• Anonym (Anonym signatur)

SNÄLLA HJÄLP MIG!

Snälla hjälp mig!

Jag är en 15 årig tjej som har en bror vid 25 års åldern som missbrukar. Jag vet ej vad jag ska göra. Han började vid tonårsåldern och därefter blev ren då han fick en flickvän, jobb, körkort. För ett år sen miste han körkortet av en anledning jag inte känner till. Därefter sa han upp sig från sitt jobb. Han gjorde slut med sin flickvän för ungefär 2 månader sen, då han flyttade tillbaka hem till oss. Han går inte ut ur huset, han tar tabletter och ligger på soffan i mörkret och kollar på tv. Han får antingen ingen sömn alls eller för mycket sömn. Han säger att han vill dö. Ena sekunden är han den bror jag alltid älskade att vara med och andra sekunden skriker han på mig och mamma för att hon gömt/kastat hans tabletter. Han har bortsett från detta aggressionsproblem så det är svårt att hantera honom. Mamma sitter i ett hörn och gråter och pappa jobbar och sliter dag som natt för att försörja familjen som faller samman. Vi har ringt alla ställen som går att ringa men alla föreslår tvångsvård. Mamma är rädd för det dels för att han aldrig aldrig aldrig skulle förlåta oss och dels för att hon inte vill se honom lida. Jag har hört att tvångsvård är mycket hårt. Han har varit hos psykiatern och fått medicin som ska hjälpa honom att sova. Det är mamma som har burken och ger han endast det när han vill ha. Men idag så ville han ha burken och hon var rädd att säga nej. Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska göra. Jag är rädd att han ska ta en överdos när vi alla sover.

• Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP MIG!
  • divergent

Har du pratar med din förändrar om din bror? Om inte börja med det så alla vet vad alla känner och tycker.

Jag avråder dig starkt att ta några egna intiativ.

• Ganyca

Rädd för att han ska lida? Lider han inte redan tillräckligt? Är det bättre att han tar livet av sig? Varför är det en dum idé att ge det chansen när det inte verkar finnas några bättre alternativ?

Ger honom bara tabletterna när han vill ha? Då kan han ju lika gärna ha burken själv då, om han ändå får när han själv vill ha??

Förlåt, förstår att ni har det jobbigt, men förstår mig inte på er och hela situationen. Ta er i kragen och agera!

• Carnitas

Du beskriver ett problem, som ingen i er familj har kompetensen att hantera.
    Nu vet jag inte vad han fått för sömnmedicin, är det dom där Z-medicnerna.
    Så vet jag itne ens om det är möjligt att ta livet av sig med dessa.
    Är det någon benzo, så är det lite enklare, blandat med opioider så ökar möjligheten kraftigt.

• Ganyca

Sen så kan jag tillägga att jag har varit inlagd flertalet gånger och det är typ som att ligga på hotell. Man får mat frukost, fika, lunch, fika middag, kvällsmat serverat och vi fick t.o.m en lista med olika alternativ att välja på. Det finns internet och tv och böcker och spel och pyssel, andra patienter man kan umgås med om man vill, balkong, personal som är väldigt trevliga som man kan prata med om sina problem eller bara om allmänna saker/sitta och skoja med eller spela spel med t.ex. Man får regelbundna läkarsamtal. Är man tvångsvårdad lär man inte få gå ut i början, men efter ett tag får man gå ut med personal, sen börja gå ut själv en kort stund, sen längre och längre, sen kanske en hel dag hemma, sen kanske sova hemma en natt och komma tillbaka nästa dag osv. 

Sen vet jag inte hur det ser ut på andra ställen, men iaf där jag legat inlagd. 

Men så är det många som blir utslängda fast dom borde och vill vara kvar också. 

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP MIG!