• leg4

Kan man tvätta en toalettsits i diskmaskinen?

Jag tycker det är väldigt äckligt att städa toaletter. Det är dessutom ganska svårt att få rent p.g.a. det finns väldigt mycket intorkat bajs och andra fläckar. Det vore mycket enklare att ta loss toalettsitsen och tvätta den i diskmaskinen.

Finns det några risker med att göra detta? Jag tänker främst på om det kan finnas kvar rester av diskmedel på toalettsitsen som kan vara frätande på huden?

• Svar på tråden Kan man tvätta en toalettsits i diskmaskinen?
  • myskmalva

Kör den i tvättmaskinen istället, på 95 grader. Det kan vara rätt knepigt att få in den i maskinen, så man får såga itu den. Och den är inte så lätt att sätta ihop igen efteråt heller, så man får köpa en ny. Men det är det värt!

• Alexandre Nayle

Du kan om du tror att du kan.

• Demmpa
    leg4 skrev 2014-11-01 20:22:40 följande:

Jag tycker det är väldigt äckligt att städa toaletter. Det är dessutom ganska svårt att få rent p.g.a. det finns väldigt mycket intorkat bajs och andra fläckar. Det vore mycket enklare att ta loss toalettsitsen och tvätta den i diskmaskinen.

Finns det några risker med att göra detta? Jag tänker främst på om det kan finnas kvar rester av diskmedel på toalettsitsen som kan vara frätande på huden?

Är det farligare att få maskindiskmedel på huden än i halsen/magen?

Nej! Det är farligare att få maskindiskmedel i hals/mage än på huden.
  • Novelli

Detta lärde ja mig när jag städade hotellrum för 1000 år sen...
    Ta en sån där billig liten frottetrasa från IKEA som finns på barnavdelningen och en flaska fönsterputs och voila... så har du ett skinande rent badrum.
    För att få det steriliserat (inte att rekommendera dock) så tar du och desinficerar efteråt med ytsprit.

5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
  • leg4
    myskmalva skrev 2014-11-01 21:12:13 följande:

Kör den i tvättmaskinen istället, på 95 grader. Det kan vara rätt knepigt att få in den i maskinen, så man får såga itu den. Och den är inte så lätt att sätta ihop igen efteråt heller, så man får köpa en ny. Men det är det värt!

Jag försökte få in den i tvättmaskinen, men det gick inte. Jag skall försöka såga sönder den med motorsåg imorgon och sedan tvätta den. Efteråt kanske jag kan tejpa ihop den med silvertejp. Att köpa en ny känns inte nödvändigt.
  • leg4
    Demmpa skrev 2014-11-01 22:03:13 följande:

Är det farligare att få maskindiskmedel på huden än i halsen/magen?

Nej! Det är farligare att få maskindiskmedel i hals/mage än på huden.

Vad menar du? Jag kommer inte få diskmedel i magen. Jag tänker ju inte slicka på toalettsitsen.
  • leg4

Hej

Novelli skrev 2014-11-01 22:16:13 följande:

Detta lärde ja mig när jag städade hotellrum för 1000 år sen...

Ta en sån där billig liten frottetrasa från IKEA som finns på barnavdelningen och en flaska fönsterputs och voila... så har du ett skinande rent badrum.

För att få det steriliserat (inte att rekommendera dock) så tar du och desinficerar efteråt med ytsprit.

Tack för tipset, men tråden handlar inte om att städa badrum utan om att köra äckliga toalettsitsar i diskmaskinen
  • leg4
    Pandamamma79 skrev 2014-11-01 20:49:57 följande:

Det är alltså diskmedel på toasitsen som oroar dig mest...? :-O

Ja, det är nog det som oroar mest. Det finns säkert andra risker, typ att toalettsitsen smälter i det varma vattnet i diskmaskinen.
  • Novelli
    leg4 skrev 2014-11-01 22:40:04 följande:

Hej

Tack för tipset, men tråden handlar inte om att städa badrum utan om att köra äckliga toalettsitsar i diskmaskinen

Tänkte att du på detta sätt kunde sluta fundera på att köra toasitsen i diskmaskinen ????
    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
Svar på tråden Kan man tvätta en toalettsits i diskmaskinen?