• pratar skit till barnen

Växelvis boende

Vid växelvis boende hur gör man med barnens aktiviteter (regelbundna som exempel fotboll, ridning och simskola), försäkringar, kalas och annat som rör barnen när samarbetet mellan föräldrarna inte är optimalt?
    Barnens pappa vägrar gå på, betala för, och överhuvudtaget samarbeta på något sätt så just nu får barnen ha sina aktiviteter varannan vecka vilket gör att dem inte kommer in i grupperna ordentligt. Pappan och jag bor på samma ort så det är inte svårare för honom att ta sig på dessa än för mig.

• Svar på tråden Växelvis boende
  • Mälaröbo

Om den andre föräldern inte vill sköta om sina barn skulle jag blanda in familjerätten för att få till ett avtal om kostnader o aktiviteter. Alt försöka få boendet på heltid.

ja får nog göra det är bara orolig att konflikten oss emellan kommer att blåsa upp och att barnen ska stå i mitten och behöva vara mitt i den. Jag pratar aldrig illa till barnen om deras pappa men han har pratat mycket illa om mig till dem vilket dem blev stressade och mådde dåligt över.  =/

Han tycker om sina barn han kan bara inte skilja på vad som ligger i deras intresse och mitt. Han säger att han inte tänker gå på mina jädra påhitt det får jag göra själv, tror han tänker att han straffar ut mig i detta och ser inte att detär barnen som blir drabbade främst. ..:/

• Brumma

Han kanske tycker det lite väl mkt aktiviteter... Är det ridskola, simskola och fotboll varje vecka så kanske han anser det lan minska till en aktivitet i veckan tex.

Det kan även vara så att han anser att det är du som dragit igång och önskat att barnen går på aktiviteter, att han inte håller med om att det är barnens "påhitt"..

Är det du som lovat aktiviteterna så finns det naturligtvis inget som säger att han skall vara med och betala. Då skulle han ju kunna skriva in dem i vad som helst och förvänta sig att du betalar...

Har ni varit överens om att barnen skall börja i aktiviteterna så tycker jag däremot att han självklart skall vara med och betala samt se till att barnen kommer till aktiviteterna på hans vecka.

Hur många aktiviteter pratar vi om?

Just nu har pojken simskola och fotboll och flickan simskola och ridning. (Varav ridningen står mormorn flr hämtar och fixar samt står för allt) han vill inte ens gå då jag betalar allt. Han är arbetslös så tid har han. Nej han tycker inte det är intressant att dem har någon aktivitet alls har inte gett förslag på några andra iheller.

• Brumma
    pratar skit till barnen skrev 2014-11-03 12:13:33 följande:

Just nu har pojken simskola och fotboll och flickan simskola och ridning. (Varav ridningen står mormorn flr hämtar och fixar samt står för allt) han vill inte ens gå då jag betalar allt. Han är arbetslös så tid har han. Nej han tycker inte det är intressant att dem har någon aktivitet alls har inte gett förslag på några andra iheller.

Är han arbetslös kan man ju förstå att han inte anser sig ha råd. Men jag antar att ni delar på barnbidraget - då skulle ni ju kunna ta därifrån. Har du hela är det ju rimligt att ta därifrån.

Oavsett, han har ingen skyldighet att betala.

Det kan ju vara så att han tycker det tar för mkt tid (inte att HAN inte har lite tid utan att det tar mkt tid från barnen, familjen osv. Att det är tid han hellre ser läggas på läxor, umgås osv. Du håller säkerligen inte med (hade du gjort det hade du inte startat en tråd om det), men vad jag menar är att han faktiskt kan ha sina anledningar - som är helt rimliga även om du inte håller med.

Är inte aktiviteterna samma dagar så är det MÅNGA dagar som går åt.. Hade jag haft mina barn enbart vv vete fasen om jag hade prioriterat att de skulle vara borta flera dagar i veckan.

Han har ingen dålig ekonomi, vi har delat barnbidrag. Man gör aktiviterna tillsammans med barnen. då blir ju alternativet inga aktiviteter för barnen alls är det deras bästa? Uppskattar ditt svar alltid nyttigt med andras synvinklar även om jag inte håller med. :)

Han har ingen dålig ekonomi, vi har delat barnbidrag. Man gör aktiviterna tillsammans med barnen. då blir ju alternativet inga aktiviteter för barnen alls är det deras bästa? Uppskattar ditt svar alltid nyttigt med andras synvinklar även om jag inte håller med. :)

• Brumma
    pratar skit till barnen skrev 2014-11-03 15:17:01 följande:

Jag tycker inte det är självklart att barnen skall hoppa över aktiviteter men jag tycker inte det är självklart att de skall gå på flera aktiviteter heller.. Jag anser att man utgår från barnet helt enkelt ;)

Mej även väger in var den vuxna anser. En familj innehåller inte bara barn utan fel individer ;)

Försöker bara vrida på det eftersom det finns olika sätt att se det. Att inte välja att barnen skall vara uppbokade flera eftermiddagar/kvällar i veckan behöver nödvändigtvis inte innebära att man är en dålig förälder eller ointresserad eller vad det var ngn skrev ovan. Att det skulle vare skäl till att start en vårdnadstvist och försöka få boende känns rätt omdömeslöst - en aktivitet är inte viktigare än att få bo med sin förälder.
  • Trollungarna
    pratar skit till barnen skrev 2014-11-01 17:53:07 följande:

Vid växelvis boende hur gör man med barnens aktiviteter (regelbundna som exempel fotboll, ridning och simskola), försäkringar, kalas och annat som rör barnen när samarbetet mellan föräldrarna inte är optimalt?
    Barnens pappa vägrar gå på, betala för, och överhuvudtaget samarbeta på något sätt så just nu får barnen ha sina aktiviteter varannan vecka vilket gör att dem inte kommer in i grupperna ordentligt. Pappan och jag bor på samma ort så det är inte svårare för honom att ta sig på dessa än för mig.

Aktiviteter barnen hade innan separationen brukar det oxå vara vanligt att de ska fortsätta gå på om man går till fr osv.
    Men nya aktiviter bör man vara överens om med den andra föräldern om man vill att de ska gå varje vecka.
    Våra barn går bara varannan vecka på sina aktiviteter för det inte har gått att komma överens om det med den andra föräldern.
    Barnen är oxå medvetna om detta, och vet varför det är så.
    Men när barnen väl blir äldre och de verkligen brinner för ett intresse så måste det gå att lösas på något annat vis.

Försäkringar kan man ha vars en. Dock har jag förstått det som att försäkringsbolagen betalar ut pengarna till bokföringsadressen, så egentligen är det boendeförälderns ansvar att ha en försäkring.

Kalas, där är det väl lättast att man betalar var för sig.
Svar på tråden Växelvis boende