• Tejasmamma

Största skillnaden mellan barn 1 och 2?

Hejsan! 

Vad är de största skillnaden i vardagen mellan barn 1 och 2 enligt dig? 

• Svar på tråden Största skillnaden mellan barn 1 och 2?
  • Nyfiken gul

Det fanns många skillnader men det som märktes mest i vardagen var dock: 

*Allt tog längre tid eftersom två barn ska hinnas med , att komma iväg på en bokad tid hos tex BVC eller dagistid på morgonen krävde mycket av mig som mamma för att få allting att klaffa. 
    Det var inte så enkelt som att amma medans syskonet äter frukost, två barn har olika rutiner och vanor och det får man försöka knåpa ihop.  Och det är inte säkert att barnen har tålamod. Det var många tårar och utbrott från både mig och barnen innan man ibland kom iväg.  Det fick man leva med helt enkelt. 

*det större barnet blir automatiskt "stort"  , det är ett misstag måmga föräldrar gör och omedvetet låter man få storasyskonet mer ansvar som det ännu i många fall inte är redo för . Det var många gånger man grälade på syskonet för att det "borde veta bättre" , det man glömde var att syskonet fortfarande var litet med ett litet barns behov.   

*Det ständiga dåliga samvetet - jag som var ensamstående slogs med ständigt dåligt samvete för att jag faktiskt inte räckte till alla gånger.  Jag gjorde så gott jag kunde med att försöka synka barnen och få ihop vardagen och ibland så gick det bara inte .  Då kände jag mig oerhört usel och var oerhört lessen.  Livet som tvåbarnsförälder kan bli övermäktigt vissa dagar.  

För mig var det här den största skillnaden. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Största skillnaden mellan barn 1 och 2?