 15:00
    #2

    Eftersom att jag inte sprack så känner man att man borde vara över det nu, att det hade blivit rejäl KBT. 

    MEN min dotter var liten och hade litet huvudomfång, så därför sprack jag inte. Hon sa att det var nära på men att de inte ville klippa förrens de ser att det verkligen inte går. Om nästa barn är större känns det som att jag garanterat kommer att spricka.

    Det som hindrar oss från att bli gravida igen just nu är nog min rädsla för förlossningen! =( 


Svar på tråden Min rädsla innan fl!