• Cina84

    Tillgodose sig testresultat från fertilitetsutredning

    Jag har letat här på familjeliv men inte riktigt fått svar på min fråga därför startar jag denna tråd. Jag och min sambo inledde i början av året en fertilitetsutredning. Det har tagits alla möjliga prov på mig och blodprov och spermaprov på honom. Vid en operation i veckan fick jag min ena äggledare bortopererad och den andra som är kvar är nästan helt igentäppt. Därför kommer opererande läkare remittera oss Till Malmö för ivf behandling någongång inom en snar framtid. Nu till min fråga. De prover som tagits på mig och honom tidigare under utredningen, kan remitterande läkare använda dessa och skicka ner dem dit eller alla prover måste tas om igen? Jag tänker mig att det borde spara en del tid för både dem och oss om de hade kunnat använda sig av dem.

  • Svar på tråden Tillgodose sig testresultat från fertilitetsutredning
  • Cina84
    4loveandlemons skrev 2014-11-01 23:47:31 följande:

    Vi gjorde utredning hos en privat läkare innan vi remitterades för ivf och behövde inte göra om några prover. Lycka till!


    Vi har gjort det via ett sjukhus som tillhör region Skåne och ska ner till rmc i Malmö vilket också tillhör region Skåne. Då borde det väl helt enkelt bara vara att gå in och hämta vår mapp? Doktorn som opererade mig sa att min sambo var tvungen att göra ett nytt spermaprov med anledningen att det första inte var gjort i Malmö.. Jag har telefontid igen med doktorn på torsdag så får kanske lite fler svar då men som alltid har jag inte ro att vänta.. ;). Ringde ner till rmc och frågade detta och om jag minns rätt sa de att det nog tog längre tid att kolla upp de befintliga svaren än att mannen gjorde ett nytt men återigen, är det region Skåne så borde det väl inte vara så komplicerat?
  • Peachpie

    Ring till sjukhuset där ni gjorde utredningen och be att de skickar journalkopior på alla anteckningar och kopior på provsvaren till RMC.

  • Cina84
    Peachpie skrev 2014-11-02 10:24:34 följande:

    Ring till sjukhuset där ni gjorde utredningen och be att de skickar journalkopior på alla anteckningar och kopior på provsvaren till RMC.


    Så enkelt tänker jag mig att det måste få vara. Men ännu en fråga måste det inte gå via min läkare om det är hon som håller i remissen?
  • Peachpie
    Cina84 skrev 2014-11-02 10:29:51 följande:
    Så enkelt tänker jag mig att det måste få vara. Men ännu en fråga måste det inte gå via min läkare om det är hon som håller i remissen?
    Det ska räcka att du ringer till mottagningen där ni gjorde utredningen och där ni lämnade proverna. Ring till mottagningen på deras telefontid, det ska inte spela roll om det är en sjuksköterska eller läkaren du pratar med, du har rätt att be dom skicka journalkopior. Och ring gärna till RMC och berätta att journalkopior ska komma och be att de håller lite extra koll och efterlyser kopiorna om mottagningen där ni gjorde utredningen är sega.
  • Cina84
    Peachpie skrev 2014-11-02 10:52:54 följande:

    Det ska räcka att du ringer till mottagningen där ni gjorde utredningen och där ni lämnade proverna. Ring till mottagningen på deras telefontid, det ska inte spela roll om det är en sjuksköterska eller läkaren du pratar med, du har rätt att be dom skicka journalkopior. Och ring gärna till RMC och berätta att journalkopior ska komma och be att de håller lite extra koll och efterlyser kopiorna om mottagningen där ni gjorde utredningen är sega.


    Då ska jag ringa dit imorgon och be dem göra det. Men jag är ändå inte riktigt med angående remissen... lite trögfattad kanske ;)? Remissen kommer att komma ifrån min opererande läkare och hon har inte hållt i vår fertilitetsutredning. Om jag skickar mina journalkopior får RMC automatiskt veta att hon remitterat oss dit? Som sagt förvirrade eller trög ;).
  • Cina84

    Jag ringde RMC idag och frågade angående våra redan gjorda tester. Fick svaret att de kan hämta dem, vi behöver inte göra några nya prover såvida det inte saknas något. Har telefontid med läkaren som opererade mig imorgon. Ska fråga henne lite andra saker och så får jag höra igen vad hon menade med nytt prov från sambon och berätta att det räcker att hon skickar en remiss åt och till dem.

  • Cina84

    Remissen är skickad och jag har även fått brev ifrån dem nu i veckan. Så inom ca 3 månader så ska vi få komma dit för ett första möte. Ska tinga ner i veckan pch kolla så det har allt de behöver.

Svar på tråden Tillgodose sig testresultat från fertilitetsutredning